تاملی در کنکور و یافتن جایگزینی مناسب

علی یوسفی نسب، گروه تعاملی الف،   3970512029 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
تاملی در کنکور و یافتن جایگزینی مناسب

نتایج مهم ترین رقابت تحصیلی سال 97 هم بالاخره منتشر شد و بالغ بر یک میلیون دانش آموز به همراه چند میلیون نفر از خانواده و اطرافیانشان نتیجه تلاش های چند ساله خود را از طریق کارنامه منتشر شده در سایت سازمان سنجش مشاهده کردند

رقابتی که حالا وارد پنجاهمین سال خود شده و در همه ی این سال ها بخشی از سرنوشت علمی کشور را تعیین تکلیف کرده است. کنکور هرچند در اثر گسترش ظرفیت دانشگاه ها و رشد فرهنگ عمومی دیگر حساسیت و هیجان سابق را ندارند ولی همیچنان جنجالی و پر بحث است.

1- همانطور که گفته شد با گسترش ظرفیت دانشگاه ها و همچنین عدم وجود بازار کار برای فارغ التحصیلان غالب رشته های دانشگاهی این روز ها برخلاف سابق رقابت اصلی نه بر سر رسیدن به دانشگاه های دولتی بلکه صرفا بر سر رشته های است که از بازار کار مطمئن تری برخوردارند. دانشگاه های بورسیه دار از قبیل علوم قضایی ، دانشگاه فرهنگیان ، دانشگاه علوم انتظامی ... و رشته های خوشنامی مثل حقوق ، روانشناسی ، پزشکی ، مهندسی ها و ... از جمله موارد پر طرفدار سال های اخیر بوده اند.

2- متاسفانه افزایش ظرفیت دانشگاه ها بدون توجه به نیاز های واقعی کشور و بدون توجه به پیوند صنعت و دانشگاه موج بزرگی از جوانان فارغ التحصیل و اکثرا فاقد مهارت های لازم برای زندگی اجتماعی را به وجود آورده که پس از سال ها تحصیل و کسب مدرک و با توقع پیدا کردن مشاغل متناسب با تحصیلات به جامعه وارد می شوند ولی نهایتا اگر خوش شانس باشند و به لشکر بیکاران نپیوندند با مسافر کشی یا مغازه داری می توانند بخشی از زندگی خود را بچرخانند.

3- علی رغم اتفاق نظر دانشجویان، دانشگاه ها، متولیان امر آموزش، کارشناسان، مشاوران و آحاد مردم مبنی بر بی ثمر بودن این شکل ورود دانش آموزان به دانشگاه ها و تاکیدشان بر اثرات منفی کنکور بر فرد و جامعه، این رقابت بیهوده اموزشی سال هاست که به حیات خود ادامه می دهد و نیت خداحافظی ندارد، چرا و چگونه؟ چندان مشخص نیست!


4- دانش آموزان کنکوری که تقریبا از سال های ابتدایی دبیرستان همه ی فعالیت های اموزشی و پرورشی خود را حول محور کنکور دیده اند و حالا از رسیدن به رشته های مورد علاقه باز مانده اند طبیعتا دچار سرخوردگی از گذشته، نا امیدی از حال و اضطراب از آینده خواهند شد، نقش خانواده ها و رسانه های گروهی در کاستن از این فشار بیهوده و دادن اطمینان به دانش اموز که کنکور صرفا یکی از فرصت ها بوده و نه رقابت مرگ و زندگی بسیار مهم و اثر گذار است ، هرچند در اغلب موارد خانواده و رسانه ها خود باعث فشار بیشتر به دانش آموز می شوند!

به نظر می رسد یکی از وظایف مسئولین و جامعه در تحقق تحول نظام آموزشی و کارآمد کردن همزمان مدارس و دانشگاه ها ، پیدا کردن جایگزینی مناسب برای این غول نامیمون اموزشی است ...