الف بررسی کرد؛ ترافیک طرح‌های فوریت‌دار در نوبت صحن مجلس/ مطهری: طرح‌ها به نوبت مطرح می‌شود

گروه سیاسی الف،   3970230175

حدود 40 طرح و لایحه با قید یک یا 2 فوریت در نوبت طرح در صحن مجلس قرار دارند که بنا به گفته مطهری به نوبت در صحن مجلس قرار می گیرند و به همین دلیل طرحهای 2 فوریتی جدید بلافاصله در صحن مجلس مطرح نمی شوند.

ترافیک طرح‌های فوریت‌دار در نوبت صحن مجلس/ مطهری: طرح‌ها به نوبت مطرح می‌شود

به گزارش الف، طرحها و لوایح متعددی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارند. حتی طرحها و لوایحی که دارای قید فوریت هستند و باید سریعتر در صحن مجلس مطرح شوند اما ماهها در نوبت طرح در صحن مجلس قرار می گیرند.

در همین راستا خبرنگار الف مطلع شد که بیش از 15 طرح 2 فوریتی و بیش از 21 طرح یک فوریتی در دستور کار مجلس و نوبت طرح در صحن قرار دارند.

بعنوان مثال طرح 2 فوریتی الزام دولت به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل در نوبت پانزدهم طرحهای 2 فوریتی قرار دارد و طرح ازدواج دختران ۲۸ ساله بدون اذن پدر در نوبت بیست و یکم طرحهای یک فوریتی است.

از طرف دیگر بسیاری از این طرحای از یک سال پیش در مجلس مطرح شده و بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی هنوز در حصن مجلس مطرح نشدند.

برخی از این طرح‌های اولویت دار بیش از یک سال است که در مجلس مطرح شده و اکنون مدت‌هاست که در نوبت طرح در صحن مجلس قرار دارند. بعنوان مثال طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در جلسه علنی 25 تیر سال گذشته در صحن مجلس مطرح و یک فوریت آن تصویب شد، اما هنوز در صحن مجلس مطرح نشده است.

خبرنگار الف در همین راستا به سراغ علی مطهری نائب رئیس مجلس و نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر رفته و نظر وی را در این زمینه جویا شده است.

وی با بیان اینکه برخی طرح‌های اولویت دار از گذشته در مجلس مصوب شده و به کمیسیون‌ها رفته، گفت: در فرصت مناسب این طرح ها در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که تعدادی لایحه و طرح‌های فوریت دار در نوبت طرح در صحن مجلس هستند، بنابراین طرح های فوریت دار جدید در صحن مطرح نمی‌شوند تا در نوبت قرار گیرند.

برخی از طرحهای اولویت دار مجلس به شرح زیر است؛

طرح یک فوریتی الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای‌نظام مالی کشور

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم

طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی

طرح‌الحاق‌موادی به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس‌شورای‌اسلامی

طرح‌‌ دهیاری‌ها

لایحه‌ تشکیل‌سازمان‌صنایع‌دریایی‌نیروهای مسلح

لایحه حفاظت از خاک

طرح استفساریه ماده (36) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

طرح استفساریه بند (2) ماده (2) قانون مالیات‌های مستقیم.