ناکارآمدی سامانه «گنبد آهنین»؛ از افسانه‌سازی تا دروغ‌پردازی

گروه جهان الف،   3970521040 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که مقامات تل آویو سعی می‌کنند سامانه موشکی «گنبد آهنین» را به دروغ افسانه ای شکست‌ناپذیر معرفی کنند، تحلیلگران و رسانه های صهیونیست به ناکارآمدی این سامانه اذعان دارند.

ناکارآمدی سامانه «گنبد آهنین»؛ از افسانه‌سازی تا دروغ‌پردازی
مهر نوشت: مقامات رژیم صهیونیستی طی سالهای گذشته همواره اینگونه وانمود کرده اند که دارای بزرگترین، قوی ترین و پیشرفته ترین سامانه موشکی به نام سامانه «گنبد آهنین» هستند. آنها در طول تمام سال های گذشته به سامانه موشکی خود بالیده اند و تلاش کرده اند تا از آن افسانه ای بسازنند که هیچکس قادر به شکست آن نیست؛ رؤیایی که البته تاکنون به سرمنزل مقصود نرسیده و محقق نشده است.

مقامات رژیم صهیونیستی از گنبد آهنین به عنوان برگ برنده خود در نبرد با جبهه مقابل که همان جبهه مقاومت است، یاد کرده و می کنند. این ادعای صهیونیست ها و بزرگ نمایی آنها در خصوص سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین درحالی صورت می گیرد که این سامانه بارها و در مناسبت های مختلف، ناکارآمدی مطلق خود در برابر حملات موشکی محور مقاومت ـ چه از اراضی اشغالی و چه از اراضی سوری ـ را به منصه ظهور رسانده است. 

ناکارآمدی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در گیر و دارِ بالیدن مقامات صهیونیست به این سامانه، حتی ذهن تحلیلگران و رسانه های صهیونیستی را نیز به خود مشغول ساخته است. کار تا جایی پیش رفته که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و رسانه های صهیونیستی نیز دیگر چاره ای جز اذعان به ناکارآمدی این سامانه دفاع موشکی در برابر خود نمی بینند. این اذعان های تلخ و سریالی در واقع حقیقتی است که مقامات صهیونیست در برابر آن تنها سکوت پیشه کرده اند.

هرچند سازمان های نظامی رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند بر ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین سرپوش بگذارند، اما تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند که این سامانه دروغی بیش نیست که ارتش می‌خواهد بر اسرائیلی‌ها و جهانیان تحمیل کند و همین مسئله موجب بروز اختلافات گسترده در محافل نظامی صهیونیستی شده و ضربات سختی به صنعت اسلحه‌سازی آن وارد کرده است.

در همین ارتباط، «موتی شیفر» تحلیلگر مهندسی هوافضا و دارنده جایزه «امنیت اسرائیل» اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از طریق بکارگیری سامانه گنبد آهنین به دنبال تبلیغ و بازارگرمی برای این سلاح خیالی در دیگر کشورها است و از این طریق میلیاردها دلار به سود می‌برد.

شیفر اظهار داشت که سامانه گنبد آهنین صرفا یک نماش صوتی و تصویری است و قادر به مقابله با هیچ چیزی نیست، زیرا تمامی انفجارهایی که مشاهده و شنیده می‌شود، ناشی از نابودی خودبه خودی موشک‌های این سامانه و یا اصابت آن‌ها به یکدیگر است و سامانه مذکور حتی توانایی ساقط کردن یک موشک و راکت را هم ندارد.

این درحالی است که اخیرا چند رسانه رژیم صهیونیستی نیز به ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین این رژیم اشاره کرده است.  روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» نوشته است: سامانه گنبد آهنین که اسرائیل در نزدیکی غزه مستقر کرده است فقط ۳۰ موشک فلسطینی ها را از ۱۸۰ موشکی که حماس و دیگر گروههای فلسطینی شلیک کرده اند، رهگیری کرده است. شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به حملات موشکی گروههای مقاومت نوشته است: دهها نفر زخمی شده اند که بیشتر آنها را کارگران تایلندی که در شهرک های اطراف غزه هستند، تشکیل می دهند.

روزنامه صهیونیستی معاریو نیز به نقل از آلون دیویدی شهردار شهرک سدیروت در اطراف غزه آورده است که شهرک نشینان ازحالت نه جنگ و نه صلح کنونی به شدت احساس ترس می کنند و به طور دایم در وحشت به سر می برند. تمامی این رسانه ها اعتقاد دارند که سامانه موشکی گنبد آهنین نه تنها موجب افزایش امنیت در اراضی اشغالی نشده، بلکه به دلیل ناکارآمدی، موجی از ترس و وحشت را بر صفوف شهرک نشینان حاکم ساخته است.

افزون بر این، رئیس شورای شهرک صهیونیست نشین اشکلون پیشتر اذعان کرده بود که سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین» توانایی خنثی کردن حملات موشکی و خمپاره ای گروه های فلسطینی را نداشته است. وی این پاسخ را در جواب چرایی وقوع حملات علیه شهرک های صهیونیستی و به گوش رسیدن آژیر خطر در شهرک های همجوار نوارغزه داد و صراحتا به ناکارآمدی گنبد آهنین اذعان کرد.

این درحالی است که پیشتر نیز «گادی یرقونی» یکی دیگر از مسئولان شورای شهرک اشکلون اعتراف کرده بود که سامانه گنبد آهنین نتوانسته مانع حملات فلسطینی ها شود چرا که تعدادی خمپاره به محوطه این شهرک اصابت کرده است. وی بر ضرورت بررسی یک سامانه دفاعی جدید در کنار این سامانه تاکید کرده بود.

در هر صورت، آنچه که کاملا واضح و عیان به نظر می رسد این است که تحلیلگران و رسانه های رژیم صهیونیستی خود به واقعیت و ماهیت اصلی گنبد آهنین پی برده و می دانند که دروغ‌پردازی‌های مقامات صهیونیست و افسانه سازی های آنها از گنبد آهنین چیزی فراتر از یک بازی رسانه ای و تبلیغاتی در چارچوب جنگ روانی با جبهه مقاومت نیست. البته مقامات رسمی رژیم صهیونیستی هم اخیرا اظهارنظر صریح و بی پرده ای درخصوص قدرت برجسته گنبد آهنین نداشته اند و این خود نشانگر آن است که آنها نیز به آنچه می گذرد، آگاهی دارند. 

این نکته را نیز باید اضافه کرد که نفوذهای متعدد حزب الله به حریم هوایی رژیم صهیونیستی، سامانه دفاعی این رژیم یعنی «گنبد آهنین» را بارها به چالش کشیده است؛ تا جایی که دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره تأکید کرد: «دستاورد عملیات هوایی ما آن است که هواپیماهایمان صدها کیلومتر در منطقه‌ای پُر از رادار پرواز کردند؛ درحالی که صهیونیستها مدعی بودند که افتخار آنها این است که حریم هوایی‌شان نفوذناپذیر است».

در همین راستا فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به نام «اسحاق غرشون» درباره مقابله سامانه گنبد آهنین در برابر موشک های حزب الله نیز می گوید: «سامانه گنبد آهنین توانایی دفاع در برابر موشک های کوتاه بُرد و حمایت محدود را دارد. این سامانه هرگز قادر نخواهد بود با بیش از ۱۲۰ موشک مقابله کند». این نشان می دهد که موشک های پیشرفته حزب الله لبنان که تعداد آنها هم کم نیست، همواره تهدید جدی برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بوده و خواهند بود. 

در خصوص گنبد آهنین و ناکارآمدی آن همچنین تسفیکا فوگل رئیس سابق هیئت فرماندهی جنوب فلسطین اشغالی می گوید: «دلبستگی به کارایی گنبد آهنین بسیار اغراق آمیز است و بخصوص شهروندان نباید به آن امید زیادی داشته باشند زیرا شاید در بهترین شرایط این سامانه قدرت دفاع از یک شهر را داشته باشد». برهمین اساس، اگر امروز افکار عمومی منطقه و جهان نتواننند گنبد آهنین را چیزی فراتر از یک شوخی رسانه ای تلقی کنند، کاملا حق دارند.