میلوش فورمن درگذشت/ دیوانه از قفس پرید

گروه فرهنگی الف،   3970125071
میلوش فورمن درگذشت/ دیوانه از قفس پرید

کارگردان نامدار برنده جایزه اسکار و خالق آثاری چون «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «آمادئوس» در ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، کارگردان اهل چک که زادگاهش را به امید رسیدن به آزادی ترک کرده بود و در آمریکا زندگی می‌کرد و جایزه اسکار را برای شاهکارهایش «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «آمادئوس» کسب کرده بود، در ۸۶ سالگی درگذشت.

فورمن که ساخت دو فیلم بیوگرافیکی شناخته شده درباره آمریکایی‌های جنجالی شامل «مردم در برابر لری فلینت» در سال ۱۹۹۶ و «مرد روی ماه» در سال ۱۹۹۹ را در کارنامه داشت پس از یک بیماری کوتاه درگذشت.

در حالی که همسر وی خبر درگذشت این کارگردان را به خبرگزاری چک اطلاع دارد، مدیر هنری وی در آمریکا نیز این خبر را تایید کرد.

فورمن ابتدا در صحنه بین‌المللی با آثاری چون «پلنگ سیاه» در سال ۱۹۶۴، «عشق‌های یک بلوند» در سال ۱۹۶۵ که نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار شد و «توپ فریمن» در سال ۱۹۶۷ شناخته شد .

اما این کارگردان به موضوع‌های آمریکایی بیشتر توجه داشت و حس طنز را دنبال می‌کرد. فیلم‌های وی بیشتر مورد توجه مخاطبان خاص و سطح بالا واقع می‌شد هر چند او با برخی از آثارش توانست با جریان اصلی فیلمسازی آمریکا نیز همراه شود.

«پرواز بر فراز آشیانه فاخته» در سال ۱۹۷۵ که با اقتباس از رمان کن کیسی در سال ۱۹۶۲ ساخته شده بود تصویری از زندگی در موسسه روانی در اورگان بود که با بازی جک نیکلسون در نقش یک بیمار شورشی موفقیت بزرگی در اسکار به دست آورد و جایزه ۵ بخش اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر مرد، بازیگر زن و فیلمنامه اقتباسی را برد. این فیلم برنده سی‌وسومین دوره گلدن گلوب هم شد.

«آمادئوس» فیلم دیگر وی در سال ۱۹۸۴ با بازی تام هولس در نقش ولفگانگ آمادئوس موزار نامزدی ۱۱ اسکار را کسب کرد و ۸ جایزه را برد. این فیلم برنده چهل و دومین جایزه گلدن گلوب هم شد و جایزه بفتا را دریافت کرد.

پیتر شفر فیلمنامه‌نویس مشهور انگلیسی درباره این فیلم نوشت: در حالی که متداول بود تا فیلم های روسی و چک درباره آهنگسازها ساخته شوند و تصور می‌شد که کمونیست‌ها عاشق فیلم‌هایی درباره آهنگسازها هستند، من در سینما نشسته بودم و فکر می‌کردم باید تمام طول فیلم را چرت بزنم که ناگهان با یک درام فوق العاده روبه رو شدم. من تا پایای فیلم به صندلی چسبیده بودم.

وی سومین و آخرین نامزدی اسکارش را برای فیلم «مردم دربرابر لری فلینت» در سال ۱۹۹۶ کسب کرد. این درام که درباره بنیان‌گذار مجله هاستلر است در پنجاه و چهارمین دوره گلدن گلوب به عنوان برنده شناخته شد و جایزه برلیناله را به خانه برد.

فیلم «مرد روی ماه» ‌در سال ۱۹۹۹ نیز که زندگی و کار غیرعادی کمدین پیشرو اندی کافمن را با بازی جیم کری تصویر کرده برنده جایزه برلیناله شد.

این کارگردن نامدار کارش را در دهه ۱۹۵۰ در انستیتو فیلم تازه تاسیس شده دانشگاه پراگ شروع کرده بود که کارهایی خلق کرد که به عنوان «دوران طلایی سینمای چک» به یاد آورده می‌شوند.

«حفظ ایمان»، «اشباح گویا»، «چلسی روی صخره‌ها» از فیلم‌های اخیر وی هستند. آخرین فیلم فورمن با عنوان «محبوب» سال ۲۰۱۱ اکران شد.