لاوروف: امیدواریم خروج آمریکا از برجام ارتباطی با حمله به ایران نداشته باشد

گروه جهان الف،   3970229078 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه روسیه گفت: امیدواریم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ارتباطی با برنامه این کشور برای حمله به ایران نداشته باشد.

لاوروف: امیدواریم خروج آمریکا از برجام ارتباطی با حمله به ایران نداشته باشد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: سخت است بتوان ارزیابی کرد که حوادث چگونه پیش خواهند رفت اما من امیدوارم که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران ارتباطی با برنامه‌های واشنگتن برای حمله به تهران با هدف تغییر نظام در این کشور نداشته باشد.

لاوروف در ادامه گفت: ما برای ادامه همکاری در راستای منافع برجام آمده‌ایم و هدف‌مان توسعه همکاری با تهران برای سودمندی مشترک است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که برجام پس از خروج آمریکا از این توافق حفظ شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما بر این باوریم که ایران تنش را انتخاب نکرده است و به طور کامل به پایبندی به تعهداتش ذیل این توافق ادامه می‌دهد. این مسئله یک بار دیگر از سوی آژانس انرژی بین‌المللی اتمی مورد تایید قرار گرفت. دیگر طرفها از جمله روسیه نیز کماکان متعهد به این توافق است.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه امیدواری نسبت به حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد، گفت: پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران لازم است که یک سازوکار بی‌سابقه برای ضمانت‌های امنیتی مشترک به منظور حل‌وفصل مسئله پیرامون کره شمالی ایجاد شود. واضح است که مسئله هسته‌ای شبه جزیره کره در انزوا و فارغ از چالش‌های امنیتی دیگر منطقه یا از بین رفتن منافع طرفها حل‌وفصل شود.

وی خاطر نشان کرد: تجربه سالهای گذشته و سابقه اشتباهات در این سالها به روشنی این مسئله را ثابت می کند.

لاوروف همچنین بیان کرد: با توجه به وضعیت کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایجاد یک سازوکار بی‌سابقه برای ضمانت‌های مشترک تنها از طریق تلاش‌های مشترک تمامی کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام خروج خود از توافق هسته‌ای گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می گرداند. این اقدام وی با انتقاد و مخالفت بسیاری از کشور به ویژه دیگر طرفهای برجام مواجه شده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا بر ادامه پایبندی خود به برجام تاکید کرده‌اند. همچنین اتحادیه اروپا برای محافظت از تجارت شرکتهای اروپایی با ایران در برابر تحریم‌های واشنگتن یک مقررات مسدودکننده را اجرا کرده است که مانع از همکاری این شرکتها با تحریم‌های آمریکا علیه ایران می شود.