حاشیه های انتخاب شهردار تهران؛ از انصراف مهمترین گزینه تا ادامه جنجال توییت عضو جوان شورا/ از لیست 5 نفره کدام نامزد شانس بیشتری دارد؟

گروه اجتماعی الف،   3970216178 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز لیست هفت نفره شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار به پنج نفر کاهش یافت.با این وجود به نظر نمی رسد معادلات و احتمالات انتخاب سکاندار ساختمان بهشت به همان میزان کاهش یافته باشد.

حاشیه های انتخاب شهردار تهران؛ از انصراف مهمترین گزینه تا ادامه جنجال توییت عضو جوان شورا/ از لیست 5 نفره کدام نامزد شانس بیشتری دارد؟

به گزارش الف، دیروز محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای رسمی به شورای شهر تهران انصراف قطعی خود را از نامزدی شهرداری تهران اعلام کرد. حجتی قرار بود امروز در صحن شورا برنامه‌های خود را برای حضور در شهرداری تهران اعلام کند. این در حالی است که تا کنون برخی از نامزدهای شهرداری تهران، برنامه های خود را ارائه داده اند.

پیش از این نیز ابراهیم انصاری لاری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و یکی دیگر از گزینه‌های شهرداری تهران طی نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران انصراف خود را از نامزدی شهرداری تهران اعلام کرده بود. محسن هاشمی در جلسه دیروز اعلام کرده بود که «شب گذشته برگه انصراف وی به دست ما رسید و ثبت شد.»

 از محمود حجتی به عنوان مهمترین گزینه گروه های سیاسی اصلاح طلب برای رسیدن به کرسی شهرداری تهران نام برده می شد. این موضوع به خصوص در بین اعضای نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی که گرایش به شهردار شدن محسن هاشمی داشتند  دیده می شد. در واقع بعد از اختلاف نظرهایی که بین دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران درباره نامزد یا عدم نامزد شدن محسن هاشمی برای شهرداری تهران رخ داده بود، شاید گزینه ای که از لیست هفت نفره می توانست آنها را به یک اجماع برساند وزیر جهاد کشاورزی فعلی بود.  

به همین دلیل بود که چند روز قبل غلامحسین کرباسچی با انتقاد از تخریب‌هایی که علیه محسن هاشمی صورت گرفت، عنوان کرده بود:  گفته شده آقای مهندس حجتی با توجه به حساسیت امر پایتخت، قانع شده‌اند مسئولیت خطیر وزارت کشاورزی را رها کنند و در شهرداری مشغول شوند... ایشان شخصیتی مردمی و شناخته شده و مورد اتفاق است و در بخش‌های مختلف صاحب تجربه هستند، با دولت و سایر نهادهای حکومت هم روابط خوبی دارند. اگر بتوانند با رای غالب شورا شهردار شوند، انشاءالله کارنامه خوبی خواهند داشت و گره‌گشا خواهند بود.

محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران نیز در این باره می گوید: از طرف رئیس جمهور و مقامات عالی نظام به آقای حجتی توصیه شده که همچنان با عنوان وزیر کشاورزی باقی بماند.

 وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای که برای شورای شهر تهران فرستاده نوشته است: « با توجه به مسئولیت کنونی اینجانب در دولت، تصدیق خواهید فرمود پذیرش مسئولیت جدید منوط به اجازه و موافقت مقامات عالی رتبه نظام می باشد که در این برهه حساس بر ادامه خدمت اینجانب در مسئولیت فعلی تاکید نموده‌اند».

فردی خارج از لیست شهردار می شود؟

با کنار رفتن حجتی و همچنین انصاری لاری از لیست هفت نفر حالا باید دید احزاب و گروه های سیاسی اصلاح طلب می توانند به اجماعی برای سپردن سکان شهر تهران دست پیدا کنند یا خیر؟

البته ظاهراً اعضای شورای شهربر سر اینکه گزینه نهایی باید از بین این لیست انتخاب شود فعلاً متفق القول به نظر می رسند. چنان چه محسن هاشمی رفسنجانی دیروز در پایان شصتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به انصراف دو نفر از گزینه‌های شهرداری تهران گفت: انصراف این دو گزینه آقایان انصاری لاری و حجتی تایید شده و قاعدتا کسی جایگزین آنها نخواهد شد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که با انصراف گزینه‌ها احتمال دارد نام وی در بین گزینه‌های شهرداری اعلام شود یا خیر گفت: در این زمینه قبلا صحبت کرده‌ام و بنده به عنوان کاندیدای شهرداری نخواهم بود.

اما فارغ از این اظهارنظر به نظر می رسد تلاش هایی هم وجود دارد تا حداقل گزینه های دیگری به این لیست اضافه شود.

حجت نظری، عضو جوان شورای شهر چند روز قبل طی یک پیامی توییتری که بعدا جنجال زیادی ایجاد کرد به برخی لابی‌های خارج شورا برای انتخاب شهردار اشاره و نوشته بود: «اقدامات خطرناکی خارج از شورا برای زدن به زیر میز انتخاب شهردار تهران از میان ۷ گزینه موجود در حال انجام است. باید بدانیم که خودخواهی و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهایت دامن همه را خواهد گرفت. اگر شهردار از میان ۷ گزینه نهایی انتخاب نشود پشت‌پرده را بی‌پرده خواهم گفت.»

اما با وجود این سخنان هستند کسانی که هنوز هم بر این موضوع تاکید دارند که لیست نهایی شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار چندان قوی نمی باشد و در نهایت فردی بیرون از این فهرست باید انتخاب شود.

در این راستا محمدرضا بادامچی، نماینده تهران و عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی گفته است: «من معتقدم که شهردار تهران فردی به غیر از ۷ کاندیدای معرفی‌شده از سوی شورای شهر است.» دلیل بادامچی برای این پیش بینی آن بود که «به نظر می‌رسد افرادی که در بالای لیست کاندیداهای شهرداری تهران قرار دارند و نمرات بالاتری از سوی شورا دریافت کرده‌اند جامعیت و دید مدیریتی شهری لازم برای شهرداری تهران را ندارند.»

کدام گزینه ها شانس بیشتری دارند؟

در حال حاضر شورای شهر تهران باید شهردار تهران را از بین 5 گزینه محمدعلی افشانی، حجت میرزایی، سمیع الله حسینی مکارم، پیروز حناچی و محمود حسینی انتخاب کند. بر اساس گفته های اعضای شورای شهر از میان لیست قرار است دو گزینه تعیین ‌ و در نهایت یک نفر در روز 23 اردیبهشت ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.

با توجه به فضای بوجود آمده و جلسه پرسش و پاسخ دیروز ، به نظر می رسد فعلاً شانس مکارم حسینی، سرپرست فعلی و معاون نجفی از دیگران بیشتر باشد. به خصوص این که او در مدت سرپرستی تلاش کرده چهره ای از یک شهردار کارآمد از خود بروز دهد. البته عدم سابقه پررنگ جناحی می تواند از دیدگاه اصلاح طلبان برای او پاشنه آشیل به حساب آید. او دیروز تلاش کرد تا به حرف و حدیث ها درباره بودن نامش در لیستی که به املاک نجومی مشهور شد پاسخ دهد. شاید بتوان از او به عنوان گزینه ای مرضی الطرفین که همه جناح های سیاسی اصلاح طلب را راضی می کند نام برد.

البته در این بین باید به پیروز حناچی و سید محمود حسینی نیز اشاره کرد که مورد حمایت حزب اتحاد ملت به عنوان حزب اکثریت در شورا اشاره کرد. همچنین به نظر می رسد با توجه به انتقادات صورت گرفته از محمدعلی افشانی در جلسه دیروز شانس وی برای کسب کرسی شهرداری تهران اندک باشد. افشانی در حال حاضر عضو شورای مرکزی اعتماد ملی و معاون عمرانی وزیر کشور است. حزب اعتماد ملی سه عضو در شورای شهر تهران بیشتر ندارد.

از سوی دیگر برخی رسانه ها عنوان کرده اند که حزب ندای ایرانیان به‌دنبال رسیدن به گزینه‌ای خارج از این سه نفر (حجتی، افشانی و حسینی) هستند.

با این وجود باید تا 23 اردیبهشت صبر کرد و منتظر ماند که بالاخره شورای شهر کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد و یا اینکه در نهایت فردی از بیرون لیست انتخاب خواهد شد.