جزئیات بسته پیشنهادی ناامید کننده اروپایی ها برای حفظ برجام

گروه جهان الف،   3970415040 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بعد از حدود دو ماه ارائه شد.

جزئیات بسته پیشنهادی ناامید کننده اروپایی ها برای حفظ برجام

به گزارش الف به نقل از خبرگزاری ها، قرار است امروز نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در شهر وین برگزار شود و ظریف در راس هیاتی از جمله لعیا جنیدی معاون رئیس جمهور در اتریش حضور دارد.

نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه طرحی را تصویب کردند که به بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) این اجازه را می دهد که با ایران داد و ستد مالی داشته باشد. این طرح با 573 رای موافق، 93 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب رسید. احزاب دست راستی اروپا مخالف تصویب این طرح بودند.

باک سرمایه گذاری اروپا یک بانک غیر انتفاعی است که در لوکزامبورگ واقع شده و بازوی سرمایه گذاری های دراز مدت اتحادیه اروپا محسوب می شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این بانک نقش کلیدی را در چارچوب تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ معاملات تجاری خود با ایران ایفا می کند که به واسطه تصمیم آمریکا برای برقراری مجدد تحریم ها علیه تهران به خطر افتاده است.

اتحادیه اروپا امیدوار است از این طریق بتواند از شرکت های اروپایی کشورهای عضو که با ایران همکاری دارند در برابر تحریم های جدید آمریکا حمایت کند.

اما حسن روحانی عصر روز پنجشنبه و در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، خروج یکجانبه آمریکا از برجام را فرصت محدودی برای اروپا دانست تا مواضع خود درباره نحوه ادامه برجام را روشن و صریح اعلام کنند اما به گفته او در این مدت مشکلات اقتصادی، بانکی و نفتی برای ایران ایجاد شده و شرکت‌های خارجی فعال در ایران برای ادامه فعالیت با تردید مواجه شدند.

روحانی بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی را برای ایفای تعهدات آنها در قالب برجام، مایوس کننده عنوان کرد و آن را یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا ارزیابی کرد که انتظارات ایران را برآورده نکرده است.

رئیس جمهوری ایران در ادامه این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که نشست روز جمعه وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح و روشنی برای ادامه همکاری در چارچوب برجام داشته باشد.

رئیس جمهور همچنین در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که تلاش های این کشور برای حفظ برجام مثبت بوده ولی بسته پیشنهادی اروپا در برگیرنده تمام خواسته‌های ما نیست.

 روحانی گفت که با توجه به مشکلات اقتصادی و بانکی که برای شرکت های اروپایی فعال در ایران پیش آمده انتظار ما این بود که بواسطه خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اروپا با ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و یک زمان‌بندی مشخص نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا از برجام ایفا کند.

پس از خروج ایالات متحده از برجام، اتحادیه اروپا تلاش دارد با ارائه راه‌حل‌هایی بر تعهدات خود در این توافقنامه پابرجا بماند. سه اقدام کلیدی که اروپا در نظر دارد در این زمینه انجام دهد عبارتند از:‌ اعطای وام و تسهیلات بانکی از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا. اقداماتی ویژه برای ایجاد یک سپر حفاظتی برای شرکت‌های اروپایی حاضر در ایران و انتقال مستقیم پول از دولت‌های اروپایی به بانک مرکزی ایران برای پرهیز از تحریم‌های ایالات متحده.

با این حال «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» که مرکز آن در لوگزامبورک قرار دارد نگران تجارت با ایران است. از سوی دیگر تصمیم قانونگذاران اروپا این نهاد را ملزم به همکاری با ایران نمی‌کند. همکاری این بانک با ایران، سرمایه‌گذاری آن در بازارهای آمریکا را به خطر خواهد انداخت.

با وجود نقش سیاسی بانک سرمایه گذاری اروپا، این بانک اعلام کرده است که «راه حلی» برای تحقق قول های کشورهای اروپایی برای حفظ برجام وجود ندارد. سخنگوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به خبرگزاری رویترز گفت: «این بانک ابزار مناسبی برای این هدف نیست. مدل کسب و کار بانک این اجازه را نمی دهد که تحریم های آمریکا علیه ایران را نادیده بگیرد.»

مخالفت بانک سرمایه گذاری اروپا با طرح سیاستمداران این اتحادیه، ضربه بزرگی به تلاش های کمیسیون اروپا در اجرایی کردن برنامه مبارزه با تحریم های آمریکایی علیه ایران است. این مخالفت از این جهت اهمیت می یابد که بانک اروپا نه یک بانک تجاری بلکه نهادی است که با سیاست های اتحادیه اروپا اداره می شود.

کمیسیون اروپا پیش از این با فعالیت این بانک در ایران موافقت کرده بود.

مقام معظم رهبری چهارشنبه دوم خرداد ماه در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، عنوان کردند: ما بنای دعوا با اروپا را نداریم، اما این سه کشور اروپایی نشان داده اند که در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می کنند.

 ایشان خاطرنشان کردند: هدف از مذاکرات هسته ای برداشته شدن تحریم ها بود که بسیاری از آنها برداشته نشد، ضمن اینکه اخیراً تهدید می کنند تحریم ها را با وجود تاکید قطعنامه سازمان ملل باز می گردانند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای در بخش دیگری از اظهاراتشان عنوان کردند: برجام اروپایی البته مسئله ای است اما قرائن فراوان از جمله انصراف و تردید شرکت های بزرگ اروپایی و نیز سخنان مسئولان سه کشور اروپایی نشان می دهد اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی توان به جلو برد.