نبرد در حدیده/ چرا این شهر یمنی اینقدر مهم است ؟

مترجم : عادل شکاری، گروه جهان الف،   3970327063 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو سوم جمعیت یمن برای تامین غذا و کمک به حدیده متکی هستند. اگر این بندر حیاتی آسیب ببیند ، یمن به سمت قحطی کامل سقوط می کند.

نبرد در حدیده/ چرا این شهر یمنی اینقدر مهم است ؟

 

چه گروه هایی و برای چه در حدیده مبارزه می کنند ؟

شهر بندری الحدیده از سال 2015 توسط شبه نظامیان حوثی یمن به کنترل درآمده است. این شهر مرکز تجاری مهم کشور است، اما از زمانی که جنگ آغاز شد ، حدیده تبدیل به شاهراه حیاتی یمن شده است.

حمله جدید ائتلاف عربی که از حکومت در تبعید یمن پشتیبانی می کند، از مدت ها پیش آغاز شده است

این ائتلاف شامل سه جناح مختلف یمن ، یعنی نیروهای دولتی وابسته به منصور هادی ، نیروهای عربستان و امارات متحده عربی است.

حداقل 2000 سرباز در حومه شهر حضور دارند و حملات هوایی ائتلاف آغاز شده است.

نیروهای ائتلاف امیدوارند که بازپس گیری شهر ، به طور بالقوه مسیری را برای آزادسازی نهایی صنعا پایتخت یمن از شبه نظامیان حوثی باز کند.

چرا سازمان ملل و نهاد های حقوق بشری اعلان هشدار می دهند؟

تقریبا 80 درصد واردات یمن، از جمله بسیاری از مواد غذایی این کشور، از طریق بندر حدیده  انجام می گیرد این آمار حتی قبل از آغاز جنگ در سال 2015 نیز به همین گونه بوده است.

 

اساسا در شرایط فعلی حدیده تنها راه کمک و خط امداد رسانی کالاهای ضروری کشور بعد از محاصره ی مرزهای زمینی و هوایی یمن توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان است؛ بدین ترتیب هر گونه آسیب به آن می تواند تامین منابع ضروری کشور را به طور کامل قطع کند.

دو سوم جمعیت 28 میلیون نفری یمن برای زنده ماندن نیازمند کمک هستند و 8 میلیون نفر از آنها هیچ گونه امنیت غذایی ندارند.

در آینده چه رخ خواهد داد؟

نبرد حدیده تا امروز بزرگترین جنگ در سه سال اخیر خواهد بود و به احتمال بسیار نخستین جنگ شهری ادامه دار نیز باشد که می تواند موجب تلفات سنگین در نیروهای جنگی طرفین درگیری و همین طور غیرنظامیان شود.

سازمان ملل متحد هفته گذشته هشدار داد که قریب به 250 هزار نفر از 600000 ساکنان این شهر بندری در خطر هستند.

حوثی ها شهر و مناطق اطراف آن را با حفاری و کندن خندق به شدت کنترل کرده اند که پیشرفت ائتلاف را کند خواهد کرد.

انتظار می رود که شبه نظامیان حوثی به سرعت تسلیم شوند و به کوه های اطراف عقب نشینی کنند، اما آنها وعده داده اند که قبل از انجام این کار "دروازه جهنم" را به روی نیروهای دولتی باز کنند.

تا به امروز، بمباران های سنگین ائتلاف عربی در یمن موجب تخریب سنگین زیرساخت های غیر نظامی شده اند. بسیاری از ناظران نگران اند تخریب زیرساخت های حدیده بسیار بیشتر از دیگر نقاط یمن شود.

آیا شانسی برای  اجتناب از جنگ وجود دارد؟

مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن ، هنوز در حال تلاش برای گفتگو با هر دو طرف است تا حداقل مطمئن شود که بندر حدیده تحت حاکمیت بی طرف سازمان ملل در هر جنگی قرار خواهد گرفت.

در حالی که مذاکرات در حال انجام است، اخبار دولت عربستان سعودی اوایل روز چهارشنبه اعلام کرد که یک دوره مذاکرات 48 ساعته منقضی شده و این تهاجم در حال انجام است.

بازیگران منطقه ای هشدار داده اند که این حمله می تواند مذاکرات صلح را به طور کامل از بین ببرد و ثبات نظامی کوتاه مدت را بی اثر کند.

در حالی که وزارت امور خارجه ایالات متحده همواره در برابر حمله به حدیده هشدار داده است، در هفته های اخیر این هشدارها نرم تر شده اند.

روز سه شنبه مایک پومپئو در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده وضعیت را به طور دقیق نظارت می کند، اما به صراحت خواستار توقف عملیات نظامی ائتلاف عربی نشد.

 نویسنده : بتان مک کرنان از ایندیپندنت