برنده اصلی نشست کیم - ترامپ

گروه جهان الف،   3970331089

درحالیکه نتایج نشست تاریخی رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری آمریکا درخصوص خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره با شک و تردیدهای بسیاری رو به روشده است ، ناظران منطقه ای پیروز اصلی این رویداد تاریخی را سنگاپور می دانند.

به گزارش ایرنا اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز 22 خرداد با یکدیگر دیدار و گفت وگو کرده و درپایان نیز توافقنامه دو جانبه ای با چهار محور واز جمله خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره امضا کردند اما بسیاری از ناظران و نهادهای بین المللی به این نتایج بسیار بدبین هستند.

اتحادیه اروپا به عنوان یکی از قدرت های اصلی در جهان که طعم توافقی جامع در راستای حل مناقشه هسته‌ای ایران را درک کرده است، با نگاهی تردیدآمیز به ماندگاری توافق سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، تاکید کرده که 'دیپلماسی تنها راه پیش‌رو برای صلح پایدار در شبه‌جزیره کره به شمار می‌رود.'

بسیاری از ناظران منطقه ای نیز در آسیا بر این باورند که توافق‌نامه امضاشده نمایشی است و ضمانت اجرایی ندارد. دراین میان اما برخی اطلاعات و مستندات منتشره حاکی از آن است که نتایج دیدار یاد شده درحال حاضر قابلیت ارزیابی دقیق را برای آمریکا و شبه جزیره کره ندارد اما نکته آشکار این رویداد این است که بی شک سنگاپور تاکنون پیروز اصلی این رویداد تاریخی بوده است.

ناظران آسیایی می گویند شاید مهمترین نتایج این دیداربرای واشنگتن - پیونگ یانگ نیز تعهد دو طرف به ادامه تماس‌ها در سطح بالا باشد که اجرای ساز و کارهای توافق‌نامه توصیف شده و تضمین اجرایی آن در آینده مشخص خواهد شد و عملا در کوتاه مدت دستاوردی نخواهد داشت. بر این اساس، نقش و بهره ای که سنگاپور از این نشست به دستاورد بسیار ماندگار و نقدتر از دو طرف دیگر بود.

سنگاپور نه تنها به عنوان یک میانجی در نشستی که از آن به عنوان بزرگترین رویداد تاریخی یاد می شود، عمل کرد بلکه همچنین منافع اقتصادی قابل توجهی را نیز در حاشیه اقدامات دیپلماتیک خود کسب کرد . درجریان سه روز برگزاری این نشست (22-20 خرداد) تمام جهان نگاه خیره و مستمری به سنگاپور داشت و دولت این کشور نیز به بهره گیری از حضور بیش از دو هزار و 500 خبرنگار و نمایندگان رسانه های خارجی با کمترین هزینه ، بیشترین تبلیغات را به طور مستقیم و غیرمستقیم به نام خود ثبت کرد.

براساس گزارش رسانه های سنگاپوری این کشور موفق شد با برگزاری اجلاس دوجانبه سران در روز 22 خرداد میان آمریکا و کره شمالی بیش از 700 میلیون دلار در بخش های مختلف اقتصادی خود کسب کند. این درآمد ارزی درحالی توسط بخش های مختلف گردشگری و صنایع هواپیمایی و سایر بخش های خدماتی این کشور حاصل شد که این اجلاس اگر چه سه روز کاری را در برنامه داشت اما دیدار و نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون صرفا در یک روز انجام شد.

طبق گزارش استریت تایمز ، سنگاپور بخش های مختلف اقتصادی این دولت - شهر جنوب شرق آسیا شامل گردشگری، خرده فروشی و خدمات در ایام سه روزه اجلاس کیم - ترامپ نیز با 38 درصد افزایش درآمد روبه رو بودند. 'لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور درجریان برگزاری این اجلاس اعلام کرد که میزبانی این نشست دوجانبه 20 میلیون دلار برای این کشور هزینه داشته است.نخست وزیر سنگاپور افزود: کمتر از 5 میلیون دلار صرف هزینه های مرتبط با اسکان و استقرار بیش از دو هزار و 500 خبرنگار و نمایندگان رسانه های خارجی در مرکز' مدیا سنتر' سنگاپور شده است .

برخی منابع خبری با احتساب خبرنگاران داخلی سنگاپور این رقم را چهار هزار نفر اعلام کردند.

هزینه روزانه هر نیروی امنیتی دراین ایام 600 دلار اعلام شد که بیشترین آن صرف اسکان آنها بوده و البته دولت سنگاپور در مورد سایر هزینه ها اطلاعات دیگری ارائه نکرده است.حضور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به این دولت- شهر کوچک جنوب شرق آسیا ، سبب شده بود که سنگاپور به مدت سه روز پایتخت رسانه ای جهان باشد.

موسسه نظارت بر رسانه های سنگاپور در پایان این دیدار گزارش داد در روز دیدار ترامپ - کیم بیش از هزاران خبرنگاران حاضر در هتل کاپلا جزیره سنتوزا محل این نشست بیش از 20 هزار مقاله تولید و منتشر کردند که در همه آنها سنگاپور در کانون این تولیدات رسانه ای قرار داشت. طبق این گزارش دراثر این تولیدات رسانه ای 'سنگاپور' در این سه روز در صدر هشتگ های شبکه های اجتماعی و از جمله توئیتر بوده و مهمترین سوال ثبت شده در جستجوی گوگل نیز جمله 'سنگاپور کجاست؟' بوده است.

به گزارش رسانه های آسیایی ، علاوه حضور عینی نمایندگان رسانه های مختلف جهان و پروپاگاندای مستقیم و غیر مستقیم به نفع سنگاپور، این کشور در مدت 3 روز به ویژه با حضور بدل های ترامپ و کیم در سنگاپور توانست بیش از 7 میلیون دلار از محل گردشگری در ایام سه روزه نشست دوجانبه به دست آورد.

نیکلاس فانگ، مدیر امنیتی موسسه بین المللی سنگاپور در امور جهانی دراین زمینه به رسانه های سنگاپوری گفت که این نشست، موقعیت برندهای تجاری سنگاپور را بیش از گذشته در محیط رقابتی جهانی تقویت کرد.

وی افزود: کشور کوچکی مانند سنگاپور به خوبی در سه روز نقطه عطف و کانون توجهات جهانی بود که این موضوع برای شرکت های سنگاپوری و افرادی که در سطوح بین المللی فعالیت دارند فرصت بسیاری عالی را برای مدت ها فراهم کرده است که آثار مثبت خود را درآینده در بخش های مختلف سنگاپور بیشتر نشان خواهد داد.