درخواست توکلی از شریعتمداری در مورد شفاف سازی اطلاعات ثبت سفارش‌+ پاسخ وزارت صنعت

گروه اقتصادی الف،   3970413156 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
درخواست توکلی از شریعتمداری در مورد شفاف سازی اطلاعات ثبت سفارش‌+ پاسخ وزارت صنعت

به گزارش الف، احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از وی خواسته اطلاعات کاملی از ثبت سفارش‌ها طی ۱۰ روز برای دیده بان شفافیت و عدالت ارسال نمایند اما وزارت صنعت در پاسخ عنوان داشته است که متاسفانه اطلاعات تامین ارز در وزارت صنعت تولید و یا نگهداری نمی شود و اطلاعات ثبت سفارش از آن جا که موافقت ها کمتر از 30% به واردات می انجامد به درد شفافیت نمی خورد. 

متن نامه احمد توکلی  به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر شریعتمداری
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

سلام علیکم
حسب الزام ماده 8 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دستور فرمایید اطلاعات کامل (شامل متقاضی، میزان، میزان درخواست، بانک عامل، تاریخ) ثبت سفارش از روز سه شنبه 21/01/1396 تا روز قبل از ارسال پاسخ این نامه حداکثر طی 10 روز برای دیده بان شفافیت و عدالت ارسال نمایند.
یادآوری می کنم که حسب ماده 11 همان قانون مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است قابل طبقه بندی به عنوان اسرار دولتی نیست. روشن است که تخصیص ارز چون به معیشت و کسب و کار همه مردم گره خورده است، نمی‌تواند از عموم مکتوم نگاه داشته شود.

با احترام
احمد توکلی
۶ تیر ماه ۱۳۹۷

**

به گزارش الف، در ماده 8 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آمده است:«موسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت مدت زمان پاسخ نمی تواند حداکثر بیش از ده روز از زمان دریافت درخواست باشد». همچنین در  ماده 11 تاکید شده است« مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است قابل طبقه بندی به عنوان اسرار دولتی نمی باشد و انتشار آنها الزامی خواهد بود».

با این وجود اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به دکتر توکلی نوشت: اطلاعات ثبت سفارش‌ها به درد شفافیت نمی‌خورد.