سکه از ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان عبور کرد/ سکوت مسئولان در آشفته بازار سکه/ آقای سیف نظر شما چیست؟

سعید نوروزی، گروه اقتصادی الف،   3970321141 ۱۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت انواع سکه در بازار امروز تهران با ادامه رشد قیمت‌ها مواجه شد به طوری که نرخ قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید رکورد زده و به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

سکه از ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان عبور کرد/ سکوت مسئولان در آشفته بازار سکه/ آقای سیف نظر شما چیست؟

به گزارش الف، موج افزایش قیمت طلا که بعد از تعطیلات هفته گذشته آغاز شد، و ابتدای هفته سکه تمام بهار آزادی به سوی مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت کرد و سقف جدیدی را به ثبت رساند. در ادامه این افزایش قیمت،‌ روز یکشنبه سکه تا ساعت ۴ بعدازظهر ۱۵۵ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید. این میزان رشد روزانه از ابتدای سال ۹۲ بی‌سابقه بود و موجب شد که سقف تاریخی جدیدی در بازار به ثبت برسد. این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که امروز سکه را به ۲ میلیون و پانصد هزار تومان رساند و بار دیگر بازار طلا و سکه شاهد نرخ‌های جدید و البته نجومی بود.

** شکست طرح پیش فروش سکه در گرفتن قیمت حباب سکه

به گفته فعالان بازار طلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده این بازار داشت ولی میتوان اذعان کرد که قیمت‌های این روزهای سکه واقعی نیست و حباب حداقل ۵۰۰ هزار تومانی دارد.

این اولین بار نیست که بازار طلا حبابی شده است، سال قبل و زمانی که قیمت سکه رشد چشمگیر داشت و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید مسئولان بانکی و بازاری‌ها از حباب ۴۰۰ - ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه سخن می‌گفتند و بعد از آن شد که بانک مرکزی دستور آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی را داد.

حراج سکه در بانک کارگشایی چند ماه ادامه داشت و بانک مرکزی به‌ منظور مدیریت بیشتر بازار تصمیم گرفت بار دیگر طرح پیش‌فروش سکه را برای مردم اجرا کند و با این حساب پیش‌فروش نیز چند ماه اجرا شد.

ولی با این حال بازار سکه به آرامش نرسید و این طرح بانک مرکزی سرنوشت شومی یافت. این طرح نه تنها کمکی به بازار سکه نکرد ‏بلکه اکنون سکه از قیمت ۲.۵ میلیون تومان عبور کرده و حتی شاید این قیمت را هم رد کرده و رکورد دیگری بزند.

نکته قابل تامل اینکه، خودِ بانک مرکزی پس از آغاز طرح پیش فروش سکه، قیمت پیش فروش را بالا برد؛ به بیان ساده تر، ‏دولت خود این پیام را به بازار منتقل کرد که قیمت سکه را بالاتر از قیمت فعلی پیش بینی می‌کند. اثرات روانی این اتفاق بی ‏تردید بر گرانی سکه نیز اثر گذاشت. ‏

گفتنی است در این بین پیش فروش سکه هم با حواشی بسیاری مواجه شد تا آنجایی که یک هم وطن از پیش فروش سکه سود ۲۵ میلیارد تومانی به جیب زد.

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت در هنگامی که سیاست های جدید در زمینه ارز را اعلام می کرد درباره استقبال مردم از پیش فروش سکه گفت: «فردی ۲۵ هزار سکه پیش خرید کرده است».

جناب جهانگیری خوب است بداند سیاست هایی که ایشان و دولت اتخاذ کردند به آن هم میهن عزیز که ۲۵ هزار سکه پیش خرید کرده تا این لحظه که این گزارش را می خواند ۲۵ میلیارد تومان سود رسانده است! آن هم ظرف کمتر از چند ماه، بدون ریسک، بدون مالیات. و با تدبیر دولت و مسئولان اقتصادی.

** حباب سنگینی سکه و افزایش وجود سکه‌های تقلبی در بازار 

ابراهیم مومن پور کارشناس اقتصادی با بیان افزایش سکه های تقلبی در بازار گفت: حباب خیلی سنگینی در مورد سکه صورت گرفته است و در محدوده ۵۰۵ هزار تومان هر سکه حباب دارد، در این زمان هاست که میتواند سکه های تقلبی در بازار افزایش پیدا کند و دچار ضرر و زیان بشویم. حتما از سکه فروشی های معتبر سکه تهیه کنید که با کد شناسایی و دارای جواز کسب و کار و مورد تایید اتحادیه ها هستند، خریداری کنید چراکه این امر بسیار خطرناک است و وزن سکه هم باید مراقب بود چراکه اگر پلمب باشد باید حدود ده گرم وزن داشته باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون که روند افزایشی به این قیمت است و این حباب ها وجود دارد، سودجویان و کلاهبرداران می توانند وارد میدان شوند و بسیار خطرناک باشند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: سکه به دلیل افزایش قیمت طلا یک قیمت بالایی گرفته است و به ایام عید فطر که نزدیک میشویم خودش خریدار سکه را افزایش می دهد و اتفاقات بازار ارز موجب شده است که مردم به سمت سکه هجوم بیاوردند مخصوصا زمانی که اعلام کردند که خرید و فروش دلار و ارز به صورت ازاد قاچاق هستند به سمت سکه امدند و سکه به این دلیل که هزینه کمتری دارد صاحب حباب بسیار زیادی شد.

** حرف آخر

سوال اینجاست که برنامه دولت برای حال این روزهای بازار طلا و سکه و اقتصاد ایران چیست و آیا قیمت های سر به فلک کشیده سکه تمام میشود و یا با بی تدبیری مسئولان مربوطه همچنان ادامه دارد و روند صعودی قیمت سکه متوقف نخواهد شد.

اسحاق جهانگیری در دوران انتخابات ریاست جمهوری گفته بود با اقدامات دولت، دیگر کسی از گرانی و تورم صحبت نمی‌کند. ‏اظهارات او اگرچه با واکنش منفی منتقدان دولت مواجه شد، اما به نسبت، قابل قبول بود چراکه شواهد امر در طول ۴ سال دولت ‏یازدهم همین موضوع را تصدیق می‌کند. او همچنین اخیرا در ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۷، گفته بود: امروز هیچ‌کدام از شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور نگران‌کننده نیست.

در این بین، سکه را شاید بتوان نماد بی تدبیری دولت در حوزه اقتصادی دانست. با هر محاسبه و برآوردی نمی‌توان پذیرفت که ‏قیمت ۱.۲ میلیون تومانی سکه در سال ۹۵ چگونه در یک سال و اندی به ۲.۵ میلیون تومان برسد. ‏

باید دید بعد از ثبت رکورد سکه ۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار تومانی بانک مرکزی چه واکنشی به این قیمت خواهد داشت و آیا مسئولان همچنان سکوت خواهند کرد؟