هر آنچه باید درباره خارش پوست سر بدانید

گروه سلامت الف،   3970318107

خارش پوست سر یک عارضه بسیار آزاردهنده است که ممکن است افراد به طور ناگهانی دچار آن شوند. اگر بخواهیم به علت‌های عمومی و رایج این عارضه اشاره کنیم، در ابتدا عفونت‌های قارچی و اگزما و شوره سر و یا حتی شست و شوی ناصحیح به ذهن می‌رسد که معمولا با خارش، قرمزی پوست سر و همچنین التهاب همراه است.

هر آنچه باید درباره خارش پوست سر بدانید

برترینها نوشت: شاید شما هم گاهی اوقات دچار خارش پوست سر شده باشید. حتی اگر یک بار هم خارش پوست سر را تجربه کرده باشید، می‌دانید که عذاب‌دهنده و اذیت‌کننده است. کسانی که دچار این عارضه شده‌اند، معمولا علت این خارش را جویا می‌شوند. بعد از پیدا کردن علت خارش پوست سر به دنبال روشی برای درمان خارش پوست سر می‌گردند.

خارش پوست سر یک عارضه بسیار آزاردهنده است که ممکن است افراد به طور ناگهانی دچار آن شوند. با خارش بیش از حد پوست سر علاوه بر این که خارش پوست سر کاهش پیدا نمی‌کند بلکه می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی هم داشته باشد. موقعی که دچار خارش پوست سر می‌شوید ابتدا باید علت خارش آن را پیدا کرده و سپس روش مناسبی برای درمان آن پیدا کنید.

خارش پوست سر علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد، اگر بخواهیم به علت‌های عمومی و رایج این عارضه اشاره کنیم، در ابتدا عفونت‌های قارچی و اگزما و شوره سر و یا حتی شست و شوی ناصحیح به ذهن می‌رسد که معمولا با خارش، قرمزی پوست سر و همچنین التهاب همراه است.

علت خارش پوست سر می‌تواند بیماری صدف باشد، که این بیماری باعث خارش پوست سر و حتی گاهی زخم پوست سر هم می‌شود. تشخیص این بیماری توسط پزشک مربوطه انجام می‌شود.

علت خارش پوست سر می‌تواند شپش باشد که معمولا در کودکان کم سن و سال دیده می‌شود. یک بیماری دیگر به نام لیکن پلان هم باعث خارش پوست سر و همچنین ریزش مو می‌شود. این بیماری در بین مردم کمتز از بیماری‌های ذکر شده در بالا، رایج است.

بعد از دانستن علت آن باید فکری برای پیشگیری و درمان آن نیز کرد. اگر خارش بیش از ۱۰ روز و یا ۲ هفته ادامه پیدا کرد، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص جدی‌تری انجام گیرد. خارش بیش از حد موجب کچلی، زخم پوست سر، عفونت و … شود پس هم باید از مواردی که باعث خارش پوست سر می‌شوند دوری کنیم و هم مواردی که از بروز آن جلوگیری می‌کند را رعایت کنیم. برخی از این موارد عبارتنداز:

تمیز نگه داشتن شانه و برس مو

ممکن است علت خارش پوست سر آن طور که ما تصور می‌کنیم پیچیده نیست. گاهی علت خارش پوست سر رعایت نکردن بهداشت فردی است. برس و یا شانه مو را با کسی شریک نشوید. پس موقع ایجاد خارش ابتدا به بهداشت فردی اهمیت دهید. همیشه شانه و یا برس خود را تمیز و مرتب نگه دارید.

ماسک مو برای اتمام خارش سر

ماسک مو بهترین روش مراقبت از مو و پوست سر است. برای درمان خارش پوست سر هم می‌توانید با کمک آووکادو و عسل یک ماسک مو عالی درست کنید که هم برای موها و هم پوست سر بسیار مفید است. با استفاده از ماسک مو (چند بار در هفته) باکتری‌ها را نابود کنید. برای تهیه این ماسک بهتر است موز کوچک له شده را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و نصف آووکادو مخلوط کرده و ماسک را به پوست سرتان بزنید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با یک شامپو مناسب موهایتان را شست و شو دهید.

کاهش و پیشگیری از خارش پوست سر با تغذیه صحیح و مناسب

همانطور که می‌دانید تغذیه در ایجاد و درمان انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. ممکن است عفونت‌های قارچی و التهاب که باعث خارش پوست سر می‌شوند، از تغذیه ناصحیح باشد. برای پیشگیری از این عارضه بهتر است از قند؛ شکر، سویا، بادام زمینی و الکل و … دوری کنید.

بهتر است غذاهایی را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید که ضد عفونت و قارچ هستند، برخی از این خوراکی‌ها و غذاها عبارتنداز: آووکادو، موز، سیر، زنجبیل، روغن نارگیل و … که البته فقط نمونه‌ای از خوراکی‌های ضد عفونت‌های قارچی هستند.

پس خارش سر هم بی‌ارتباط با تغذیه نیست، با تغذیه سالم و اصولی می‌توانید از هر گونه بیماری به دور باشید.

دوری از مواد شیمیایی برای رهایی از خارش

امروزه بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی مراقبت از مو، شیمیایی هستند مصرف این مواد شیمایی باعث خارش سر، التهاب، اگزما و آسیب دیدن موها می‌شوند. سعی کنید از روش‌های طبیعی برای ساخت نرم‌کننده مو، رنگ مو و … استفاده نمایید.

باید هر چه سریع‌تر راه و یا راه‌هایی برای درمان عارضه ذکر شده پیدا کرد.

در ادامه روش‌های خانگی برای درمان خارش پوست سر را بیان می‌کنیم:

درمان خارش با آب پیاز

برای تهیه آب پیاز به یک پیاز کوچک و گلوله پنبه نیاز دارید. برای تهیه این درمان خانگی کافی است یک پیاز را پوست کنده و رنده کنید. آب آن را جدا کرده و با گلوله‌ی پنبه روی تمام سطح پوست سرتان استفاده کنید. ۲۰ تا۳۰ دقیقه باید روی پوست سر بماند. سپس با کمک شامپو موها و سرتان را شست و شو دهید.

اسپری بابونه برای پوست سر

برای تهیه این درمان خانگی باید یک مشت گل بابونه و ۲ فنجان آب را مخلوط کنید به این ترتیب که:

آب را به نقطه‌ی جوش رسانده و گل‌های بابونه را هم به آن اضافه نمایید، اجازه دهید این ترکیب آن‌قدر بجوشد که رنگش تغییر پیدا کند سپس اجاق را خاموش کرده و منتظر سرد و خنک شدن آن باشید. سپس آن را صاف کرده و در یک اسپری تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید. هنگام خارش پوست سر، مقداری از آن را روی پوست اسپری کنید تا سریعا از دست خارش خلاص شوید.

روغن زیتون و تاثیر آن بر خارش سر

با کمک زیتون هم می‌توانید خارش سر را از بین ببرید. برای استفاده از روغن زیتون کافی است آن را گرم کرده روی پوست سر و موهایتان بمالید فرصت دهید تا در طول شب بماند. صبح روز بعد موهایتان را مثل همیشه بشویید.

از جوش شیرین برای درکان خارش استفاده کنید

خواص جوش شیرین در زمینه زیبایی بسیار زیاد است، همچنین یک روش درمان برای خارش پوست سر نیز به شمار می‌آید. برای استفاده از آن کافی است با ۲ – ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و مقداری آب، خمیر تهیه کنید و این خمیر را روی کف سر بمالید و اجازه دهید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را آبکشی نمایید.

روغن آرگان درمانی جدید برای خارش پوست سر

یک روش درمان خارش پوست سر استفاده از روغن آرگان است. برای تهیه آن کافی است روغن آرگان را روی کف سر مالیده و به آرامی چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید یک شب روی سرتان بمان، صبح روز بعد موهایتان را بشویید.