روزهای بد ترامپ در کاخ سفید/ رئیس جمهور آمریکا استیضاح می‌شود؟

گروه جهان الف،   3970604230 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رویارویی دونالد ترامپ با نخبگان، نهادهای اطلاعاتی و قضایی آمریکا هر روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. این جدال آن قدر شدت گرفته که در روزهای اخیر برخی رسانه ها از احتمال استیضاح و برکناری ترامپ سخن گفته اند.

روزهای بد ترامپ در کاخ سفید/ رئیس جمهور آمریکا استیضاح می‌شود؟

به گزارش الف، در حال حاضر پرونده متعددی برای دونالد ترامپ و اطرافیان وی تحت بررسی است و بر این اساس برخی از احتمال مواجهه کنگره با رئیس جمهور آمریکا سخن می گویند.

دونالد ترامپ از زمان آغاز رقابت های انتخاباتی با اتهامات متعددی روبه رو شد، اما موج فشارهای رسانه ای با محکوم شدن دو نفر از نزدیکان وی شدت گرفت. اواسط هفته گذشته مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ در مقابل دادگاه با ادای سوگند عنوان کرد برخی از جرم هایی که مرتکب  شده به درخواست رئیس جمهور آمریکا انجام داده است.

کوهن به پنج مورد نقض قوانین مالی انتخاباتی، کلاهبرداری و فرار مالیاتی اعتراف کرده است. بخشی از جرائم کوهن مرتبط با پرداخت حق السکوت به کارن مک دوگال و استورمی دنیلز که با ترامپ ارتباط جنسی داشته اند بر می گردد. این دو زن قصد داشتند در آستانه انتخابات به افشاگری بپردازند. کوهن پیش تر عنوان کرده بود که این مبالغ را شخصاً و بدون اطلاع ترامپ و از محلی غیر از منابع مالی انتخاباتی پرداخت کرده است.

همزمان پل مانافورت، رئیس قبلی ستاد انتخاباتی ترامپ در اتهامات مطرح شده گناهکار شناخته شد. مانافورت در هشت فقره از هیجده مورد اتهام مالیاتی و بانکی گناهکار اعلام شد. بر اساس اتفاقات اخیر، رسانه های غربی از هم اکنون گمانه زنی هایی را درباره اینکه نفر بعدی که احتمالاً به اتهاماتش رسیدگی خواهد شد شخص رئیس جمهور باشد، شروع کرده اند. همچنین از احتمال استیضاح ترامپ پیش از پایان دور اول ریاست جمهوری وی سخن بسیار گفته شده است.

به همین دلیل بود که رئیس ایالات متحده آمریکا تهدید کرد که در صورت عزلش از مقام ریاست جمهوری تمامی بازارها سقوط کرده و مردم فقیرتر از آنچه هستند خواهند شد.

رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس جمهوری آمریکا نیز عنوان کرده بود هیچ دلیلی برای استیضاح ترامپ وجود ندارد و در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، شهروندان آمریکایی شورش خواهند کرد.

به این مسائل باید به جدال لفظی ترامپ و جف سشنز، دادستان کل آمریکا  و درگیری های لفظی با مقامات اطلاعاتی مانند جان برنان، رئیس سابق سیا را نیز اضافه کرد. سشنز چند روز قبل عنوان کرد وزارت دادگستری هرگز تسلیم فشارهای سیاسی رئیس جمهور نخواهد شد.

دادستان کل بدنبال مطرح شدن مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری توسط اف بی آی بطور کامل خود را از پرونده کنار کشید و رسیدگی به آن را به معاون خود واگذار کرد بود. راد روزنشتاین، نیز پس از اخراج جیمز کومی از اداره پلیس فدرال آمریکا توسط ترامپ، رابرت مولر را به عنوان بازپرس پرونده تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخاب منصوب کرد. یکی از اقدامات معمول دونالد ترامپ در ماه های اخیر انتقاد از رابرت مولر بوده است.

دونالد ترامپ در ماه های اخیر درگیری های لفظی گسترده ای با جان برنان داشته است. برنان از منتقدان جدی روابط نزدیک ترامپ و پوتین است و بعد از دیدار این دو در هلسینکی، رئیس جمهور آمریکا را به خیانت متهم کرد. در مقابل ترامپ دسترسی های اطلاعاتی برنان را قطع کرد که منجر به واکنش هایی از سوی مدیران اطلاعاتی سابق آمریکا شد. نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، دولت روسیه را به دخالت و تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا متهم کرده اند اما این مسئله توسط ترامپ و مسکو رد شده است.

بدلیل اتفاقات اخیر احتمال شکست جمهوریخواهان در رقابت با دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره تقویت شده است.

اما سوال این است آیا این مسائل می تواند به عنوان زمینه‌ای برای استیضاح دونالد ترامپ مطرح شود؟

در این ارتباط دیروز اریک سوالول، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که دموکرات ها هنوز مدارک کافی دال بر ارتکاب یک جرم بزرگ و بزه از سوی ترامپ در اختیار ندارند. در صورت برکناری ترامپ، مایک پنس جایگزین رئیس جمهور خواهد شد که همین امر احتمالاً به تردید بیشتر دموکرات ها دامن بزند.

اگر قرار باشد برکناری ترامپ نه در دیوان عالی (برخی حقوقدان ها عنوان می کنند تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا در قدرت است عزل او از این طریق امکان پذیر نمی باشد) بلکه از طریق کنگره انجام شود می‌بایست رای حداکثری مجلس نمایندگان و اکثریت دو سوم در سنا کسب شود که احتمال وقوع چنین اتفاقی با توجه به ترکیب سنا تا حدود زیادی غیر ممکن می باشد.

در تاریخ آمریکا، استیضاح رئیس جمهور سه بار رخ داده اما حتی یکبار هم به برکناری منجر نشده است.

اما برخی همزمان این فرضیه را مطرح کردند این فشارها شاید منتج به این شود که دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی دور دوم نامزد نشود و یا متحمل شکست شود. ولی نمی توان انکار کرد که ترامپ هنوز در میان بخش هایی از جامعه آمریکا دارای محبوبیت است اگر چه روز به روز بر احساس تنفر نخبگان و نهادهای رسمی نسبت به وی افزوده می شود.