الف در گفتگو با نمایندگان بررسی کرد؛ فاینانسی که تامین نشد و ادعای روحانی زیر سوال رفت/ سرانجام تمجید روحانی از آخوندی برای خرید هواپیما

گروه اقتصادی الف،   3970225215 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرانجام تعریف و تمجید روحانی از آخوندی مبنی بر اینکه وی برای خرید هواپیما معطل پول نمی ماند این شد که ایرباس و بوئینگ به بهانه ندادن پول از سوی ایران، از تحویل هواپیما به ایران امتناع کرده و در نهایت بعد از خروج ترامپ از برجام، این 2 شرکت هم از تحویل هواپیما سر باز می زنند.

فاینانسی که تامین نشد و ادعای روحانی زیر سوال رفت/ سرانجام تمجید روحانی از آخوندی برای خرید هواپیما

به گزارش خبرنگار الف، حسن روحانی رییس جمهور روز سه شنبه 24 مرداد سال گذشته در هنگام معرفی عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه شهرسازی در صحن مجلس در جملاتی به این مضمون گفت: «برای تصدی وزارت راه و شهرسازی آقای آخوندی معرفی شده که برای خرید هواپیما هی نگوید پول بدهید. خودش می رود و هواپیما می خرد و می آورد. امروز ما بدون تحمیل بودجه‌ای به بودجه کشور هواپیمای نو خریداری می‌کنیم و آقای آخوندی در این زمینه کار بزرگی انجام داده‌اند».

در همین راستا بعد از برجام، وزارت راه و شهرسازی بنا بر اخبار منتشره تهران 200 هواپیمای مسافربری به مبلغ 38.3 میلیارد دلار برای شرکت ایران ایر سفارش داده که شامل 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ای تی آر است.

دولت روحانی به انجام این قراردادها خوشبین بود و دلخوش کرد.

اما در هفته های گذشته خبرهایی مبنی بر تحویل نشدن هواپیماهای جدید به ایران مطرح شد.

خبرنگار الف به سراغ نمایندگان رفت و دلایل این موضوع را جویا شد. آنچه نمایندگان بیان کردند با ادعای سال گذشته روحانی در خصوص آخوندی در تضاد است.

محمدرضا رضایی رئیس و صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس معتقدند به دلیل تامین نشدن پول از سوی ایران هواپیما به ایران تحویل نشد.

به عبارت دیگر این نمایندگان معتقدند آنچه باعث تاخیر در تحویل هواپیما به ایران شده همان موضوع فاینانس و وام خارجی است. درست عکس آنچه که روحانی در صحن مجلس گفته بود.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران و نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با الف گفت: مساله اصلی در تحویل ندادن هواپیما، پول و فاینانس است.

وی حتی به نقل از وزیر راه و شهرسازی گفت: بهانه این شرکت ها پرداخت نشدن پول از سوی ایران است و چون بودجه از محل فاینانس تامین نشد، این شرکت ها هم هواپیما تحویل ندادند.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران نماینده اردبیل، نیر، نمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف هم همین نظر را بیان کرد و گفت: این شرکت ها می گویند دلیل تحویل نشدن هواپیما و تاخیر در این زمینه پرداخت نشدن رقم قرارداد از سوی ایران است.

به گفته وی دلیل اصلی در تاخیر تحویل هواپیما، همان مساله مالی است و منابع خارجی و فاینانسی که قرار بود تامین شود، تامین نشد.

همچنین سید احسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران و نماینده سنندج گفت: ایرباس اعلام کرده که دیگر هواپیمایی به ایران تحویل نمی دهد. شاید 2 هواپیمای دیگر تحویل بدهد و از تحویل بقیه هواپیماها خودداری می کند.

وی افزود: در مجموع ایرباس حدود 13 هواپیما به ایران تحویل داده و بوئینگ هواپیمایی تحویل نداد.

علاوه بر نمایندگان مجلس، اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و شهرسازی که پیگیری خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر را بر عهده دارد، هم صراحتا به مشکل مالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: تامین پیش‌پرداختهای هواپیماها به خاطر برخی مسایل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع باعث تاخیر در تحویل هواپیماها شده است.

حال این سوال مطرح است که مگر رئیس جمهور در صحن مجلس نگفته بود که آخوندی وزیری است که برای خرید هواپیما معطل پول نمی ماند؟

تکلیف آن تعریف و تمجید روحانی از این وزیر چه شد؟ مگر قرار نبود آخوندی برای خرید هواپیما معطل پول نماند؟ پس چرا این شرکت ها قبل از خروج آمریکا از برجام پرداخت نشدن پول را بهانه تحویل ندادن هواپیما ذکر می کردند.