صحبت‌های وزیر اطلاعات در مورد کانال‌های تلگرامی

گروه سیاسی الف،   3970431080

وزیر اطلاعات با بیان اینکه این وزارتخانه درباره ده‌ها هزار کانال تلگرامی حکم واحدی ندارند، گفت: براساس تحلیل محتوا و نوع رویکرد آنها و گرایشاتشان به لحاظ منافع عالی نظام، امنیت ملی در مورد آنها رفتار و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات صبح امروز در پاسخ به سوال کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این سوال نشانگر دغدغه عزیزان نسبت به مسائل امنیت ملی و مسائل اخلاقی است، از این بابت از این دغدغه عزیزان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: هر فرد، سازمان و دستگاهی براساس شاکله خودش عمل می‌کند، هر دستگاهی براساس نگاه کارشناسی، نظر کارشناسی، رویکردها و روش‌هایی که براساس راهبردهای حاکم بر سازمان تنظیم می‌کند رفتار می‌کند ولی این یک امر طبیعی است. وزارت اطلاعات در این چارچوب عمل می‌کند. دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دیگر نیز در همین چارچوب عمل می‌کنند.

وزیر اطلاعات بیان داشت: وزارت اطلاعات در هر موضوعی از جمله مسئله فضای مجازی و فعالان رسانه‌ای و مدیران کانال‌هار تلگرامی براساس کارشناسی خودش عمل می‌کند.

علوی تصریح کرد: در اینگونه موارد ملاحظات غیرکارشناسی را دخالت نمی‌دهم. از نظر کارشناسی وزارت اطلاعات درباره ده‌ها هزار کانال تلگرامی حکم واحدی ندارند. براساس تحلیل محتوا و نوع رویکرد آنها و گرایشاتشان به لحاظ منافع عالی نظام، امنیت ملی در مورد آنها رفتار و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وزیر اطلاعات اعلام کرد: وزارت اطلاعات با کانال‌هایی که رسماً محتوای ضد دین منتشر می‌کردند و یا بازنشرمی‌کردند توهین به خداوند متعالی، توهین به انبیاء، ائمه طاهرین و قرآن می‌کردند را شناسایی کرده، آنها را احضار کرده و باز هم بررسی و دسته‌بندی کرده است. آنجایی که مدیران چنین کانال‌هایی که با هیجان‌های کور و نادانسته به چنین رفتاری دست زده‌اند آنها را احضار و راهنمایی کرده و به آنها تذکر داده است و کار بخش عظیمی از اینها را به دستگاه قضایی نکشانده و مزاحم دستگاه قضایی نشده است. از آنها تعهد گرفته که این فعالیت را متوقف کنند و به دست خود آنها کانال‌ها را مسدود کرده و تحت اشراف اطلاعاتی قرار داده که اگر چنانچه دوباره به این روش اقدام کنند آن وقت گام‌های بعدی را بر می‌دارد و برخورد بازدارنده متناسب را داشته باشد.

علوی خاطرنشان کرد: اما آن دسته از مدیران کانال‌های ضد دین که وزارت با کار کارشناسی به این نتیجه رسید که اینها سازمان‌یافته دارند فعالیت می‌کنند و با سازمان‌هایی که با اتاق فکر عملیات ضد دینی انجام می‌دهند و محتوای ضد دینی تولید می‌کنند اگر به این مطلب رسید که برخی مدیران با این رویکرد عمل می‌کنند آنها را هم شناسایی کرده است چون کارکرد، کارکرد سازمانی است آنجا دیگر تذکر و امثال اینها ضرورت ندارد و وزارت اطلاعات اینگونه افراد را به دستگاه قضایی واگذار کرده است.

علوی گفت: بحث، بحث دین و مقدسات مردم است. از طرف دیگر وزارت اطلاعات با هزاران کانال و گروه که با ماهیت ضد انقلابی و امنیتی فعالیت می‌کنند اعم از کانال‌هایی که یا مربوط به منافقین بود یا مرتبط با آنها بود روبرو بود. کانال‌های سلطنت طلب‌ها، تجزیه طلب‌ها، فرق نوظهور همه اینها را تحت اشراف اطلاعاتی قرار دادیم و با اینها برخورد کرده است به خاطر اینکه اینها در مقابله با امنیت ملی فعالیت می‌کردند. اضافه بر آن براساس مقررات بین‌المللی ده‌ها هزار کانال‌های با محتوای مستهجن، کودک‌آزاری و تروریستی را شناسایی کرده، از همکاری مسئولین مختلف و جامعه اطلاعاتی برای شناسایی استفاده کرده و با همکاری وزارت ارتباطات نسبت به مسدود کردن این کانال‌ها اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: کانال‌هایی که جنبه ضد امنیتی و اخلاقی نداشته و به فعالیت‌های جناحی خود می‌پرداختند همانطور که ۲ تیم استقلال و پیروزی در زمین بازی فوتبال مسابقه می‌دهند و داور باید نسبت به آنها بی‌طرف باشد ما در مقابل کانال‌هایی که در چارچوب نظام فعالیت کرده‌اند و دارای گرایش‌های سیاسی درون نظام بوده‌اند، گرایش سیاسی آنها را لحاظ نکرده‌ایم و اصول انقلاب، نظام و خطوط قرمز نظام را ملاحظه کرده و در رفتار با کانال‌های درون نظام با گرایش‌های مختلف متناسب با این نرم‌افزارانه برخورد کرده‌ایم و اگر مواردی بوده که مغایر با منافع ملی و مصالح ملی بوده است و مغایرت با امنیت ملی و اصول اخلاقی و شرعی در اینها به آن صورت ندیده‌ایم این موارد را سعی کرده‌ایم تذکر و هشدار دهیم. اگر هم موردی لازم بود و لجاجت و عنادی دیدیم حتی برخورد هم داشته باشیم.

وی تأکید کرد: سعی ما در برخورد با نیروهای درون نظام براساس رهنمود حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی بوده است.

علوی در مورد مدیرانی که در سوال نمایندگان در مورد آنها مواردی مطرح شده بود، گفت: اینها مدیرانی هستند در دسته اخیر قرار داشته‌اند و در محدوده نظام با کارکردی درون نظام و تمایلات خودشان بوده‌اند و از این موضع با آنها رفتار شده است. من از برادر عزیزم جناب آقای کریمی قدوسی استدعا می‌کنم که مطالب خود را در این بحث بگویند و فرصت پاسخگویی را داشته باشم و به بعد از صحبت دوم بنده موکول نشود. به ما هم حق بدهید، امروز جمعی از نمایندگان ملت به من می‌گویند چرا اینها را گرفته‌اید و چرا اینها را نگرفته‌اید. همین مقدار کار را مشکل می‌کند اما این را می‌دانیم از هر دو صورت نشأت گرفته از دغدغه عزیزان نسبت به مسائل کشور است.

وی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت پاسداران در نقطه مرزی مریوان گفت: آنچه در عمل انجام شده چه در وزارت و چه در بین همکاران ما در سپاه و قوه قضاییه سیر طبیعی و کارشناسی خودش را طی کرده است منتهی هرکدام با نگاه و تشخیص همان دستگاه بوده که یک امر طبیعی است.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات به مسائل حرفه‌ای نگاه می‌کند و قبل از اینکه در برخورد با عوامل ناامنی بخواهد فعال شود در برقراری امنیت به صورت مثبت سعی می‌کند عمل کند. امنیت رسانه‌ای را وزارت حق فعالان وزارت می‌داند، همه اقشار باید در جامعه احساس امنیت کنند.

علوی اضافه کرد: کشور برای رشد، پویایی و بالندگی هم نیاز به امنیت فیزیکی دارد که در این زمینه وزارت اطلاعات کارنامه درخشان دارد و نیمه خالی لیوان که کار وزارت نیست. از بین حدود ۳۰۰ تیمی که با برنامه اقدام تروریستی وارد کشور شده‌اند و زیر ضربه رفتند و عوامل آنها توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند چرا آن را فراموش می‌کنید؟

وی ادامه داد: در قوی‌ترین کشور با قوی‌ترین سرویس هم ممکن است یک رخنه‌ای به وجود بیاید، قاعده این بود که نسبت به جمهوری اسلامی ایران که این همه توطئه از هر سو متوجه آن است تا امنیتش را به چالش بکشد باید رخنه‌ها اتفاق می‌افتاد اما اینکه از بیش از ۳۰۰ مورد، یک رخنه اتفاق می‌افتد نشانه قدرت دستگاه امنیتی است مثل اینکه تیمی نه اینکه ما یک مورد را ببینیم مثل اینکه تیمی ۱۰ گل زده و یک گل خورده، آن یک گل خورده را ببینیم و ۱۰ گل را نادیده بگیریم، تیمی که ۱۰ گل زده، برنده است. 

وی اظهارداشت: امنیتی فیزیکی ، اقتصادی، روانی، رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی همه نیاز جامعه است و وزارت اطلاعات در جهت تأمین هر یک از این ابعاد امنیت تلاش خودش را می‌کند. وجود اختلاف یک مسئله‌ای است که طبیعی است. دستگاه‌ها هرکدام نظر خود را دارند اما این اختلاف دیدگاه‌ها نتوانسته مانع بر هم خوردن همدلی و هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی به خصوص وزارت اطلاعات و سپاه شود.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: براساس نظر کارشناسی نه اینجانب و نه کارشناسان وزارت بر محتوای کانال‌های مورد نظر آقای کریمی قدوسی به موردی که جنبه ضد امنیتی و اخلاقی داشته باشد برخورد نکرده‌ایم که بخواهیم از این منظر با آنها رفتار کنیم، تا آنجا که ما می‌دانیم عنادی با نظام ندارند و حتی برخی از آنها که من می‌شناسمشان مقلد مقام معظم رهبری هستند. بعضی از آنها براساس تمایلات جناحی‌شان مطلب زدند، آیا وزارت اطلاعات که باید از بازی‌های سیاسی به دور باشد از موضع جریان‌های سیاسی باید با افراد برخورد کند؟! که مقام معظم رهبری ما را از آن منع کردند.

وی تأکید کرد: اگر همین کانال‌ها و امثال اینها موردی داشتند که مغایر با منافع و مصالح کشور چه برسد به امنیت ملی تذکر داده‌ایم و هشدار داده‌ایم و ارشاد کرده‌ایم و تاثیرش را در رفتار آنها دیده‌ایم. 

علوی بیان داشت: وقتی افرادی با ارشاد، موعظه و نصیحت مسیر خود را اصلاح می‌کنند چه نیازی است که با مشت آهنین بر فرق آنان بکوبیم، کاش این سوال در شرایط خودش مطرح می‌شد، در شرایط وحدت، برادری و همدلی و همگرایی بیش از هر زمان دارد و پرچم این حرکت سازنده و کشتی‌بان با کفایت مقام معظم رهبری بر دست گرفته‌اند و تاکنون چندین حرکت در جهت تقویت، وحدت و انسجام ملی انجام داده‌اند، کاشکی در این شرایط مطرح نمی‌شد و موجب دل‌مشغولی مردم را فراهم نمی‌کرد.

وی اظهارداشت: آنچه توسط همکاران ما در وزارت اطلاعات، یا عزیزانمان در اطلاعات سپاه اتفاق افتاده براساس کارشناسی آنها بوده که با نظر کارشناسی همدیگر ممکن است تفاوت داشته باشد، دستگاه قضایی هم براساس محتویات پرونده‌ای که توسط وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه به آن داده می‌شود اقدام به صدور حکم می‌کند که برای ما هم نظر کارشناسی عزیزان اطلاعات سپاه و هم حکم قضایی محترم است و این مانعی نیست که ما نظر کارشناسی خودمان را داشته باشیم.

به گزارش فارس، علوی گفت: الحمدولله ما الان در شرایطی هستیم که به دنبال جلسات هم‌اندیشی، دوستانه و برادرانه‌ای که برگزار کرده‌ایم در حال حاضر نگاه‌ها در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دستگاه قضایی به همدیگر نزدیک شده و این امید را انشاالله ایجاد کرده که با همکاری عزیزانمان در اطلاعات سپاه به همراهی قوه قضاییه موضوع مورد بحث به خیر و خوشی خاتمه یابد.