مروری بر اخبار مهم روز؛ افشاگری عارف علیه دولت/ «افتضاح» نزدیکان رئیس دولت اصلاحات و معرفی پدرخوانده های شورای شهر/ احتمال استعفای سیف/ شایعه درباره سعید مرتضوی/ صادق زیباکلام سلاح به دست می گیرد

گروه سیاسی الف،   3970218174 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

افشاگری عارف علیه دولت/ «افتضاح» نزدیکان رئیس دولت اصلاحات و معرفی پدرخوانده های شورای شهر/ احتمال استعفای سیف/ شایعه درباره سعید مرتضوی/ صادق زیباکلام سلاح به دست می گیرد

تکذیب سوءقصد به مرتضوی

مدیرکل زندان های استان تهران ضمن تکذیب خبر سوءقصد به سعید مرتضوی، گفت که وی در صحت و سلامت بسر می‌برد. مصطفی محبی درباره اخبار منتشره مبنی بر سوءقصد به سعید مرتضوی در زندان، اظهار کرد: آقای مرتضوی در اوین است و در صحت و سلامت بسر می برد. وی افزود: تمامی اخبار منتشره درباره وضعیت مرتضوی صحت ندارد.

تکذیب سوء قصد به سعید مرتضوی در زندان

سعید ایوبی، وکیل مرتضوی نیز با اشاره به شایعه سوءقصد به جان سعید مرتضوی در زندان اوین این مساله را تکذیب کرد و گفت: آقای مرتضوی حدود دو ساعت پیش با همسرش  تماس گرفته و چنین خبری اصلا صحت ندارد. وی افزود: آقای مرتضوی اخبار منتشر شده را در گفت‌وگو با همسرش تکذیب کرده و گفته که در سلامت کامل است.

کاهش ۵۰ درصدی بازدید پست‌های تلگرامی از زمان آغاز فیلترینگ

رسول سراییان رییس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام اینکه میزان ترافیک بین‌الملل پیام رسان‌ها با کاهش برآوردی ۶۷ درصدی مواجه شده است، گفت: میزان پست‌های ارسالی در کانالهای تلگرام کاهش ۴۰ درصدی را نمایش می‌دهد. وی افزود: میزان بازدید از پست‌های تلگرامی مجموعا کاهشی ۷۰ درصدی از زمان آغاز مهاجرت داشته که ۵۰ درصد آن مربوط به زمان فیلتر شدن این پیام رسان است.

ماجرای اختلاف روحانی و آملی‌لاریجانی بر سر فیلترینگ تلگرام چیست؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس نیز با اشاره به اینکه پس از فیلتر تلگرام یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند، گفت: تولید محتوا ۴۰ درصد و بازدید از این پیام‌رسان ۵۰ درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به جلسه شب گذشته( دوشنبه 17 اردیبهشت ماه) فراکسیون مستقلین ولایی مجلس که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت:  در حال حاضر 8 میلیون و 200 هزار کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی حضور دارند؛ به طور میانگین پیام‌رسان‌های داخلی 4 میلیون و 500 هزار مشترک دارند دلیل تفاوت اعداد به دلیل استفاده برخی افراد از چند پیام رسان داخلی به صورت همزمان است؛ مجموعه باندی که در اختیار آنان قرار گرفته 40 گیگ است؛ یکی از الزامات لازم در استفاده مردم از این پیام رسان ها ایجاد اعتماد است و افزایش کیفیت است.

مسئولیت انسداد تلگرام بر عهده قوه قضائیه است

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جمع اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه قم درباره مطالبی در خصوص اینکه مقام معظم رهبری موضوع فیلتر تلگرام را مطرح کرده اند، گفت: اخیراً از سوی رییس جمهور محترم مطلبی در صفحه اینستاگرام منتشر شده و ذیل آن به این نکته اشاره شده بود که گویا ضمیر و مخاطب آن به رهبری معظم انقلاب بر می گشت، اما واقعاً چنین نبوده که مقام معظم رهبری دستور مسدود کردن را داده باشند.

دادستان کل کشور: مطلب بیان شده از سوی روحانی صحیح نیست/ مسئولیت انسداد تلگرام بر عهده قوه قضائیه است، آن را به رهبری منتسب نکنید/ تلگرام بستر جرم و جنایت شده بود

نقش برخی از اعضای کابینه در هدایت انتخاب هیات رئیسه مجلس

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه فراموش نکنیم که مجلس دهم در چه شرایطی شکل گرفت و چه کسانی با لیست امید وارد مجلس شدند و برخی از آنها بعد از ورود به مجلس به ما پشت کردند، یادآور شد: در جریان اولین دور انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم کسانیکه مقابل ما ایستادند از اصولگرایان نبودند بلکه برخی از اعضای کابینه عملا در هدایت انتخابات هیات رئیسه در مقابل ما عمل کردند.

 توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

علی مطهری گفت: اگر اروپایی‌ها ضمانت مستحکمی به ایران بدهند که در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی می‌کنند و به برجام ادامه می‌دهند بهتر است ما در برجام بمانیم. او توضیح داد: این ضمانت باید شامل آن باشد که اروپایی‌ها در مقابل جریمه‌هایی که آمریکایی‌ها آنها را به دلیل خارج نشدن از برجام می‌کنند، ایستادگی کرده و از بانک‌هایشان حمایت کنند. این اتفاق اگر بیفتد ماندن‌مان در برجام ارزش دارد، این یک پیروزی برای ایران است چون توانسته شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد کند.

مطهری: بخواهند ما را معلق نگه دارند سریع از برجام خارج شویم

ترامپ چگونه از برجام خارج می‌شود؟

محمدجواد لاریجانی می‌گوید ترامپ به‌احتمال زیاد از برجام اعلام خروج خواهد کرد. او موضع برخی دولتمردان درباره ماندن در برجام بدون آمریکا را "اشتباه بسیار فاحش" می‌خواند.

اظهارات جنجالی و ضدبرجامی دو نماینده در مجلس

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی‎شهر، در نطق امروز خود با بیان اینکه برجام را تا جایی بی سر و ته کرده‌اند که نه ضمانت اجرایی دارد و نه تعهدات طرفین همزمان بوده نه امتیازات متوازن بوده و نه اصلاً امکان شکایت وجود دارد، گفت: برجام سندی جز به خاک سیاه نشستن صنعت هسته‌ای و به باد دادن هویت انقلابی ایران نبوده است، مقداری قول و قرار نیم‌بند در مورد رفع تحریم‌ها گرفته‌ایم و گفته‌ایم که با رفع تحریم‌ها همه مشکلات حل  و مملکت گل و بلبل می‌شود. حالا رسیدیم به اینجا که اوبامای مودب رفته و ترامپ دیوانه آمده که البته همه آنها سر و ته یه‌کرباس هستند.

سناریوهای مختلف ایران در تقابل با تصمیمات آمریکا

 بهروز نعمتی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس با بیان اینکه در این جلسه تاکید شد که ما برای هر سناریویی، سناریوی خاص خود را داریم، افزود: معتقدم آمریکایی‌ها ورودی به برجام نداشتند که بخواهند خروج کنند چون آمریکایی‌ها تعهدات‌شان را در برجام عمل و اجرا نکردند به طوریکه تحریم‌های بانکی آمریکایی‌ها همچنان برقرار است.

کیفیت دو گزینه نهایی شهرداری تهران؛ نتیجه اعمال نفوذ نزدیکان خاتمی؟

یکی از سایت های اصلاح طلب امروز در مطلبی با عنوان« ... اتفاقات عجیب و سرنوشت باورنکردنی تهران به دست «پدرخواندگان خودخوانده اصلاحات؛ کیفیت دو گزینه نهایی شهرداری تهران؛ نتیجه اعمال نفوذ نزدیکان خاتمی؟ / حضرات اصلاحات! «افشانی» و «مکارم»، ‏‏«شخصیت ملی» شماست؟ / پدرخواندگانِ عقل کُل! افتضاح «شورای شهر» و «شهرداری» نتیجه خودخواهی باندی شماست!/ مردم با چه انگیزه‌ای بار دیگر باید این لیست ها را «تَکرار» کنند؟» نوشت: سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، محمدعلی افشانی و سمیع الله حسینی مکارم به عنوان دو گزینه نهایی شهرداری تهران ‏انتخاب شدند و قرار است، در نهایت روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه، یکی از این دو شهردار تهران شود؛ اتفاقی شگفت انگیز که بی شک «پدرخواندگان خودخوانده اصلاحات» باید این افتضاح بزرگ را در سوابق مشعشعش خود، ثبت کنند!

افشانی و حسینی مکارم به دور نهایی شهردار شدن راه یافتند/ انصراف سه گزینه پیش از رای گیری

افشین حبیب‌زاده، یکی از اعضای شورای شهر تهران پیشتر با اشاره به جلسه منتخبان شورا با خاتمی گفته بود: ‏«آقای خاتمی گفتند شهردار آینده باید شخصیت ملی، برخوردار از عقبه روشن و توانمند در همکاری با کل نظام و نهادهای مختلف ‏باشد.‏»... نام یکی از این افراد پیشتر در موضوع حساسیت ‏برانگیز «املاک نجومی» نیز شنیده شده بود که از قضا، جزء خط قرمزهای شورای شهر به شمار می رفت.‏ این درحالیست که اهل فن می دانند، معنای اینکه یک شهردار موقتِ مستقرِ کم سابقه، بیشترین رای را از اعضای شورا از آن خود کند، یعنی چه؟!

... برخی اصلاح ‏طلبان اطراف آقای خاتمی، با اعمال نفوذ در تصمیمات شورای شهر، اجازه طرح گزینه های دیگری به ‏جز هفت نفر اولیه برای شهرداری را ندادند... جریانی که برخی اعضای شاخص آن، به عنوان «پدرخوانده خودخوانده اصلاحات» مشهور شده اند...

نباید فراموش کرد که وقتی پدرخواندگان با سکوت احتمالاً رضایت آمیز رهبران اصلاحات، در لیست سازی مشکوک و مبهم شورای شهر، دست به ورود چهره های ناشناخته بردند و نیروهای درجه سه خود و بعضاً منشی و کارشناس خود را به عنوان لیست امید ، راهی شورای شهر کردند، تصور اینکه از چنان شورایی، چنین شهرداری برون آید، اتفاقی غیرقابل پیش بینی باشد!

 بلوای داعش جعلی در کوروش و عذرخواهی حاتمی‌کیا

حضور یک فرد با گریم داعشی و اسب و شمشیر در پردیس سینمایی کوروش و ترساندن مردم از سوی او با هدف جذب مخاطب برای فیلم «به وقت شام» واکنش‌های منفی بسیاری را به همراه داشته است.  

حضور داعشی های به وقت شام در تهران

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» بعد از واکنش‌های مختلف به تبلیغات جنجالی فیلمش در پردیس سینمایی کوروش با انتشار متنی از مردم عذرخواهی کرد.

واکنش حاتمی‌کیا به حواشی حضور بازیگران داعشی در سینما

 توصیه برجامی مشاور روحانی به ترامپ

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به اعلام دونالد ترامپ- رئیس جمهوری آمریکا- برای بیان تصمیم خود درباره توافق هسته‌ای ایران نوشت: «اگر قدر عافیت بداند، به جای تحریم و تحقیر و تهدید از تصدیق و تکریم تشویق سخن خواهد گفت؛ ولی اگر این ته مانده آبروی آمریکا در جهان را هم پاره کند، به آتش اقتدار ایران و مصیبت بی اعتمادی جهانیان گرفتار خواهد آمد.»

زیباکلام: پایش بیفتد اسلحه به دست می‌گیرم

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر اصلاح‌طلب می‌گوید اگر لازم باشد اسلحه به دست می‌گیرد و از نظام دفاع می‌کند.

او در بخشی از مصاحبه خود گفته: «امروز، شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷، باز هم می‌گویم من با تمام وجود از نظام دفاع می‌کنم و حتی یک قدم هم جلوتر می‌آیم و خیلی آشکار و صریح می‌گویم که اگر این نظام در معرض سقوط قرار بگیرد -منظورم از این نظام، همین مجلس شورای اسلامی، همین مقام معظم رهبری، همین شورای نگهبان، همین روزنامه کیهان و مابقی است- اگر همین نظام دچار بحران شود و من ببینم در شرف سقوط است... با تمام وجود از نظام دفاع می‌کنم. من از اسلحه و فشنگ و... متنفرم اما اگر پایش بیفتد، اسلحه هم دست می‌گیرم و از نظام دفاع می‌کنم که سقوط نکند».

 استعفای رئیس کل بانک مرکزی/ دولت در حال رایزنی برای معرفی جایگزین سیف

بهمن احمدی امویی از روزنامه‌نگاران اصلاح طلب نزدیک به دولت در توئیتر خود از استعفای ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی خبر داد و نوشت: دولت استعفای سیف را پذیرفته و در حال رایزنی برای انتخاب جایگزین او است. پیش تر در برخی شنیده‌ها از نهاوندیان به عنوان گزینه جایگزین سیف نام برده شده بود.

وحانی بجای حل مشکلات به فکر شوی تبلیغاتی است

یک نماینده مشهد با اشاره به همراهی نکردن رئیس جمهور از سوی نمایندگان این شهر گفت: روحانی بجای حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور، به فکر اجرای شوی تبلیغاتی است.

دلایل همرانی نکردن نمایندگان در سفر به مشهد/ روحانی بجای حل مشکلات به فکر شوی تبلیغاتی است

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر با تاکید بر اینکه یک حس ناراحت کننده ای بین مردم و مسئولین وجود دارد، افزود: در واقع یک جریان شویی در این سفرهای استانی در حال شکل گیری است که روز به روز هم در حال سرعت گرفتن است. وی با بیان اینکه آقایان به هر نقطه ای که می روند، وعده هایی می دهند، افزود: همین آقایان در گذشته چنین وعده هایی را رفتار پوپولیستی تلقی می کردند اما امروز بشدت این رفتارها از سوی خودشان در حال رواج یافتن است.