تاثیر انتخاب مجدد اردوغان بر روابط دو جانبه با ایران و ثبات سیاست‌ها

گروه جهان الف،   3970405098

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ترکیه یک نقطه مثبت تلقی می شود، گفت: سیاست‌های کلی اردوغان با سیاست های ایران انسجام داشته و اشتراکات زیادی هم دارد.

تاثیر انتخاب مجدد اردوغان بر روابط دو جانبه با ایران و ثبات سیاست‌ها

صباح زنگنه در گفتگو با ایسنا با اشاره به انتخابات ترکیه گفت: باید در نظر داشته باشیم که روابط ایران وترکیه روابط تاریخی است و به عنوان دو کشور همسایه در مسائل دوجانبه و چندجانبه اشتراکات زیادی دارند.

وی افزود: انتخاب مجدد اردوغان از حزب عدالت و توسعه به عنوان یک نقطه مثبت تلقی می شود چرا که سیاست‌های کلی او با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران منسجم بوده و اشتراکات بسیار زیادی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: قطعا رای مجدد رجب طیب اردوغان در روابط دو جانبه  و همچنین برای ریاست جمهوری و هم برای نمایندگان اکثریت پارلمان ترکیه که از حزب عدالت و توسعه هستند، کمک می کند تا  سیاست‌هایشان استواری و ثبات بیشتری پیدا کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه این انتخاب بر روابط اقتصادی و تجاری  ایران و ترکیه تاثیرگذار است گفت: در مورد مسائل منطقه‌ای ایران وترکیه به طور مشترک در روند آستانه و یا سوچی با یکدیگر همکاری می‌کنند و قطعا این همکاری‌ها ادامه پیدا می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: البته در برخی مسائل مانند امور مربوط به  سوریه ، ترکیه دست به اقداماتی زده که این اقدامات مورد پذیرش دولت سوریه نیست و از سوی  کشورهای منطقه و ایران هم مورد انتقاد قرار گرفته است، اما این ‌ها مسائلی است که قابل حل بوده و قطعا ترکیه هم به یکپارچگی سوریه قائل است و حضور دولت سوریه به عنوان بخش اصلی و مهم در ادامه گفت‌وگوهای سوچی هم مورد پذیرش ترکیه قرار دارد.

زنگنه اظهار کرد: انتقادات و اعتراضات سوریه نسبت به ورود ترکیه به عفرین و برخی دیگر از مناطق جای تامل  است و دولت ایران با مواضع دولت سوریه نسبت به  آزاد شدن این مناطق هم نظر است.

وی همچنین بیان کرد: در  مورد روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی  هم به نظر می رسد حزب عدالت و توسعه ناگزیر است از پایتختی قدس به عنوان دولت مستقل فلسطینی حمایت کند و با تصمیمی هم که ترامپ اتخاذ کرده مخالفت داشته باشد لذا در این مسائل اشتراک نظر وجود دارد .

وی به انتقادات احزاب مخالف عدالت و توسعه  در جریان انتخابات ترکیه اشاره کرد و گفت:‌ مخالفان اردوغان نیز آرای بالایی به دست آوردند و اینها با سیاست‌های کلی اردوغان و عدالت توسعه مخالفت دارند اما در مجموع این اختلافات به عنوان مسائل داخلی است اگر چه برای اروپا افزایش قدرت ریاست جمهوری با رضایت‌ اروپایی‌ها همراه نخواهد بود و تبدیل نظام نوعا پارلمانی به یک نظام ریاستی تقریبا مطلق، نوید توسعه مشارکت مردم و احزاب را نمی‌دهد اما در نهایت باید به حق مردم در تعیین سرنوشت و تنظیم سیاست‌ها احترام گذاشت و دید تا چه اندزه روابط دولت آمریکا با  دولت اردوغان در چنین وضعیتی باقی خواهد ماند.