شما اشتباه میکنید حضرت آیت الله

احمد شیرانی تک آبی، گروه تعاملی الف،   3970201098 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
شما اشتباه میکنید حضرت آیت الله

چند روزی است که کلیپی در فضای مجازی دست به دست میشود که در آن حضرت آیت الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید بیان میکنند که: " اگر این حکومت گمراه، روز شهادت موسی بن جعفر (ع) را تعطیل نکند به آن مالیات نپردازید". با توجه به آسیب های فضای مجازی از جمله تقطیع و صداگذاری در برخی از موارد، برای اطمینان یافتن از اصالت این عبارت به خبرگزاری های رسمی کشور رجوع کردم که متاسفانه جستجوی صورت گرفته تایید کننده عبارت منتسب به ایشان بود. اما در خصوص اظهارات آیت الله وحید:

1- ائمه اطهار روشنایی بخش مسیر تعالی بشریت هستند و قطعا توسل به سلوک و منش آن بزرگواران تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی خواهد بود. اما آیا تکریم معصومین صرفا از طریق تعطیل نمودن ایام شهادت و ولادتشان میسر خواهد شد؟ مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور با افزایش تعطیلی مناسبت های مذهبی قابل حل است یا از طریق ارائه هنرمندانه سجایای اخلاقی بزرگان و رسوخ دادن ارزش ها در بطن جامعه ؟ آیا برآوردها نشان دهنده افزایش توجه مردم به ابعاد زندگی بزرگان دین، در صورت تعطیلی روز شهادت آنان است؟ آیا افزایش تعطیلات کشور به مناسبتهای مختلف ملی، مذهبی و آئینی آن هم در ایرانی که سرانه کار مفید رقم پائینی است، موجب آسیب دیدن اقتصاد کشور نمی شود. حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی نیز با اضافه شدن ایام تعطیلی به دلیل مناسبت های مذهبی بویژه در حوزه های علمیه مخالفت کرده بودند.

2- آیا توصیه به نپرداختن مالیات بدلیل تعطیل نکردن یک مناسبت دینی اقدام درستی است؟ آیا جمهوری اسلامی با تمام نقاط ضعفش، نماد یک حاکمیت دینی نیست؟ شیعه مظلوم پس از چند صد سال توانسته است با علمداری حضرت روح الله، در عصر سکولاریسم فریاد حاکمیت الله را سر دهد و در این مسیر پر چالش، ایران نه تنها چشم امید شیعیان لبنان، سوریه، عراق، بحرین، پاکستان و .. است بلکه نقطه اتکای تمام مظلومان و مستضعفین دنیاست. پس آیا توصیه به نپرداختن مالیات آن هم در شرایط نبرد اقتصادی با امریکا و مشکلات متعدد معیشتی که البته ریشه در سوء مدیریت داخل دارد، تصمیم صحیحی است؟

3- ربا در حکم جنگ با خداست و حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی از عبارت" گزینه نظامی خداوند در مقابل ربا " استفاده می کنند. مردم از خود سوال میکنند که چرا واکنش تندی مانند عدم پرداخت مالیات در مواجهه با نظام ربوی یا حتی مفاسد اقتصادی، سوء استفاده از بیت المال و اختلاس صورت نمیگیرد؟

4- مرحوم خانم مرضیه حدیدچی از همراهان امام خمینی(ره) در پاریس نقل میکند که برخی از دوستان به مناسبت شب عاشورا جهت نذری، گوسفندی را خریداری و ذبح کردند و مقداری از غذای تهیه شده را هم برای منزل امام بردند اما امام خمینی به علت احترام به قانون فرانسه در ممنوعیت ذبح حیوان خارج از کشتارگاه، از خوردن غذا خودداری کردند. بله امام اینگونه به قانون احترام میگذاشتند. پس پرداخت مالیات در حکومت اسلامی به طریق اولی، چه از حیث شرعی و چه از حیث قانونی واجب است.

5- بله شما اشتباه میکنید حضرت آیت الله. در فضای سیاسی و اجتماعی امروز انتظار بیشتری از علمای بلاد میرود. قطعا مرجیعت شیعه در طول تاریخ نقش بسزایی در زنده نگه داشتن شعائر داشته است اما امروز و در بیان مواضع بزرگان، توجه به مقتضیات و حساسیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امری ضروری است.