خرید خدمت سربازی بدون غیبت برای پولدارها است

سبحان پروانه، گروه تعاملی الف،   3970531111 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
خرید خدمت سربازی بدون غیبت برای پولدارها است

مسئولین ذیربط اخیراً فرمودند که در سال1398 جریمه مشمولین غایب سربازی را نخواهیم داشت و مشمولان غایب باید از فرصتی که برایشان ایجاد شده است نهایت استفاده را بفرمایند و تا پایان امسال جهت تعیین تکلیف به دفاتر پلیس+ده مراجعه و نسبت به ثبت درخواستشان اقدام بکنند. خبرنگار هم از یکی از این مسئولین بزرگوار می‌پرسند که اگر مراجعه نکنند چطور می‌شود؟ ایشان پاسخ می‌دهند که طبق قانون‌های فلان! محدودیت‌هایی این افراد مشخص می‌شود؛ مثلاً نمی‌توانند از کشور خارج شوند، تحصیل نمی‌توانند بکنند، در مشاغل دولتی که نمی‌توانند استخدام شوند و در مشاغل خصوصی هم نمی‌توانند مشغول به کار شوند. اگر یک کارفرمایی هم یکی از افراد غایب را به کار بگیرد با جریمه‌های مختلفی مواجه می‌شود: از یک سرباز تا سه سرباز.

القصه! سرتان را درد نمی‌آورم. وقتی ویدئوی مربوط به جریمه مشمولین غایب را دیدم، یاد سربازی خودم افتادم که برای آموزشی هزار کیلومتر با مینی‌بوس رفتیم و ماه رمضان با زبان روزه، پوستمان کنده شد؛ آن هم در گرمای تابستانی! با خودم فکر می‌کنم که فرق من با آن‌هایی که جریمه سربازی پرداخت می‌کنند (همان خرید سربازی با پول به زبان خودمان) در چیست؟ آیا خون آنها رنگین‌تر است؟

فرض کنیم یک بچه پولدار (حلال و حرامش بحث من نیست) سربازی نرفته و منتظر مانده تا طرح بگذارند؛ آیا این بچه پولدار به سربازی می‌رود؟ قطعاً و به احتمال 99% خیر؛ مگر اینکه پدرش جزءِ آن پدرهای باشرافتی باشد که نخواهد پسرش بدعادت شود. خیلی راحت و همین الان شش ماه فرصت دارد تا پولش را بدهد و دوسال عمرش در سربازی تلف نشود و از بقیه جوانان جلو بیفتد. دقت داشته باشید که منظورم اصلاً آقازاده‌ها و ژن‌های خوب نیست!

چند سوال مهم: آیا بچه کارگر، معلم، کارمند ساده، کاسب عادی بازار و چنین قشرهایی مرتب سفر خارج می‌روند؟ تحصیلات الان وضعیتش چگونه است برای ما مردم عادی؟ آیا مشاغل دولتی همین‌طوری برای این همه بیکار به زمین ریخته و لنگ سربازی‌نرفته‌ها است؟

هر وقت صحبت از خرید سربازی و این بی‌عدالتی می‌شود، یاد خودم می‌افتم که بعد از سی روز آموزشی وقتی بعد مرخصی می‌خواستم به پادگان برگردم و یک تیغ ژیلت بی‌خطر را می‌خواستم به داخل ببرم تا بتوانم اصلاحی بکنم و در گرما اذیت نشوم، برای اینکه دژبانی گیر ندهد، آن را در پوتینم گذاشتم و چشمتان روز بد نبیند که تیغش انگشتم را غلفتی برید و کند و تا ده روزی دستم آسیب دیده بود! اما درد آن در مقابل این درد بی‌عدالتی خرید خدمت برای یک عده خاص هیچ است.