آینده منابع خاک و آب مبهم است/ نیاز به ارتقاء دانش مطابق با علم روز دنیا داریم

گروه اجتماعی الف،   3970524180 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: لازم است هم‌ زمان با علم روز دنیا پیشرفت کنیم و طرح‌های ویژه‌ای برای حفاظت از منابعی همچون خاک و آب داشته باشیم.

آینده منابع خاک و آب مبهم است/ نیاز به ارتقاء دانش مطابق با علم روز دنیا داریم

ربه گزارش فارس، کامبیز بازرگان عصر امروز در جلسه‌ای که با حضور فرماندار فردیس در موسسه تحقیقات خاک و آب برگزار شد، گفت: تحقیقات این مجموعه در تأمین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

وی افزود: باید عواملی مانند کمبود آب، بازده مصرف آب در بخش کشاورزی، شور شدن خاک‌ها، آلودگی خاک‌های کشاورزی، آب‌ها و محصولات، کاهش بنیه غذایی خاک‌های کشاورزی و موارد بسیار دیگری موردبررسی قرار گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب ادامه داد: تغییر اقلیم و تأمین زنجیره غذایی مسئله بسیار مهمی است که در سالهای آتی زندگی افراد کشور تأثیر بسزایی دارد، همچنین آینده مبهم منابع باارزش خاک و آب جزو مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر داشته باشیم. و متأسفانه این مبهم بودن مغفول مانده است.

بازرگان بابیان اینکه لازم است در موسسه تحقیقاتی خاک و آب مطابق دانش و علم روز دنیا پیش برویم اظهار کرد: قدم برداشتن در راستای تقویت سطح علمی موسسه نیاز به داشتن امکانات کافی دارد و برای رفع معضلات موجود نیز حضور نیروهای متخصص الزامی است.

وی با تأکید بر اهمیت شناسایی کمی و کیفی منابع خاک و استعداد اراضی، خاطرنشان کرد: خود را موظف می‌دانیم که در راستای پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی و تعیین نیاز آبی کشور راه‌کارهای اساسی ارائه کنیم و مدیریت تقاضامحور آب در مزرعه مبحثی مهم در شرایط کنونی است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب در پایان افزود: چندین مبحث دیگر هم در کشور وجود دارد که باید روی آن به‌طور ویژه‌کار کرد که مدیریت خاک و آب‌شور، مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت اثرات تغییر اقلیم بر خاک و آب و تولید محصولات کشاورزی و پشتیبانی پژوهش‌های خاک و آب ازجمله این مباحث است.