طرحی جدید برای ایجاد بحران در عراق

حجت‌الاسلام امیر مسروری،   3970425033 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
طرحی جدید برای ایجاد بحران در عراق

با شکست پروژه وضعیت اضطراری آمریکایی‌ها در عراق و تشکیل کابینه وضعیت اضطراری و در نهایت تغییر قانون اساسی ضدمحور مقاومت، بحران جدید در عراق کلید خورد. این بحران که با خواست مشروع مردم جنوبی عراق برای رسیدگی به آبادانی این مناطق و تعیین درصدی از سهمیه نفت اکتشافی مناطق جنوب برای اصلاح ساختار اداری و تامین نیازهای اولیه همراه بود بخش قابل توجهی از استان‌های بصره، نجف، میسان و بغداد را فراگرفت و به بخش‌های مختلف این کشور کشیده شد. 

خواست اجتماعی همانطور که در بالاتر آمده نیاز اولیه شهروندان عراقی برای حل مشکلات برق، آب و فاضلاب بصره آغاز شد که در تابستان گرم این کشور در بدترین شرایط ممکن قرار دارد. موضوعی که پیش از آن در نوار مرزی عراق و در استان خوزستان ایران رخ داد و شهروندان خوزستانی پس از سال‌ها نبود امکانات دست به اعترضاتی زدند. 

نکته مشترک این دو اعتراضات به آشوب کشیده شدن اعتراضات و هدایت جریان رسانه‌ای ویژه‌ای با ضدیت عرب و عجم بود. در ایران خبرسازی‌هایی مبنی بر انتقال آب شرب آبادان به بصره منتشر شد و در بصره خبرهایی با عنوان انتقال آب عراق به ایران جنجال‌آفرین شد. که هر دو خبر شیطنت رسانه‌ای برای ایجاد بحران مرزی بود. هر دو گروه دستخوش تغذیه رسانه‌ای قرار گرفتند.

آشوب‌طلبی در چند روز اخیر موجب شد پروازهای نجف لغو شود و در این شهر مذهبی وضعیت فوق‌العاده اعلام گردد. مقتدی صدر رهبر جریان صدر از معترضین خواست تا نسبت به احقاق حق خود اقدام کنند اما از آسیب‌زدن به اموال عمومی اجتناب شود. دبیرکل عصائب اهل حق نیز در واکنش به اعتراضات پیگیری حق اجتماعی مردم برای حل مساله برق و آب مناطق جنوب و مبارزه با فساد پیچیده در جنوب کشور و حل دیوان سالاری اداری شد. 

در این بین مرجعیت عراق نیز خواستار حل این موضوع و حق‌طلبی گردید . جریانات مختلف سیاسی نیز به حمایت از مردم خواستار حل مشکلات شدند تا همبستگی جریانات سیاسی و مردم قبل از مجلس جدید بیشتر شود.  بررسی‌ها نشان می‌دهد جریانات سیاسی در عراق به دنبال حل مشکلات عدیده مردم با تشکیل سریعتر دولت و کابینه وحدت ملی است در حالی که طرف مقابل با حفظ بحران سیاسی و نگه داشتن این بحران به دنبال بیدار کردن هسته‌ای وابسته به حزب بعث و انتقال تروریست‌ها برای ناآرامی مناطق مختلف عراق است. در صورتی که آمریکا بتواند ناآرامی‌ها را در عراق تا حدودی فعال نگه دارد، بغداد با چالشی جدی در برابر تروریست‌ها مواجه می‌شود. مساله‌ای که می‌تواند به ایجاد وضعیت اضطراری در عراق کمک کند و طرح آمریکایی‌ها که پیش از انتخابات روی میز کاخ سفید بود، پس از انتخابات عراق ادامه پیدا کند و عملیاتی گردد. 

در واقع آمریکایی‌ها تلاش دارند از وضعیت ناآرامی در عراق استفاده کنند و دولت عراق را به یک چالش جدید ضدامنیتی در منطقه تبدیل سازند. هرچقدر عراق ناامن باشد حضور آمریکایی‌ها در آتی آن بیشتر است و می‌توانند به بهانه مبارزه با تروریسم و استقرار دموکراسی در عراق باقی بمانند. مساله‌ای که برای انتقال عناصر تروریستی رانده شده از خاک سوریه به عراق و جایگزینی آن در نوار شرقی ایران قابل توجه است. 

به نظر می‌رسد بحران در عراق تا تشکیل دولت ادامه دارد و حل آن به تشکیل سریع‌تر دولت و تشکیل کابینه وحدت ملی است. تا آن روز باید منتظر ماند و دید سناریوی طرف غربی برای تشکیل وضعیت اضطراری تا کجا و با چه اشکالی ادامه پیدا می‌کند.

*صبح‌نو