آخرین اخبار از تجاوز نظامی آمریکا به سوریه/ دمشق: پایگاه‌های مورد هدف از چند روز قبل تخلیه شده بودند/روسیه: فرصت صلح از بین رفت/ بیانیه ایران

گروه جهان الف،   3970125035 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا، انگلیس و فرانسه، بامداد شنبه به وقت محلی سوریه، اهدافی را در این کشور هدف حمله موشکی قرار دادند.

آخرین اخبار از تجاوز نظامی آمریکا به سوریه/ دمشق: پایگاه‌های مورد هدف از چند روز قبل تخلیه شده بودند/روسیه: فرصت صلح از بین رفت/ بیانیه ایران

به گزارش الف، این حمله به بهانه حادثه شیمیایی ادعایی در شهر دومای سوریه صورت گرفت. این در شرایطی است که دولت سوریه، در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است.

دمشق: تجاوز ائتلاف آمریکایی به اهداف خود نرسید

دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد. بنا بر اعلام دولت سوریه حمله موشکی و هوایی بامداد امروز(شنبه) آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسیده و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.

بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.

دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.

یک مسئول در دولت سوریه نیز گفت: دولت سوریه و همپیمانان آن از حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه اطلاع داشتند و با توجه به هشداری که روسیه در این مورد داده بود، پایگاه‌های مورد هدف از چند روز قبل تخلیه شده بودند.

بیانیه ایران درباره حمله موشکی به سوریه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

روسیه: فرصت صلح در سوریه از بین رفت

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بمباران دمشق به منزله هدف قرار دادن پایتختی با حاکمیت مستقل است که سال‌هاست با تروریسم می‌جنگد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تمسخر رهبران آمریکا که خود را افرادی استثنایی می‌دانند نوشت، باید واقع استثنایی بود چراکه این حملات در لحظه‌ای دمشق را هدف گرفت که سوریه به سمت آینده‌ای مسالمت‌آمیز حرکت می‌کرد.

وی افزود، بهار عربی در ابتدا ملت سوریه را آزمایش کرد، بعد از آن داعش و الان موشک‌های هوشمند آمریکا. این حمله در این لحظه که سوریه مقابل آن قرار داشت غیرمنصفانه بود.

واکنش سفیر روسیه در آمریکا

سفیر روسیه در آمریکا در نخستین واکنش به حمله بامداد شنبه ائتلاف سه کشور غربی به سوریه گفت: توهین به رئیس جمهوری روسیه پذیرفتنی نیست. «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا در نخستین واکنش به حمله بامداد شنبه ائتلاف سه کشور غربی به سوریه، در یک بیانیه نوشت: سناریویی از قبل طراحی شده در حال جریان است. یکبار دیگر هدف تهدید قرار گرفته ایم و هشدار داده بودیم که چنین اقداماتی بدون پیامد نخواهد بود.

در ابتدای این بیانیه آمده است: بزرگ‌ترین نگرانی‌ها محقق شد و هشدارهای ما بی‌نتیجه ماند. تمامی مسئولیت پیامدهای آتی متوجه واشنگتن، لندن و پاریس است. آنتونوف افزود: توهین به رئیس جمهوری روسیه پذیرفتنی نیست. آمریکا که بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی را دارد، از منظر اخلاقی هیچ حقی برای سرزنش دیگر کشورها ندارد.

 حمله به سوریه پذیرفتنی نیست 

«آدام اسمیت» عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بامداد شنبه به وقت تهران گفت: با اقدام نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مخالفم.اسمیت تصریح کرد: مشخص نیست، اقدام نظامی در سوریه، اوضاع مردم این کشور را بهبود بخشد. عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت: ترامپ تاکنون نتوانسته است برای مقابله با اقدامات رژیم سوریه طرحی را ارائه دهد. اسمیت در پایان تصریح کرد: توئیت‌های ترامپ درباره سوریه باعث سرگردانی متحدان و دشمنان ما درباره سیاست‌های واشنگتن درباره دمشق شده است.

انگلیس حمله به سوریه را توجیه کرد

نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه ای، حمله بامداد شنبه ائتلاف غربی به سوریه را توجیه و تلاش کرد که آن را نه تجاوز به خاک یک کشور، بلکه اقدامی برای توسعه صلح جهانی نشان دهد. «ترزا می» این حمله را تنها واکنشی به حادثه شیمیایی اخیر در شهر دومای سوریه دانست و مدعی شد که هدف از آن «دخالت در جنگ داخلی و تغییر رژیم» نبوده است. وی در این بیانیه آورده است: عصر جمعه مجوز حمله مشترک و هدفمند نیروهای مسلح به توانمندی‌های شیمیایی سوریه و بازداشتن استفاده از آن‌ها را صادر کردم.

مِی با ادعای وجود مدارکی که ثابت می‌کند مسئولیت حمله شیمیایی اخیر در سوریه، متوجه دمشق است، ادامه داد: واقعیتِ این حمله نباید کسی را غافلگیر کند.

او با اشاره به وتوی اخیر قطعنامه پیشنهادی علیه دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متححد، مدعی شد که هدف از این حمله، تشدید تنش‌ها در منطقه نبوده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تلفات انسانی صورت گرفته است. این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود حمله بامداد شنبه، تبعات گسترده‌ای با خود به همراه داشته باشد.

نخست وزیر انگلیس در بخش پایانی بیانیه آورده است: ما بکارگیری راه‌حل‌های جایگزین را ترجیح می‌دادیم؛ اما در این مورد هیچ راه‌حل دیگری موجود نبود.

 ادعای وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می گویند سه کشور غربی در حملات خود به سوریه، مراکز نظامی این کشور را مورد حمله قرار داده اند. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به آغاز حملات موشکی و هوایی سه کشور غربی به سوریه مدعی شد: حمله امشب عزم جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نشان می‌دهد. وی افزود: تمامی کشورهای متمدن باید با حمایت از روند صلح ژنو برای پایان دادن به جنگ سوریه اقدام کنند.

در همین حال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی ادعا کرد مراکزی که هدف گرفته، مرتبط با توانمندی تسلیحات شیمیایی دولت سوریه بوده اند.

تل‌آویو از حمله آمریکا به سوریه استقبال کرد

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی روز شنبه از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به چند نقطه در سوریه حمایت و تمجید کرد.

بنا بر گزارش کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، وی گفت: «رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ پارسال به صراحت اعلام کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز اوست. امشب او به همراه انگلستان و فرانسه این خط قرمز را اعمال کرد.»

وزیر خارجه فرانسه:  حمله شیمیایی در سوریه قابل پذیرش نیست

عملیات نظامی در سوریه، مشروع و قانونی است و هدف از آن توقف نقض خطرناک قانون بین الملل است

بازگشت جنگ سرد
دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر در اظهاراتی مدعی «بازگشت جنگ سرد با نیت انتقام جویی» به عرصه بین المللی شده است.به گزارش بی بی سی، «آنتونیو گوترش» با هشدار دادن در مورد مخاطرات ناشی از تشدید تنشها بر سر سوریه گفت که «جنگ سرد با نیت انتقام جویی بازگشته است».

وی در ادامه گفت: «اما جنگ سرد امروز با جنگ سرد گذشته یک تفاوت دارد؛ مکانیسم ها و پادمان هایی که در گذشته برای مدیریت مخاطرات ناشی از تشدید تنشها وجود داشت، به نظر می رسد که امروزه در دسترس نیست». گوترش همچنین کشورها را به «اقدام مسئولانه در این شرایط خطرناک» ترغیب کرد.