‍ اگر چنین شود کاری شده است کارستان

گروه کتاب الف،   3970130199

باید همگان تلاش کنیم تا این شهر و استان زرخیز همواره محل تولد چنین بزرگانی باشد. بزرگانی از جنس ده ها عالم و دانشمند آذربایجانی که غریبانه در خارج از دیار خویش زندگی کردند و می‌کنند و تاثیر مثبت بر زندگی اطرافیان شان دارند ولی در دیار خود غریبند

‍ اگر چنین شود کاری شده است کارستان

دلنوشته دکتر جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی به مناسبت درگذشت استاد غلامحسین صدری افشار

 

بسم الله الرحمن الرحیم

شنیدن خبر درگذشت مرحوم غلامحسین صدری افشار برای اینجانب یاد آور دیدار چند ماه پیش با ایشان در یکی از پروژه های حوزه سلامت استان آذربایجان غربی در ارومیه بود.

آخرین سفری که فرصت دیدارشان نصیب من شد تا ساعتی چند درباره تاریخ و گذشته ارومیه صحبت بکنیم و از پیشینه فرهنگی این کهن دیار بحث و گفتگو داشته باشیم و ذکر خیری از مرحوم ابوی اینجانب از طرف ایشان به میان آمد و از ایمان، اعتقاد، دیانت، یک رنگی، ادب پدرانمان و بزرگانمان یادکردند.

پس از معرفی کارهای انجام شده در حوزه سلامت استان ، ایشان ویراست جدید کتاب ارزشمندشان ، فرهنک معاصر فارسی را به اینجانب اهدا کردند و قرار دیدارهای بعدی در ارومیه و سفرهای آتی شان گذاشته شد.

در همان دیدار آنچه از آن مرحوم در ذهن اینجانب حک شد دریایی از علم و ادب و معرفت و آگاهی بود، یعنی حلقه مفقوده دوران معاصر ما در این مرز و بوم و منطقه که باید به آن بها داده شود، دوباره باید برگردیم و ببینیم چه کسانی می توانند جای این مردان و زنان را بگیرند؟ باکری ها و صدری افشارها و.... چرا از این دیار کوچ کردند، چه کسانی ماندند و امروز چه کسانی ادعای میراث داری این ادب ، فرهنگ و تمدن گذشتگان ما را دارند.

واقعیت این است که باید همگان تلاش کنیم تا این شهر و استان زرخیز ما همواره محل تولد چنین بزرگانی باشد. بزرگانی از جنس ده ها عالم و دانشمند آذربایجانی که غریبانه در خارج از دیار خویش زندگی کردند و می کنند و تاثیر مثبت بر زندگی اطرافیان شان دارند ولی در دیار خود غریبند.

کاش مسئولین و دست اندرکاران و ریش سفیدان این استان تدبیری اندیشه کنند که ضمن شناسایی و بزرگداشت چنین سرمایه های فرهنگی گرانقدر از پتانسیل های آنها در منطقه استفاده شود که اگر چنین شود کاری شده است کارستان.

منطقه آذربایجان و پایتخت فرهنگی آن ارومیه محل تولد و رشد و بالندگی دهها و صدها و هزاران عالم و دانشمند بوده است که هرکدام منشا خیر جهانی و کشوری بوده اند و همه به عشق وطنشان نفس می کشند. کاری کنیم باز گردند یا حداقل ارتباطشان با اندیشمندان و مردم شهرشان بیشتر و بیشتر شود.

فراموش نکنیم می توان باردیگر این شهر را با تلاش و تدبیر و صداقت چون سیمرغ به اوج برسانیم.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان آن مرحوم و ادب پیشگان و فرهنگ پژوهان و بالاخص قاطبه همشهریان عزیزم شادی روح آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت دارم.

دکتر جواد آقازاده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی

و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی