رضائی به الف خبر داد؛ گزارش کمیسیون عمران درباره سقوط هواپیمای A.T.R در حال نهایی شدن/ عوامل متعدد باعث اشتباه خلبان شدند

گروه اقتصادی الف،   3970127066
گزارش کمیسیون عمران درباره سقوط هواپیمای A.T.R در حال نهایی شدن/ عوامل متعدد باعث اشتباه خلبان شدند

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گزارش این کمیسیون درباره سقوط هواپیمای A.T.R ۷۲ – ۶۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان در حال نهایی شدن است، گفت: در سقوط این هواپیما عواملی دخیل بودند که باعث اشتباه خلبان شدند.

محمدرضا رضایی کوچی، نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به ماموریت علی لاریجانی رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای پیگیری علت سقوط هواپیمای مذکور گفت: ما در کمیسیون عمران برای بررسی علت سقوط کمیته چهاره نفره ای در کمیسیون عمران تشکیل دادیم.

وی افزود: اینجانب به همراه سه عضو دیگر کمیسیون در جلسات بررسی علت سانحه در سازمان هواپیمائی شرکت کردیم و حتی بعد از پیدان شدن جعبه سیاه هواپیما، در جریان اطلاعات جعبه سیاه و آخرین مکالمات بین خلبان و کمک خلبان قرار گرفتیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: ما با مسئولین مختلف سازمان هواپیمائی، کارشناسان مربوطه و حتی اینجانب با پنج خلبان زبده صحبت کردم. از جمله با کاپیتان میرقادری که شب قبل از سقوط با آن هواپیما پرواز داشته صحبت کردم که وی گفته هواپیما سالم بوده و دارای نقض فنی نبود.

رضائی تصریح کرد: همچنین ما در کمیسیون از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حسین علایی مدیر عامل هواپیمایی آسمان و برخی دیگر از مسئولین جهت حضور دعوت کردیم و توضیحات آنها را شنیدیم.

وی با اشاره به اعزام یک تیم از سازمان هواپیمایی کشوری به فرانسه جهت بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما، گفت: بعد از بازگشت این تیم، کمیسیون عمران با اعضای تیم جلسه برگزار کرد که گزارشی به کمیسیون عمران مجلس ارائه شد.


رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: علاوه بر این اقدامات ما از 2 خلبان زبده کشور خلبان شهبازی و خلبان نصرفرد خواستیم تا با بررسی های خود، نظر کارشناسی شان را در خصوص علت سقوط هواپیما به ما گزارش کنند.

رضائی تصریح کرد: در حال حاضر گزارش کمیسیون در حال نهائی شدن و جمعبندی است و بزودی گزارش ما تحویل هیئت رئیسه مجلس می شود تا در صورت صلاحدید در صحن مجلس قرائت شود.

وی در پاسخ به این سوال که علت سقوط چه بوده، گفت: عوامل متعددی در سقوط این هواپیما دخیل بودند و باعث شدند تا خلبان دچار اشتباه شود. بنابراین باید همه این عوامل را بررسی کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس به شرایط جوی هوای روز سقوط اشاره کرد و گفت: وضعیت جوی هوا در روز سقوط هواپیما اصلا مناسب نبود و در چنین شرایطی اصلا نباید پروازی انجام می شد.

رضائی با بیان اینکه وضعیت فرودگاه یاسوج یک وضعیت خاص است، افزود: به دلیل همین شرایط خاص، گاهی از فرودگاه جایگزین یاسوج برای فرود هواپیما استفاده می شود.

وی تاکید کرد: قرار است تا سازمان هواپیمائی علت نهائی سقوط هواپیمای مذکور را اعلام کند.


هواپیمای ای تی آر ۷۲ - ۶۰۰متعلق به هواپیمایی آسمان در ساعت 8:05 صبح روز یکشنبه 29 بهمن فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی یاسوج به قله های دنا برخورد کرد. این هواپیما 66 مسافر و کادر پروازی داشت که همگی جان باختند.

بعد از سقوط هواپیما جستجو برای یافتن آن آغاز شد که تا سه روز هیچ اثری از لاشه های هواپیما و اجساد نبود.

بر اثر این سقوط اجساد مسافران تکه تکه شد.تا کنون 209 بافت انسانی مجزا در ارتفاعات دنا جمع آوری و انتقال یافته است.19 پیکر از جانباختگان تحویل خانواده‌ها یشان شد.

تاکنون هیچ بافت انسانی از پیکر 8 نفر از جانباختگان پیدا نشده است.

جستجو همچنان ادامه دارد.