در گفتگو با الف مطرح شد؛ چرا نمایندگان تهران طرح سوال از رئیس جمهور را امضاء نکردند؟

گروه سیاسی الف،   3970512099 ۱۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از نمایندگان تهران می گویند در جریان سوال از رئیس جمهور نبوده و آنرا امضاء نکرده اما برخی دیگر معتقدند چون همه 30 نماینده تهران جواب را می دانند قاعدتا نباید سوال را امضا می کردند.

چرا نمایندگان تهران طرح سوال از رئیس جمهور را امضاء نکردند؟

به گزارش خبرنگار الف، طرح سوال از رئیس جمهور روز چهارشنبه دهم مرداد در صحن مجلس اعلام وصول شد.

این سوال با 80 امضاء در دستور کار مجلس قرار گرفت.

بعد از انتشار اسامی نمایندگان امضاء کننده طرح سوال از رئیس جمهور، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس در مصاحبه ای اعلام کرد که هیچ یک از 30 نماینده تهران این طرح سوال را امضاء نکردند.

نمایندگان تهران اصلاح طلب و از اعضای فراکسیون امید مجلس هستند.

خبرنگار الف به سراغ چهار نماینده تهران رفت و نظر آنها را در این زمینه جویا شد.

متن زیر حاصل این گفتگوست؛

دیر متوجه سوال شدم وگرنه به موقع امضا می کردم


محمدرضا نجفی به خبرنگار الف گفت: بنده به موقع در جریان تهیه سوال قرار نگرفتم، در صورت اطلاع امضاء می کردم کما اینکه در گذشته سوالات قبلی را امضاء کردم.

وی افزود: زمانی که از موضوع سوال از رئیس جمهور مطلع شدم خدمت  آقای ذالنور طراح اصلی سوال رفتم و آمادگی خود را برای امضاء اعلام نمودم لیکن ایشان فرمودند چون اعلام وصول شده، امکان  اضافه کردن امضا وجود ندارد.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: بنده پرسش از مسئولین و پاسخگویی ایشان را حتی اگر شائبه هایی در مورد عقبه سوال مطرح باشد، به شرط رعایت موازین قانونی و اخلاقی از طرفی و تعهد در ارائه پاسخهای دقیق و جامع از طرف دیگر، در مجموع اقدامی سازنده، پیش برنده و مفید به حال همه از جمله مسئولین محترم می دانم.

نجفی تاکید کرد: مطمئنم در صورت برخورد مسئولانه و ملی با موضوعات، نتیجه دراز مدت آن به نفع کشور، مردم و نظام خواهد بود.

همه 30 نماینده تهران جواب را می دانند

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف در خصوص دلایل امضاء نکردن طرح سوال از رئیس جمهور از سوی 30 نماینده اصلاح طلب تهران گفت: چون همه 30 نماینده تهران جواب را می دانند قاعدتا نباید سوال را امضا می کردند.

وی افزود: سوال را کسی می پرسد که جاهل است و می خواهد جواب را بداند.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: وقتي پرچم كشورى را در محل قانونگذارى آتش مى زنند، وقتي زمان تصويب الحاق به مهمترين قرارداد مالى بين المللي طومار در كف مجلس پهن مى كنند و آشوب به راه مى اندازند، تبعات سخت آن را هم بايد بپذيرند.

سیاوشی با بیان اینکه مسلما دولت در عدم شفاف سازى و فساد زدايي مقصر است، تصریح کرد: ولى تنها عامل در تمام بدبختيهاى چهل ساله اي كه در زير فرش زده بوديم و امروز بيرون ريخته، نيست.

 وی گفت: اميدوارم رييس جمهور زماني كه به مجلس مى آيد محافظه كارى را كنار بگذارد و به وضوح براى مردم دلايل مشکلات کشور را بيان كند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: طبعا به اصطلاح دولتمردان در سايه ، سهم خودشان را در مشكلات به عهده نمى گيرند.

سیاوشی گفت:گرچه حامى دولت هستيم اما استقبال مى كنيم از شفافيت در پاسخگويى رييس دولت . ولى سهم شان در مشكلات امروزى را ناديده نمى گيريم ولى تنها مقصر دولت نيست.

وی افزود: اگر به وزارت امور خارجه اجازه دهند وظيفه ذاتى خود را انجام دهد و چندين اظهار نظر متفاوت در اين عرصه نباشد، مسلما نظام جمهورى اسلامى مقتدرانه تر در عرصه جهانى اقدام مى كند.

عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: علاوه بر اين، انسجام ملى و اعتماد ملى كه دچار خدشه شده بازسازى خواهد شد.

سیاوشی تاکید کرد: ما به بن بست سياسى رسيده ايم حاضر به گفتكو نه تنها در اين عرصه كه در عرصه هاى خردتر هم نيستيم. بياييد باب گفتكو را باز كنيم و براي مردم توضيح دهيم.

وی با اشاره به دعوت محمدعلی وکیلی نماینده تهران از مجتبی ذوالنور نماینده قم و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر بعنوان طراحان اصلی سوال از رئیس جمهور برای مناظره تلویزیونی گفت: دعوت آقاي وكيلي افتتاح باب درستي است.

سوالات قبلی را امضاء کردم

حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی دیگر نماینده تهران هم به خبرنگار الف گفت: سوال اول از رئیس جمهور که در خصوص موسسات مالی – اعتباری بود را امضاء کردم.

وی افزود:علاوه بر اینجانب برخی دیگر از نمایندگان همچون علی مطهری و محمود صادقی دیگر نمایندگان تهران آن طرح سوال را کردند که همچنان بر امضای خود باقی هستیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اما اینجانب این سوال اخیر از رئیس جمهور را امضا نکردم.

پروانه مافی دیگر نماینده تهران هم در خصوص دلیل امضا نکردن سوال از رئیس جمهور به خبرنگار الف گفت: چو دانی بپرسی سوالت خطاست.