انتقاد شدید سیاستمداران آمریکا از موضع گیری ترامپ در دیدار با پوتین

گروه جهان الف،   3970428024

سناتور جان مک‌کین از حزب جمهوری خواه در بیانیه‌ای اعلام کرد‌: «نشست هلسینکی در نوع خود یکی از بی‌شرمانه‌ترین حضورهای یک رئیس‌ جمهور آمریکا بود که به یاد داریم. خامی،‌ خودمحوری و [ابراز] همبستگی بیجا و همدلی او با خودکامگان قابل محاسبه نیست.

یک "فتح نمادین " برای پوتین و یک " تبانی آشکار" با یک قدرت متخاصم برای ترامپ؛ این جمله ای است که سرمقاله نویس واشنگتن پست از رهاورد هلسینکی نتیجه می گیرد. رئیس جمهور آمریکا در پی یک کنفرانس مشترک خبری با همتای روس خود که در آن از روسیه در مقابل ادعاهای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا دفاع کرد، هدف انتقادهای شدید و گسترده داخلی قرار گرفته است. ترامپ دراین کنفرانس نتیجه گیری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را نقض کرد و گفت: روسیه دلیلی برای مداخله در انتخابات نداشته است. این اظهارات با انتقاد نه فقط دموکرات ها و جامعه اطلاعاتی بلکه بسیاری از جمهوری خواهان روبه رو شده است.

ترامپ به ضعف و به طور تلویحی به خیانت نیزمتهم شده است. سناتور جان مک‌کین از حزب جمهوری خواه در بیانیه‌ای اعلام کرد‌: «نشست هلسینکی در نوع خود یکی از بی‌شرمانه‌ترین حضورهای یک رئیس‌ جمهور آمریکا بود که به یاد داریم. خامی،‌ خودمحوری و [ابراز] همبستگی بیجا و همدلی او با خودکامگان قابل محاسبه نیست. نشست هلسینکی یک اشتباه اسف‌بار بود.»وی افزود: «هیچ رئیس‌جمهور دیگری تاکنون خود را این چنین ذلیلانه در برابر یک جبار خوار و خفیف نکرده بود.»

همچنین دست کم دو سناتور یعنی پت تومی از حزب جمهوری خواه و چاک شومر از حزب دموکرات احتمال وضع تحریم‌های تنبیهی علیه روسیه را مطرح کردند. تومی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «ایالات متحده باید تحریم‌های سخت تازه‌ای علیه روسیه وضع کند.».

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت‌: «ضعف رئیس جمهور ترامپ در برابر پوتین شرم‌آور بود و ثابت می‌کند که روس‌ها برگ برنده ای شخصی، مالی یا سیاسی علیه رئیس جمهور ما دارند.»دونالد ترامپ حتی پیش از دیدار با پوتین، در توئیتر خود «حماقت و بلاهت» آمریکایی‌ها را مسئول سردی روابط کنونی میان این دو کشور اعلام کرده بود و وزارت خارجه روسیه هم در پاسخ توئیت کرده بود: «موافقیم.» چاک شومر سناتور دموکرات‌ در کنگره نیز گفت:‌ «در تاریخ کشورمان،‌ آمریکایی‌ها هرگز ندیده بودند که یک رئیس جمهور ایالات متحده از دشمن خودش پشتیبانی کند،‌ چنان که ترامپ از پوتین حمایت کرد.»

وی افزود: «او حرف کا. ‌گ. ‌ب را به گفته مردان و زنان سی‌. آی. ای [درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا] ترجیح داد.» سناتور باب کورکر، رئیس کمیته سیاست خارجی سنا نیز گفت که این ملاقات میان سران دو کشور "روز خوبی برای کشور ما نبود؛ این روز، روز بسیار خوبی برای پرزیدنت پوتین بود".آدام شیفر دیگر نماینده مجلس آمریکا نیز در توئیتر خود نوشت: «پوتین این رفتار را چراغ سبزی می‌داند تا در انتخابات ۲۰۱۸ هم مداخله کند، و همین طور هم هست؛ بزدلانه و شرم‌آور». نشریه آمریکایی نیویورکر هم نوشت: نشست 'دونالد ترامپ' و 'ولادیمیر پوتین' در هلسینکی بزرگ ترین عاشقانه و سرسپردگی یک رئیس جمهور آمریکا به همتای روس خود بود.بسیاری از سناتورها در شبکه اجتماعی توئیتر هم رویکرد ترامپ در قبال پوتین را به شدت به باد انتقاد گرفته‌اند؛ تا جایی که جان برنان، رئیس پیشین سازمان سیا، رفتار ترامپ را فرای جنایت خوانده و گفته ‌است که برخورد او "چیزی کمتر از خیانت نبود".

واکنش ترامپ

اما ترامپ با توئیت هایی که هنگام برگشتن به آمریکا از داخل هواپیما فرستاد، نشان داد که از این انتقادها آگاه است.او ابتدا نوشت: "همان طور که بارها گفته ام اعتماد زیادی به دستگاه های اطلاعاتی ام دارم. با این حال معتقدم برای ساختن آینده ای بهتر فقط نمی شود بر گذشته تمرکز کرد. ما به عنوان دو قدرت بزرگ اتمی جهان باید با هم کنار بیاییم."

او در توئیت دیگری نوشت: "ترجیح می دهم برای دنبال کردن صلح دست به ریسکی سیاسی بزنم، تا این که صلح را فدای سیاست کنم." همزمان، پوتین نیزدخالت در انتخابات آمریکا و داشتن "مدرکی رسوا کننده" علیه دونالد ترامپ را تکذیب کرد. بااین حال،دیروز یک زن ۲۹ ساله روس به اتهام توطئه برای نفوذ در نهادهای سیاسی ایالات متحده در واشنگتن بازداشت شد. این زن متهم است که به دستور یک مقام ارشد کرملین برای روسیه در خاک آمریکا جاسوسی می‌کرده است.

همچنین در پی اعتراض‌های شدید کنگره آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ درباره دیدار با ولادیمیر پوتین به اعضای کنگره توضیح می دهد . در بیانیه کاخ سفید اعلام نشده است که چه کسانی در این دیدار حضور خواهند داشت یا موضوع آن چه خواهد بوداما آن چه مشخص است، واشنگتن در آتش خشم از " نشست هلسینکی" به سر می برد.

 پایگاه رصد