آیا افرادی که به فشار خون مبتلا هستند می‌توانند روزه بگیرند؟

گروه سلامت الف،   3970316037

عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در خصوص شرایط روزه‌داری برای مبتلایان فشار خون به بیان توضیحاتی پرداخت.

آیا افرادی که به فشار خون مبتلا هستند می‌توانند روزه بگیرند؟

سید محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افرادی که فشار خون دارند و می خواهند روزه بگیرند، اظهار کرد: توصیه می‌شود بیمارانی که فشار خون کنترل نشده دارند، روزه نگیرند؛ استرسِ گرسنگی یکی از عواملی است که سبب افزایش فشار خون می شود.

این عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد با اشاره به اینکه برخی از بیماران مبتلا به فشارخون می‌توانند روزه بگیرند، عنوان کرد: بیمارانی که به فشار خون کنترل شده مبتلا هستند و اصرار دارند که حتما باید روزه بگیرند، می توانند 2 الی سه روز روزه بگیرند، در طول روز حتما باید 2 الی سه بار فشار خون خود را کنترل کنند تا از حد مجاز بالا نرود و سلامتیشان به خطر نیافتند.
در ماه رمضان از مصرف داروهای خود غافل نشوید

غفوری با تاکید بر اینکه بیمارانی که به فشارخون مبتلا هستند باید با مشورت پزشک داروهای خود را مصرف کنند، بیان کرد: بیمارانی که قصد روزه گرفتن دارند پس از مشورت با پزشک متخصص می‌توانند داروهای خود را در وعده سحر و افطار مصرف کنند و روزه بگیرند؛ افراد باید دقت کنند با روزه گرفتن خودسر ممکن است با عوارض جدی دست به گریبان شوند.
مصرف لبنیات و سبزیجات را فراموش نکنید

وی ادامه داد: بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند در فاصله افطار تا سحر و قصد از لبنیات به خصوص ماست استفاده کنند؛ همچنین موادی که حاوی فیبر هستند مانند سبزیجات، سالاد و میوه جات را در وعده های خود جای دهند تا فشار خونشان تنظیم شود.

این عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد با اشاره به اینکه بیمارانی که به فشار خون مبتلا هستند باید از مصرف نمک پرهیز کنند، گفت: این افراد نباید به هیچ عنوان مواد غذایی شور و کنسروجات را استفاده کنند؛ همچنین مصرف سوسیس و کالباس به دلیل نمک زیادی که در آن به کار رفته برای این افراد مضر است و باعث افزایش فشار خون شده در نتیجه آسیب جدی به آن ها وارد می شود.

غفوری با تاکید بر اینکه بیماران فشار خون باید حتما چربی خون و کلسترول خود را در حد نرمال نگه دارند، گفت: چربی خون و کلسترول بالا یکی از عوامل ایجاد فشارخون است؛ لذا افراد باید آن را کنترل کنند تا به فشارخون مبتلا نشوند.