نقوی حسینی در گفتگو با الف مطرح شد تذکر کمیسیون امنیت ملی به عراقچی چه بود/اروپایی ها بعد از توافق هسته ای حتی یک دلار هم در ایران سرمایه گذاری نکردند

گروه سیاسی الف،   3970224092 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه کشورمان رایزنی های خود با دیگر کشورهای عضو برجام را آغاز کرده و قرار است تضمین های لازم را برای جبران خسارت آمریکا از اروپایی هایی بگیرد، تا تعهدات در برجام اجرایی شود، چرا که در غیر اینصورت ایران تصمیم دیگری اتخاذ خواهد کرد.

تذکر کمیسیون امنیت ملی به عراقچی چه بود/اروپایی ها بعد از توافق هسته ای حتی یک دلار هم در ایران سرمایه گذاری نکردند

به گزارش الف، محمد جواد ظریف وزیر  امورخارجه امروز پس از دیدار با همتایان چینی و روسی و قبل از نشست با نمایندگان اروپا توئیتی را در صفحه خود منتشر کرد.

 ظریف نوشت: « دیدارهای خوب و محتوایی با همتایان خود در پکن و مسکو داشتم و در ادامه، در بروکسل با نماینده عالی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه اروپایی دیدار خواهم کرد. به زودی مشخص می شود که ۴ بعلاوه ۱ چگونه می توانند منافع ایران را در چارچوب برجام تضمین و این دستاورد منحصربفرد دیپلماسی را حفظ کنند.»

 اما همواره سوال اصلی که در طی این روزها مطرح میشود این است که آیا اروپا به ایران تضمین می دهد و این تضمین چه چیزی می تواند باشد؟

در همین راستا، سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اینکه اروپایی ها باید تضمین قطعی به ایران بدهند، اظهار داشت: در جلسه ای که با سید عباس عراقچی داشتیم، عنوان کرد که ما سه راه در پیش رو داریم که یکی از این راه حل های مهم این است که از باید ظرفیت داخل برجام یعنی کمیسیون مشترک استفاده کنیم، چراکه در حال حاضر یکی از اعضای کمیسیون مشترک ار برجام خارج شده است لذا باید اعضای کمیسیون مشترک در این مورد اعلام نظر کنیم.

وی تصریح کرد: وزیر خارجه کشورمان رایزنی های خود با دیگر کشورهای عضو برجام را آغاز کرده و قرار است تضمین های لازم را برای جبران خسارت آمریکا از اروپایی هایی بگیرد،تا تعهدات در برجام اجرایی شود، چرا که در غیر اینصورت ایران تصمیم دیگری اتخاذ خواهد کرد.

نقوی حسینی در مورد تصمیمات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی به آقای عراقچی که به عنوان نماینده در این کمیسیون حاضر شده بود، همواره بر این نکته تاکید کرد که تیم مذاکره کننده باید تضمین های قطعی را از اروپایی ها بگیرد، چراکه این موضوع تصمیم مهم کشور است و حتما باید کمیسیون مشترک با کشورهای اروپایی برگزار شود تا بتوان در مورد آن تصمیم گیری کرد و اروپایی ها باید جبران خسارت کنند، ما باید تضمین هایی را در این خصوص داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: به نظر بنده زمانیکه آمریکایی ها در برجام بودند اروپایی ها باز هم بهانه داشته و به تعهدات خود عمل نکردند، حالا چطور می توان به آنها بدون حضور آمریکا در برجام اعتماد کرد، اروپایی ها همواره ادعا میکنند که در برجام می مانند و تضمین هایی را به ایران می دهند، اما در طی این سال های پس از توافق هسته ای آنها حتی یک دلار هم در ایران سرمایه گذاری نکردند و یک بانک اروپایی هم در ایران فعالیت نکرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما اعتقاد داریم که نمی توان به اروپایی ها اعتماد کرد، آنها آزمایش خود را در برجام پس داده و همواره ثابت کرده اند که شرکای آمریکا بوده و تحت فشار آمریکا قرار دارند اما تیم دیپلماسی کشورمان همواره اعتقاد دارند که می توان با آنها رایزنی و مذاکره کرد و تضمین های لازم را از آنها گرفت و ما منتظر این تضمین ها هستیم اما واقعیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر اروپایی ها مطالبه گر شده اند و این نشان دوگانگی رفتار آنها است.

بر اساس این گزارش، به عقیده صاحبنظران باید دید که اروپایی هایی چه تضمین قطعی به ایران میدهند اما نکته ای که وجود دارد این است که باقی ماندن در برجام با تمام مشکلاتی که در پیش خواهد داشت، می تواند اروپایی ها را در وضعیتی قرار دهد تا آن ها مجبور به نوعی مقابله کوچک با آمریکایی ها کنند، البته بازهم این تقابل اندک بیش از آنکه در راستای حمایت از ایران باشد تنها به خاطر منافع اقتصادی خودشان است.