«بانوی کوچه زغالی»؛ مرضیه محمدپور؛ نیستان لذت به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها

بخش فرهنگی،   3970312120

از ویژگی‌های این مجموعه داستان می توان به نگاه جزیی‌نگر نویسنده و تصویرسازی های تاثیرگذار او اشاره کرد که با نثری روان روایت شده است. اغلب حوادث داستانی آن در محدوده جغرافیایی شهر تهران رخ می دهد و نویسنده کوشیده با استفاده از تکنیک های مختلف روایی، خواننده را با داستانها همراه کرده و در لذت خلق متن شریک سازد

لذت به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها

«بانوی کوچه زغالی»

نوشته مرضیه محمدپور

ناشر: نیستان، چاپ اول1396

10 هزار تومان؛ 167 صفحه

 

 

*****

 

مجموعه داستان «بانوی کوچه زغالی»  نوشته مرضیه محمدپور به تازگی توسط نشر نیستان روانه بازار نشر کتاب شده است . این کتاب از یازده داستان کوتاه تشکیل شده که عناوین آنها بدین قرار است: «سودوکو»، «بانوی کوچه زغالی»، «ملکه کارنیکا»، «قلب سنگی»، «خواب پروانه»، «دیدار»، «فصل انارهای رسیده»، «فردا»، «رویاهای سپید»، «گل‌های صحرایی» و «پلاک». می توان گفت در به واسطه برخورداری از ویژگی های گوناگون می تواند مخاطب را جذب خود کند.

از ویژگی‌های این مجموعه داستان می توان به نگاه جزیی‌نگر نویسنده و تصویرسازی های تاثیرگذار او اشاره کرد که با نثری روان روایت شده است. اغلب حوادث داستانی آن در محدوده  جغرافیایی شهر تهران رخ می دهد و نویسنده کوشیده با استفاده از تکنیک های مختلف روایی، خواننده را با داستانها همراه کرده و در لذت خلق متن شریک  سازد. در این کتاب شخصیت‌های هر داستان دنیایی را تجربه می کنند که آمیخته است با رویا و واقعیت .

نویسنده کوشیده  بانوی کوچه زغالی را به  لذت به اشتراک گذاشتن لحظه های نابی بدل سازد که نویسنده در امر نوشتن کشف کرده است. داستان های این مجموعه یک استعاره است . استعاره‌ای از مکاشفه و ده داستان آن به مثابه ده انگشت و دو مشت بسته و یک داستان که برای هر خواننده ، آن "یک داستان "متفاوت است.

خواننده خود را در حل سودوکو به کتاب نزدیکتر احساس می کند و گاه در لحظه آرامش و شیرین همجواری با بانوی کوچه زغالی و یا با طعم انارهای رسیده و زیبایی گلهای صحرایی و یا گوشه آن کتابخانه جادویی در داستان رویاهای سپید . این داستانها را باید کنار هم بگذارید و آن "یک داستان"خودتان را کشف کنید.


«داستانهای این مجموعه اغلب در جغرافیای زیستی امروزی رخ می‌دهند. هنر محمد‌پور در خلق این آثار هدایت‌کردن مخاطبانش با جادوی کلمات در سفری اودیسه‌وار است. سفری که در آن مسافر خواننده است و اسباب سفر کلمات و مضمونی که او برای مخاطب فراهم کرده؛ خواه سفر بر بال کلمات و اعداد یک جدول سرگرمی باشد خواه هزارتوی بازاری قدیمی و سنتی. خاصیت داستان‌های محمد‌پور در این اثر چندلایه‌بودن آن است. از سویی در یک رو شاهد رویدادی هستیم که بستر و تم اصلی روایت داستانی را شکل می‌دهد و از سوی دیگر او در لایه‌ی زیرین این روایت است که مخاطبش را با خود به سفری به درون و ضمیر خودش می‌برد و او را با ناخودآگاهی روحانی روبه‌رو می‌کند که شاید کمتر از آن اطلاعی داشته است.»

 جدای از ویژگی های داستانهای این مجموعه ، می توان به کتابپردازی جالب توجه آن هم اشاره کرد از طرح زیبای روی جلد آن گرفته تا چاپ کتاب روی کاغذ نخودی رنگ و سبک وزن، که حس و حال خوبی به کتاب بخشیده و از سفیدی آزار دهنده‌ی کاغذ تحریر خبری نیست.