شقاقی شهری در گفتگو با الف؛ روحانی امروز پاسخ‌های تکراری داد/ رئیس جمهور به هرج و مرج در سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات اشتباه دولت اشاره‌ای نکردند

گروه سیاسی الف،   3970606159 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه آقای روحانی امروز پاسخ‌های تکراری در چند ماه گذشته را عنوان کرد و تفاوت محسوسی نسبت به گزارش‌های قبلی دولت نداشت، گفت: متاسفانه هرج و مرج و آشفتگی را در سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات اشتباه دولت را مشاهده کردیم که همه این‌ها ریشه در رانت ارزی و خسارت‌های اقتصادی دارد و امروز رئیس جمهوری امروز به آن اشاره‌ای نکردند.

روحانی امروز پاسخ‌های تکراری داد/ رئیس جمهور به هرج و مرج در سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات اشتباه دولت اشاره‌ای نکردند

به گزارش الف، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان امروز (سه‌شنبه) با حضور در صحن علنی مجلس به سئوالات نمایندگان پاسخ داد که نمایندگان از اظهارات وی در خصوص مسایل اقتصادی قانع نشدند.

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در مورد ارزیابی سخنان روحانی در مجلس و پاسخ به سئوالات نمایندگان گفتگویی با خبرنگار الف داشت که در ادامه می‌خوانید:

*ارزیابی از سخنان امروز رییس‌جمهور در مجلس و پاسخ به نمایندگان چیست؟

سخنرانی و پاسخ‌های امروز آقای روحانی مشابه مطالبی بود که وزرا یا وکلای اقتصادی دولت در کمیسیون‌های مجلس و رسانه‌ها در طول چندماه گذشته اعلام کرده‌اند و تفاوت محسوسی نسبت به گزارش‌های قبلی دولت نداشت.

یکی از دلایلی که نمایندگان اقناع نشدند و از پاسخ به ۵ سوال به ۴ سوال رای منفی دادند، به این دلیل بود که تفاوت چندانی با ماه‌های گذشته نداشت. آمارهایی که از سوی رئیس اعلام می‌شود واقعی نبوده و احتیاج به تحلیل موشکافانه و دقیق دارد، متاسفانه دولت آمارهای پشت پرده و واقعیت‌ را ارائه نمی‌دهد.

*روحانی عنوان کرد که در طول چهار سال و نیم رشد اقتصادی،تورم، تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی به سرعت رو به جلو بوده است، آیا این‌گونه بوده است؟

موضوع رشد اقتصادی ما در طی سال‌های اخیر مثبت بوده و در سال ۹۵نیز اعلام شد که به ۱۲/۵ درصد رسیده است ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر بخواهیم این رشد اقتصادی را تحلیل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ۹/۱درصد برای بخش صادرات نفت خام بعد از لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام است که افزایش یافت، لذا این رشد اقتصادی پایدار، قابل اتکاء و خوشحال کننده نیست؛ چراکه افزایش صادرات نفت خام  یکسال اتفاق افتاد و پایدار نبود.

از سوی نرخ رشد تورم، در سال‌های اخیر نیز ۱۰ درصد اعلام شده بود و این کاهش تورم هم واقعی نبوده و تصنعی است. علت این است که زمانی نرخ تورم به صورت واقعی کاهش پیدا می‌کند که بهره‌وری اقتصادی تقویت شود؛ در حالی که تورم در سال‌های اخیر  به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت و رکود مصرف کننده کنترل شده بود و در حالت انتظار داشتیم لذا نرخ تک رقمی آن هم به صورت ریشه‌ای و پایدار کنترل نشده است یعنی ریشه‌های تورم خشکانده نشد و به دلیل رکود کاهش یافت.

در حوزه اشتغال نیز وضعیت خوب نیست و نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی بوده و بهبود وضعیت کسب و کار هم خیلی خوب نیست و دولت نتوانست آن را بهبود ببخشد. در دولت الزامات تحقق اشتغال خوب و پایدار وجود نداشت و به همین دلیل نمایندگان توضیحات رییس جمهور در این خصوص را شبهه ناک اعلام کردند.

در واقع باید گفت که آمارها آن عددی نیست که اعلام می‌شود، بلکه اعدای است که همه از یک راهکارهای موقتی به دست آمده. آمارها نشان دهند وضعیتی هستند؛ زمانیکه تحلیل درستی از این اعداد صورت نگیرد نشان می‌دهد با واقعیت متفاوت است؛ ما باید در ابتدا رونق و رشد اقتصادی داشته باشیم.

آقای روحانی کاستی‌ها ملموس است

*آقای روحانی  مطرح کرد که مسئله رونق و ارز مهم است؛ دولت در این چندسال چه اقدامی در این خصوص انجام داده است؟

در بحث رونق، کاستی‌ها ملموس است ما زمانی می‌توانیم بگوییم که کاستی وجود دارد که جلوگیری از سوداگری، کنترل بخش غیر مولد اقتصاد و رقابت پذیر بودن اقتصاد را مورد اهمیت قرار دهیم. متاسفانه بسترهای اقتصادی مناسب فراهم نشده است و دولت شعارهای انتخاباتی اش را برای بهبود کسب و کار رها کرد که تولید در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

رئیس جمهور مسوول انتخاب وزرا و تیم اقتصادی است

*رئیس جمهور به ‌پاسخگویی وزارتخانه‌ها اشاهر و آنها را  مسئول عنوان کردند، نقش ایشان با توجه به مسئولیت‌شان چیست؟

یک قوه نمی‌تواند مشکلات را سامان دهد، اما دولت مهم‌تر از دو قوه دیگر و مسئول سامانه اقتصادی است. رییس جمهور به عنوان رییس دولت وظیفه مدیریت تیم اقتصادی، انتخاب وزراء و جسارت برای جهاد اقتصادی را دارد. اگر بتواند تیم اقتصادی هماهنگ را سرکار بیاورد؛ ما می توانیم منتظر رویاهای مثبت باشیم، ولی زمانیکه دولت ضعیف باشد، متاسفانه شاهد ناگواری‌ خواهیم بود. دیدیم که در ۹ماه اخیر هماهنگی و یکدستی و هم افزایی در تیم اقتصادی دولت وجود نداشت و تیم اقتصادی تصمیمات کلان و جامعی در مورد وضعیت اقتصادی کشور نتوانست بگیرد.

متاسفانه هرج و مرج و آشفتگی را در سیاست‌های اقتصادی و تصمیمات اشتباه دولت را مشاهده کردیم که همه این‌ها ریشه در رانت ارزی و خسارت‌های اقتصادی دارد و امروز رئیس جمهوری امروز به آن اشاره‌ای نکردند.

سیاست‌های دولت در راستای کمک به تولید نبود

*آقای عنوان کرد که باید به تولید داخل کمک کنیم، آیا سیاست‌های دولت در این راستا بوده است؟

تا به الان که اینگونه نبوده است. مهم‌ترین کمکی که دولت می‌تواند انجام دهد، بهبود وضعیت کسب و کار است. تنها در سال اول دولت یازدهم روی این موضوع اقدام و کار شد. ما برای رشد تولید  و اشتغال نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار هستیم که قانون آن در سال 89 تصویب شد، اما اجرا نشده و اجرای این قانون می‌تواند به تولید کمک و شرایط اقتصادی کشور را تا حدودی اصلاح کند.