بویینگ، تعویق در تحویل هواپیمای۷۷۷ به ایران را تایید کرد/ تا سال 2019 هیچ یک از هواپیماهای توافق شده به ایران تحویل داده نخواهد شد

گروه جهان الف،   3970206155 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بوئینگ با نزدیک شدن به وعده تحویل اولین فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران، به بهانه ای واهی، این تاریخ را به تعویق انداخت و وعده داد که هواپیمای مذکور را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.

بویینگ، تعویق در تحویل هواپیمای۷۷۷ به ایران را تایید کرد/ تا سال 2019 هیچ یک از هواپیماهای توافق شده به ایران تحویل داده نخواهد شد

در حالی که ترامپ قصد دارد به زودی تصمیم خود درخصوص باقی ماندن در برجام یا خروج از آن را اعلام کند، شرکت آمریکایی بوئینگ اعلام کرد در سال جاری میلادی هیچ یک از هواپیماهای توافق شده را به ایران تحویل نخواهد داد. دیروز یک روزنامه نگار امریکایی توئیتی منتشر کرد و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام کرد که موعد تحویل هواپیمای 777 به ایران به سال 2019 موکول شده است.

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، در پی این توئیت، خبرگزاری رویترز در تماس تلفنی با مقامات بوئینگ، درباره این تصمیم از آنها سوال کرد و مقامات بوئینگ اعلام کردند که  برای جت‌هایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهند مقاصد جدیدی پیدا کرده اند. به نوشته رویترز با این اقدام،  چشم‌انداز تحویل فوری هواپیما به ایران را بیشتر در حاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

به گزارش مهر، مدیرعامل بوئینگ در گفتگوی تلفنی با رویترز اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بوئینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هسته‌ای به خط تولید جت 777 این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بی‌اندازد. دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ گفت: امسال ما هیچ تحویل هواپیمایی به ایران در زمان‌بندی خود نداریم و تولید این هواپیماها مطابق با روند تحولات دولت آمریکا به تعویق افتاده است. او ادامه داد: من می‌توانم با اعتماد به نفس به شما بگویم ما کاهش ریسک را در برنامه تولید جت 777 خود آغاز کرده‌ایم.

بر اساس برجام، برنامه هسته‌ای ایران را در ازای از سرگیری تجارت با این کشور، محدود می‌کرد، بوئینگ در سال 2016 توافق کرد که 80 فروند هواپیما به ایران بفروشد. از این میان 15 هواپیما از سری جت 777-300ER برد بلند هستند که بوئینگ برای آنها مجوز صادرات دولت آمریکا را دریافت کرده بود.

منابع صنعتی به رویترز خبر دادند که قرار بود 3 فروند از این جت‌های 777 امسال به ایران تحویل شوند اما بوئینگ دوباره نوبت تحویل آنها را با خریداران دیگر خود عوض کرده است. توافق اصلی با ایران پشتیبانی حیاتی‌ای از خط تولید ۷۷۷ بود که یک از سودآورترین جت‌های بوئینگ است که به یک دهه تولید خود نزدیک می‌شد و امکان تغییر آن به مدلی جدیدتر وجود داشت. اما مویلنبرگ به رویترز گفت حتی اگر ایران نتواند هیچ  کدام از هواپیماهای جت 777 خود را، که ارزش آنها  347 میلیون دلار است دریافت کند، بوئین دیگر مجبور نیست میزان تولید این جت را کاهش دهد.

او گفت: نرخ تولید کنونی این هواپیما وابسته به سفارشات ایران نیست. فروش جت 777 در 2017 بیش از 2 برابر شد و به 60 فروند رسید.

مویلینبرگ گفت: اگر این سفارش‌ها در نهایت نتیجه دهند و ما هواپیماها را به ایران تحویل دهیم، این فرصت بزرگی برای ما خواهد بود اما در هر صورت ما از خط دولت آمریکا پیروی خواهیم کرد و این را تضمین می‌کنیم. ما به آن هواپیماها وابسته نیستیم.

به گزارش الف، بوئینگ در دسامبر 2016 در قراردادی با شرکت ایران ایر متعهد شد 80 هواپیما، از جمله 15 هواپیمای غول پیکر بوئینگ 777، به این شرکت ایرانی بفروشد. بوئینگ برای این قرارداد مجوز صادرات آمریکا را نیز اخذ کرده است.

منابع آگاه اظهار کردند این شرکت آمریکایی در تحویل هواپیماهای بوئینگ 777 به ایران در سال جاری میلادی دچار تردید شده است و تمایل دارد این هواپیماها را به مشتریان دیگر خود تحویل دهد.

بهمن 96 بود که مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ایران گفت ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد، مشکلی ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیما با مشکل مواجه می شود. وی گفته بود: ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال (2018میلادی) دریافت خواهد کرد. به گفته شرفبافی تحویل از سوی بوئینگ در سال 2018 انجام می شود و هیچ مشکلی برای تامین مالی این قراردادها وجود ندارد.

وی گفته بود بر اساس برنامه تحویل، دوره اول که مجوزهایش تا سال 2020 اعتبار دارد، شامل دریافت 37 تا 38 فروند از ایرباس و 15 فروند از بوئینگ و تمامی 20 فروند ای تی آر است.

ترامپ وعده داده که آمریکا را از توافق سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی خارج خواهد کرد. وی تا ۱۲ ماه مه برای بازگرداندن تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه تهران که نخستین گام برای پایان دادن به توافق هسته ای خواهد بود، تصمیم می گیرد.

مقامات ایرانی واشنگتن را متهم کرده اند نه تنها مانع تحویل هواپیماهای آمریکایی شده بلکه خرید هواپیماهای اروپایی را نیز به دلیل محدودیتهای فاینانس، با مانع روبرو ساخته است.