استیضاح ربیعی در دستور کار مجلس/ موافقان استیضاح: ربیعی خدای لابی‌گری است/ هواپیمای تهران - یاسوج بیمه نداشت/ ربیعی: در وزارت تعاون موفق بودم

گروه سیاسی الف،   3961222043 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور همه نمایندگان برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد.

استیضاح ربیعی در دستور کار مجلس/ موافقان استیضاح: ربیعی خدای لابی‌گری است/ هواپیمای تهران - یاسوج بیمه نداشت/ ربیعی: در وزارت تعاون موفق بودم

به گزارش الف، دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی است. قرار است مجلس در دو نوبت صبح و عصر استیضاح این دو وزیر را مورد برررسی قرار دهد. جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی ربیعی وزیر کار، سیف رئیس کل بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، رضا اردکانیان وزیر نیرو و آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جلسه علنی امروز مجلس حضور دارند.

پورابراهیمی، موافق با استیضاح: در جلسه رای اعتماد با لابی‌گری اجازه ندادند صحبت کنم

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) گفت: بنده در همان زمان معرفی آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف او بودم. آن زمان هیچ شناختی از آقای ربیعی نداشتم اما برنامه های پیشنهادی او حکایت از شرایطی داشت که امروز شاهد آن هستیم. پیش بینی هایی را آن زمان مطرح کردم که اکنون آن را می بینیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخشی از صحبت‌های مخالفان استیضاح وزیر، گفت:‌در جلسه عنوان شد که آقای ربیعی در منطقه فقیرنشین به دنیا آمده است اما سوال این است که اکنون ایشان در شمال شهر یا جنوب شهر و در خانه چند میلیاردی زندگی می‌کنند، فرزندان ایشان اکنون چه می‌کنند؟

پورابراهیمی افزود: بنده در سال ۹۲ در پشت همین تریبون در حالی که تنها برنامه‌ها و سوابق کاری آقای ربیعی را می‌دانستم در مخالفت با او صحبت کردم. همان روز گفتم که ایشان گزینه مناسبی برای وزارت کار نیست و او را برای وزارت اطلاعات معرفی کنند چون با سابقه مدیریت ضد جاسوسی برای این کار مناسب‌تر است تا اینکه بخواهد مدیریت اقتصادی در وزارت کار داشته باشد.

وی افزود: مگر می‌شود کسی که ادبیات اقتصادی بلد نیست، مجموعه عظیم اقتصادی را اداره کند. ما در همان دولت یازدهم پیش‌بینی شرایط را کردیم که در دولت دوازدهم اجازه صحبت در زمان رای اعتماد به من را ندادند. اکنون بعد از چهار سال و نیم شاهد فاجعه و وضعیت اسفبار در وزارت کار هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ربیعی می‌گوید که یک درصد اقتصاد در این وزارتخانه است که این درست نیست. در بین پنج مجموعه بزرگ اقتصادی، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های مربوط به این وزارتخانه است.

وی افزود: در همین جلسه آقای جهانگیری از من پرسید که چرا به عنوان مخالف ربیعی ثبت‌نام کردم، به او گفتم که اعتقادم بر این است که ایشان گزینه مناسبی نیست. مردم به ما رای دادند و ما باید از حق آنها دفاع کنیم.

پورابراهیمی یادآور شد: در زمان رای اعتماد به آقای ربیعی در دولت دوازدهم می‌خواستم صحبت کنم اما آقای ربیعی خدای لابی‌گری است، در مجلس شایعه کرد که من با او مشکل شخصی دارم به همین دلیل من امروز فیلمی را به شما نشان دادم که در دولت یازدهم یعنی سال ۹۲ نیز به عنوان مخالف آقای ربیعی صحبت کردم چون نگاه ما تخصصی است و معتقدیم مشکلات ساختاری بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: امروز حرکت اقتصادی در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون مانده و شرایط را اینگونه کرده است. در زمان رای اعتماد به دولت دوازدهم به آقای روحانی توصیه کردیم که آقای ربیعی را معرفی نکند اما ایشان تحت لابی سیاسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نرخ‌های بازدهی در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار و این وزارتخانه در طول چهار سال و نیم گذشته، گفت: این نرخ‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مطلوب نیست. از طرف دیگر میزان سوددهی شرکت شستا از سال ۹۲ با ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است این یعنی عملا عملکرد آقای ربیعی به عنوان حافظ منافع کارگر مطلوب نبوده است.

پورابراهیمی گفت که در تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی تخلفات بسیاری دیده شده است که همه آنها را به آقای ربیعی گفته‌ایم اما اتفاقی رخ نداده است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: حجت خدا بر شماست که با تمام توان از طرح مجلس دفاع کنید.

تاجگردون، موافق استیضاح: هواپیمای تهران - یاسوج بیمه نداشت/ آدمِِِ لاریجانی نیستم

غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: کلام امروز من صرفا در قالب قسمی است که در برابر مردم، قرآن و قانون اساسی یاد کرده ام، استیضاح های مهم بعد از انقلاب را مرور کنید. آقایان عبدالله نوری، ناطق نوری، مهاجرانی و اخیرا فرجی دانا در همه آنها دو گفتمان مطرح بود. من امروز از صحن، قانون اساسی، دولت و نمایندگان و مجلس عذر خواهی می کنم که اگر مطالبی گفته می شود که در شان دولت و مجلس نیست.

وی افزود: چهار سال و شش ماه پیش من در پشت این تریبون از برادر عزیزم آقای ربیعی دفاع کردم ایشان آن روز برای من عبادی بود که پاک، ضد فساد، برنامه ریز و مستقل بود و تحت تاثیر امثال تاجگردون قرار نمی گرفت و می‌دانست به پای انقلاب خون ریخته شده است. من آن روز از عباد حمایت کردم. اما چه شد که مخالف ربیعی شدم؟

تاجگردون ادامه داد: من و جمعی از استیضاح کنندگان خدمت آقای ربیعی رسیدیم گفتم می دانم از همه طرف به شما هجمه می شود. از شما مطالباتی دارد شاید دوست نزدیک  من از تو مطالبه می کند  اما پشت تو آمدیم که با هیچ کس حتی تاجگردون معامله نکنی و مستقل بایستی، ما 4 سال و شش ماه با تو همکاری کردیم که خوب کاری کنی و برنامه هایت را  اجرا کنی، اما عنان را رها کردی و بسیاری از بخشهای مهم کشور را معطل تصمیمات خود کردی. البته هیچ چیزی از دوستی ما کم نمی شود.

وی اضافه کرد: نمی شود رئیس سازمان تامین اجتماعی را یک سال در هوا معلق کرد. یا رئیس سازمان بازنشستگی را معلق نگه داشت و بعد بگویی تاجگردون سفارش کرده است من امروز از  زبان کارگرانی صحبت می کنم که به حقشان نرسیده‌اند. کی صدای دولت درآمد که مشکل کارگران حل شود. ما در امور کارگران مستقل تر عمل کردیم. مگر ما از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی دفاع نکردیم؟این حق کارگر بود. بانک رفاه کارگران هم حق کارگر است نه هزاران میلیارد بدهی بانک رفاه به تامین اجتماعی بابت حقوق  کارگران. حق کارگر آن جاست. بانک رفاه کارگران را ذلیل کردید.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ما گفتیم آدمهای حرفه‌ای بگذار به این و آن وصل نکن و به ما نسپار. من امروز آدم لاریجانی نیستم. نروید به امیدی ها و به دوستان هم‌حزب من بگویید که اینها مامور لاریجانی هستند. نروید بین پایداری ها بگویید من مامور روحانی هستم که شما را بیندازم. من و استیضاح کنندگان، نماینده مردم هستیم و تنها وامدار مردم هستیم.

تاجگردون خاطرنشان کرد: من نماینده 66 جنازه‌ای هستم که بالای قله دنا هستند. یک نفر در دولت نخواست چرا ما کوتاه بیاییم؟ من در دفاع از استیضاح قبلی آقای آخوندی گفتم که ایشان عذرخواهی کرده بنابراین ایشان را ببخشید. 

ربیعی: ۲۰ هزار میلیارد تومان با بهره کم برای اشتغال و رفاه اختصاص داده‌ایم

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به استیضاح وی اختصاص داشت، در دفاع از خود با بیان اینکه "همواره گفته‌ام استیضاح حق مجلس است و به‌تعبیر امام مجلس عصاره ملت است"، اظهار داشت: مشارکت مردم، استیضاح مجلس و سوال مجلس چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام و معتقدم مسیر ما برای پیشرفت جز این نیست.

وی ضمن انتقاد از مطرح شدن برخی مسائل خارج از استیضاح گفت: انتظار داشتم در این موارد مجلس و رئیس مجلس مطابق قانون عمل می‌کرد، به‌هرحال انتظار است که نمایندگان در این جلسه از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه هفت ماه پیش در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادند و نمایندگان مجلس به آن رای دادند، تصریح کرد: استیضاح کنندگان با عدد و رقم، انحراف ما را از برنامه‌ها بیان کنند. قطعاً با گزارشهای کلی نمی‌توان شاخص‌ها را زیر سوال برد.

ربیعی گفت: اگر در خدمت شما در این وزارتخانه بودم قطعاً این استیضاح به بهبود کار کمک می‌کند اگر هم رای نیاورم این استیضاح راه و مسیر را برای فردی که قرار است مسئولیت را بر دوش بگیرد باز می‌کند.

وی با ابراز اینکه اکثر مباحث مطرح‌شده در مورد شرکتهای وابسته به این وزارت‌خانه و سازمان تامین اجتماعی است، گفت: متاسفم کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مثل شستا یا برخی بخشهای اقتصادی تقلیل یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نه به‌عنوان وزیر بلکه به‌عنوان یک کنش‌گر باید بگویم امروز مسائل بنیادی پیشِ‌روی ما قرار دارد و به‌جز مسئله سیاست خارجه و خشکسالی مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر، آینده ریسک مردم در صندوق‌ها، و بیکاری مزمن در کشور وجود دارد و قطعاً ما با فهم درست، اجتماع و اصلاح ساختار می‌توانیم موارد را حل کنیم.

ربیعی ادامه داد: خوشحالم که در وزارتخانه‌ای قرار گرفتم که با اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی در ارتباط است. بنده در این زمینه نظرات و ایده‌هایی را داشتم و در همه آنها معتقدم نیازمند اجماع در حل مسائل اجتماعی هستیم و باید با همراهی و همکاری مجلس این مسائل را پیگیری کنیم. به وزارتخانه من ماهی یک میلیون بار مراجعه می‌شود و همین موضوع باعث شده ما با برنامه‌ریزی ثبات نظام را در پیش بگیریم. البته این مسئله شرایطی را ایجاد کرده است که ما می‌توانیم کنار هم برنامه‌هایی را ایجاد کنیم تا نظام ضابطه‌مند پیش رود.

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای از بین بردن فقر گفت: از بین بردن فقر 20 سال برنامه نیاز دارد و ما با پاشیدن پول تنها نمی‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم بلکه از بین بردن فقر و ایجاد اشتغال با پاشیدن پول درست نمی‌شود و به برنامه نیاز دارد که در این زمینه ما اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در زمینه صندوق‌ها و شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه گاها آمارهای غلوآمیزی مطرح می‌شود. طبق آمار سهم این صندوق‌ها در جی دی پی 1.4 اقتصاد کشور است. در واقع ما 17 صندوق داریم که از سوی ستادها، نهادها و دستگاه‌های مختلف در آن کار اقتصادی صورت می‌گیرد اما خوشحالم که شما فقط شستا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهید.

ربیعی با اشاره به اینکه به دنبال کارآمدی این صندوق‌ها بوده‌ایم، گفت: آقایان عباسی و مصری که در مجلس حضور دارند، می‌توانند شهادت دهند که کار در این بخش چقدر سخت است. بنده معتقدم ما باید به سرعت به سمت فعالیتهای غیربنگاه داری رویم و این مسئله را دنبال کنیم. این همه پرونده فساد طی سالهای گذشته مطرح شد، کدام به وزارتخانه ما مربوط می‌شد؟ تیم سالمی برای این مسائل انتخاب کردیم هرچند در گوشه و کنار ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد اما معتقدیم تیمی که انتخاب کردیم، سالم است. تیم هیئت مدیره شستا امروز از بهترین‌ها هستند و اقتصاددانانی در این مجموعه هستند. لذا ما ثبات مدیریت را حفظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 90 درصد شرکتهای تابعه ما امروز در بورس فهرست شده‌اند، گفت: اعلام می‌کنم با وجود همه مشکلات تصمیم گرفتیم تا مسائل جامعه کارگری، معیشت و مسئله آنها را که مبتلابه جامعه است، برطرف کنیم. برنامه‌های مختلفی را در این خصوص شروع کرده‌ایم و به حول قوه الهی تصمیم داریم تا شهریور 97 بنگاه‌های خارج از بازده را از مسیر خارج کنیم.

ربیعی با بیان اینکه مسئله ما کیفیت بنگاهداری است، گفت: هرچند نقش این بنگاه‌ها در جی دی پی 3 درصد است اما کیفیت بنگاه داری برای ما موضوعی مهم است که آن را دنبال می‌کنیم و معتقدم مجلس باید در چنین روندی از ما تقدیر کند.

وزیر کار با بیان اینکه امروز هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌دانیم، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.

وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران را از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت، امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وی در جمع بندی این بخش از سخنانش گفت: ما وارث وزارتخانه‌ای هستیم که در آن از فقر، نابرابری، ایجاد عدالت، نسلی شدن فقر، اشتغال خرد، سیاستهای خرد اشتغالی و ... سخن می‌گوید و وظیفه دارد با آن مقابله کند. ما نه تنها در این حوزه‌ها ناموفق عمل نکردیم بلکه با توجه به شرایط فعلی قدم‌ها و حرکتهای خوبی انجام دادیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه اظهار داشت: آیا طرح بیمه همگانی را اجرا نکرده‌ایم؟ در طرح تحول سلامت یک بال مهم آن در وزارتخانه ما بود و ما توانستیم 11 هزار فقیرنشین حاشیه شهر را که هیچ بیمه‌ای نداشتند، بیمه کنیم. طرح بیمه سلامت با همه کاستی‌ها و اشکالات مزایایی داشت و آن بیمه شدن کارگرانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند بود که این مسئله به رفع فقر و بهبود وضعیت آنها کمک می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما در زمینه رفع فقر و افزایش خرید بازنشستگان نیز اقداماتی انجام دادیم. در بودجه سال گذشته شما نمایندگان مجلس کمک کردید تا وضعیت فقر مطلق را با جهت‌گیری کمک‌ها به سمت جامعه هدف، کم کنیم. در حوزه کمک به از بین رفتن فقر برنامه‌های غربالگری را انجام دادیم.

ربیعی در همین زمینه گفت: هرچند با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما معتقدیم مسیری که انتخاب شده مسیر درستی است و به مرور زمان وضعیت بهتر می‌شود. طبق بررسی‌ها دریافتیم هزار روز اول زندگی برای کودکان مهم است. لذا نظام غربالگری را انجام دادیم و غربالگری گوش، شنوایی و ژنتیک را که شما نمایندگان محترم تصویب کردید، دنبال کردیم. 200 هزار زن باردار دچار سوءتغذیه را مورد حمایت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه اگر شما از بیکاری و فقر می‌گویید، من گاها از شدت فکر و خیال برای بیکاری و فقر به خواب نمی‌روم، یادآور شد: در این دوره شاهد روند مسالمت‌آمیز بین کارفرما و کارگر بودیم و چالشهای پیش از آن کمتر شد. 55 درصد تشکلهای کارگری در این دوره افزایش پیدا کرد و ما امیدواریم به زودی پایگاه اطلاعات کارگری ایرانیان را راه اندازی کنیم.

ربیعی افزود: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می‌کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما است. اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.علت نرسیدن سهم بخش تعاون به 25 درصد به دلیل تحلیل رفتن اقتصاد کلان کشور بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید دوباره بر اینکه پول پاشی به تنهایی به از بین بردن فقر و بیکاری کمک نمی‌کند، گفت: برای این مسئله برنامه داشته‌ایم، با کمک وزارت آموزش و پرورش تلاش کردیم کودکی از تحصیل بازنماند، در منطقه سیستان و بلوچستان امروز می‌توانیم بگوییم کودکی از تحصیل بازنخواهد ماند. اقداماتی را برای اعطای کارت هویت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه کشور دیگر اعطا کنیم زیرا نداشتند هویت یکی از موارد فقر و بیکاری بود.

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان درباره این وزارتخانه تصریح کرد: می‌گویید چرا یک پزشک را مسئول سازمان تامین اجتماعی کردید، طبق قانون پزشک نیز می‌تواند مسئولیت این سازمان را داشته باشد. البته آقای نوربخش مراتب مدیریتی را طی کردند و به این جایگاه رسیدند. همین امروز ما باید 11 هزار میلیارد تومان تجهیز منابع برای این صندوق برای دادن حقوق داشته باشیم. تجهیز منابع به راحتی انجام نمی‌شود و نیازمند برنامه و مدیریت است که انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی گفتند چرا بیمه روستایی قطع شده است، گفت: فعالیت این صندوق متوقف نشده است برای مدتی به خاطر تامین منابع فعالیت آن روند فعالیت آن موقتا متوقف شد و ما تلاش کردیم تا این صندوق مانند صندوقهای دیگر نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به برخی آمارها از اشتغال گفت: در همین دوران 600 هزار دفترچه تامین اجتماعی برای شغل اولی‌ها داشتیم.در کنار ایجاد شغل و توجه به امورات رفاهی تثبیت اشتغال را نیز مورد توجه قرار دادیم. بنده نگرانی دارم که این شغلها، شغلهای باکیفیتی نباشد و ما مردم را به سمت شغلهای غیررسمی پیش برده باشیم اما همچنان تلاش می‌کنیم که از ریزش شغلها جلوگیری شود.

ربیعی همچنین به برنامه دولت برای اشتغالزایی روستایی اشاره کرد و گفت: معتقدم با این برنامه‌ای که انجام شده در ماه‌های خرداد و تیر به شغل روستایی می‌رسیم. زیرا در کنار اعتبارات درنظر گرفته شده برای بنگاه‌های کوچک مشاور و نماینده و راهنمای فنی و حرفه ای گذاشته شده است. هیچگاه مثل امروز نظام بانکی در کنار تامین اشتغال وجود نداشته است و این مسئله حاصل هماهنگی و برنامه‌ریزی است. البته خیلی از بیکاری‌ها ناشی از برنامه‌ریزی ‌های غلط دو سه دهه اخیر است که امیدواریم آنها نیز برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند این استیضاح به دلیل سقوط هواپیمای آسمان است و چرا ما باید در این بخش فعالیت کنیم، گفت: آیا ما در این وزارتخانه آسمان و کشتی را به زور خریده‌ایم؟ اگر امروز بخواهیم رجا را بفروشیم چه کسی آن را می‌خرد؟ خوشبختانه مشخص شد که این هواپیما اشکال نداشته است. متاسفانه به جای اینکه علت سانحه مشخص شود برخی علت این مسئله را مدیریت یک فرد می‌دانند. البته اگر نیاز به دفاع از مدیریت فردی هم باشد، بنده از مدیریت این بنگاهداری حمایت می‌کنم. خلبان فولاد نیز طبق قانون اجازه پرواز داشته است. سانحه رخ داد و ما نیز در کنار مردم و داغدار این سانحه هستیم اما باید درست قضاوت کنیم. برخی از شش ماه قبل دنبال استیضاح بودند لذا استیضاح ما به خاطر سقوط آسمان نبود. این شرکت هواپیمایی 1250 میلیارد تومان بدهی داشت که ما توانستیم آن را 900 میلیارد تومان آن را پرداخت کنیم.

به گزارش الف، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه من از رئیس مجلس انتظار داشتم جلوی برخی اتهامات و دروغپردازی‌ها را بگیرد، اظهار داشت: سوالاتی که مطرح شد در این یک صفحه که در اختیار من وجود دارد هست. سخنان مخالفانی مطرح شد که شاید درست نبود البته من در اینجا پاسخ آنها را می‌دهم و دیگران نیز در آن دنیا باید پاسخگو باشند.

ربیعی با اشاره به سخنانی که از سوی پورابراهیمی پیش از سخنان وی مطرح شد گفت: آقای پورابراهیمی شما می‌گویید شستا پیشانی اقتصاد ایران بوده است من اندازه اقتصاد ایران را به شما نشان دادم و سهم این سازمان را در این مسئله به شما ثابت کرده‌ام. مانند آقای تاج گردون که عذرخواهی و پوزش من را به دلیل کاستی‌ها نشنید شما هم این سخنان من را نشنیدید.

وی با بیان اینکه برای مسئولیت این سازمان باید بنگاهدار انتخاب کنیم نه اقتصاددان، تصریح کرد: بنده برای این مسئولیت ساخته شده‌ام و رشته تحصیلی‌ام نیز همین است. 12 تالیف در این خصوص داشته‌ام. معتقدم باید زنجیر بنگاه‌ها را از نظام جامع تامین اجتماعی باز کنیم. این خطایی است که دولتها صورت دادند و مجلس‌ها آن را نادیده گرفتند من می‌خواهم این کار را آغاز کنم لذا باید به من کمک کنید نه اینکه مقابل من بایستید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با خطاب قراردادن نمایندگان ضمن انتقاد از سخنان پورابراهیمی اظهار داشت: ایشان سود تقسیم شده را نشان می‌دهند. در سال 93 سود آن 5 هزار و 500 میلیارد تومان بوده و ما آن را افزایش دادیم و از آن سرمایه گرفته‌ایم. اسم این علم اقتصاد نیست.

ربیعی خطاب به پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی من خوشحالم که شما امروز با آقای تاج گردون یکی شده‌اید. من فردی را برای پاسارگاد انتخاب کرده بودم که شما به من اعتراض کردید که چرا آدم تاجگردون را برای مسئولیت انتخاب کرده‌ام که البته این چنین نبود. لذا خوشحالم در کنار هم هستید. این حق مجلس است که این موارد را بدانند.

وی با اشاره به اینکه چرا نرخ بازدهی ما در این صندوق کوتاه است ادامه داد: من از پگاه، یا شرکت‌های ذغالی کرمان که باید به آنها پول تزریق کنم چقدر باید سرمایه بگیرم. شما باید به ما برای رفع این کج خصوصی سازی و بیماری کمک کنید. من چگونه از ذوب آهن سود بگیرم که فقط ضرر آن را توانسته‌ام کم کنم. چگونه از شرکت‌هایی که طی مدیریت‌های قبل دچار مشکل شدند، سود بگیرم. آیا این دلیل ناکارآمدی من است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه برخی دوستان فقط کد می‌آورند و اسم نمی‌دهند، گفت: چند تن از نمایندگان درباره خانه مسکونی من صحبت کردند. اگر مطرح نمی‌شد من این را اعلام نمی‌کردم. خانه‌ای که در سال 70 ساخته‌ام همان خانه را دارم. اکنون به دلیل کمی جا خانه‌ای اجاره کرده‌ام.

ربیعی در حالی که اجاره نامه منزل مسکونی خود را نشان می‌داد تصریح کرد: متاسفانه گفتند فلانی رفته است و در یک خانه 25 میلیارد تومانی خریده است. ارزش منزل من 4 تا 5 میلیارد تومان بیشتر نیست. این خانه نیز برای باجناق آقای شهردار است. فردی را که من اخراج کرده‌ام و پرونده آن را به دادگاه دادم، امروز کمپین نه به ربیعی گذاشته و در مجلس می‌چرخد.

وی در پاسخ به نمایندگان که گفت اسم فرد را اعلام کند، گفت: اسمش را به هیئت رئیسه می‌دهم. دست خط وی را یکی از نمایندگان به من نشان داد که به نماینده دیگری می‌گفت چه بگوید و چه نگوید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نمی‌خواستم چنین مطالبی را مطرح کنم، اضافه کرد: اگر از جناح چپ کسی را انتخاب‌ کنیم،می‌گویند از جناح چپ برده است. اگر همه را ببرند می‌گویند حامی همه شده است. اگر کنار مردم غمخواری کنم می‌گویند چرا ابراز همدردی می‌کند، اگر غمخواری نکنم می‌گویند چرا ابراز همدردی نمی‌کند.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند چرا به فلان روزنامه دو میلیارد تومان داده‌اید تا از تو حمایت کند، افزود: به ولله من آن روزنامه را نمی‌شناسم. ضمن اینکه مادر و پدر من به من یاد دادند که همواره جوانمرد باشم و راست بگویم. دوستان نزدیک من می‌دانند من اگر یک شام از سازمان به خانه می‌برم پول آن را حساب می‌کنم چون در خانه امکان پخت و پز ندارم. برخی از دوستان سه هفته قبل پیام دادند که ما می‌خواهیم شما را استیضاح کنیم، لذا این استیضاح ربطی به آسمان نداشت البته من عذرخواهم از سانچی تا کارگران معدن یورت تا بچه هایی که زیر پلاسکو رفتند. من عذرخواه هستم.

وی با بیان اینکه آقای تاجگردون نکاتی را مطرح کرده‌اند که بانک رفاه کارگران به تامین اجتماعی پول قرض داده است،گفت: مدیر این بانک را کسی به بنده معرفی نکرده است و بنده او را خود انتخاب کردم. وی عضو هیئت علمی دانشگاهی بود که تدریس می‌کردم هیچ کسی سفارش او را نکرد، آقای سیف برای مدیریت 4 بانک دیگر او را کاندیدا کرده بود اما من نگذاشتم. آنچه که شما گفته‌اید چرا تامین اجتماعی از این پول قرض گرفته است براین مبناست که دولت باید سالی 20 هزار میلیارد تومان به این صندوق دهد که نداده است. دولت نگذاشت شما می‌گذاشتید تا ما بتوانیم بیمه اقشار مختلف را بپردازیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسیر و بستر کار در این وزارتخانه آماده است و هر کسی بیاید می‌تواند کار را پیش ببرد، تصریح کرد: بنده اگر با رای شما در وزارتخانه بمانم همچنان فعالیت می‌کنم و اگر هم نمانم در کنار نظام خواهم ماند. شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشه‌ای نکنید.

ربیعی افزود: در وزارتخانه نه به کسی باج دادم و نه خواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلا سرمن نمی‌آمد. همه حرف من این است که این شرکتها و بنگاه‌ها را از از پای این وزارتخانه باز کنید زیرا مدیریت آنها بسیار وقت‌گیر است.

وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت: برخی می گویند مطالباتشان به وزیر به فرجام نمی‌رسد من این سخن آنها را قبول می‌کنم و می‌گویم حق با شماست. من دلم می‌خواهد همه شهرستان ها بیمارستان و ورزشگاه داشته باشند اما چه کنیم امکانات ما کم است؟

ربیعی درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌تصریح کرد: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم. امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند،‌ این درست نیست و این حرف‌ها خوب نمی‌باشد. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم.

ربیعی در پایان اضافه کرد:‌ بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم،‌ کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم.

 

کواکبیان، مخالف استیضاح: همه مشکلات فقر باید توسط ربیعی بر طرف شود؟

مصطفی کواکبیان به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «خدایا از تو می‌خواهم بر اساس رضایتت کمک کنی تا حرف بزنم» اظهار کرد: بنده در دفاع هیچ وزیری تا به حال سخنرانی نکرده‌ام، اما الان وظیفه خودم می‌دانم نکاتی را بگویم.

وی سپس گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که ۸۰/. آن خدماتی و اجتماعی و ۲۰/. آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این در حالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند.

کواکبیان خاطرنشان کرد که فعالیت‌های این وزارتخانه در اطاق شیشه ای انجام می شود. وی سپس با طرح این پرسش که «طی مدت مدیریت ربیعی کدام اختلاس در این وزارت‌خانه صورت گرفته است؟» تصریح کرد: در دوره قبلی از ۱۵۰ میلیارد تومان این وزارتخانه ، ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟

این نماینده مجلس خطاب به مخالفان ربیعی گفت: بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می کند تا ۴۰/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.

وی یادآور شد: در زمانی که سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بود و ما در مجلس هشتم بودیم و یادمان هست که چگونه می‌خواستند پول این سازمان را میان برخی از نمایندگان تقسیم کنند. حالا عده‌ای می گویند ربیعی هم چنین کرده است؛ من از ربیعی ماجرا را پرسیدم، او گفت ما به بعضی از نمایندگان وام بانک رفاه دادیم که با دو ضامن وام بگیرند. این چه اشکالی دارد؟ اصلا قابل مقایسه است با کار سعید مرتضوی است؟

کواکبیان اظهار کرد: گفته شده مستمری در تامین اجتماعی که در سال ۸۴ داشتیم ۳۲/. بوده و الان ۸۰/. شده است. انصاف است؟ حتی یک روز تاخیر در بخش حقوق بگیران نبوده است. در بخشی از استان ها مثل استان مرکزی گفته اند به اندازه ۲۰ سال هزینه درمان پرداخت کردند، این آمار وجود دارد.

وی ادامه داد: عزیزانی که معتقد هستند آسیب های اجتماعی تقصیر ربیعی است چرا رئیس شورای آسیب های اجتماعی وزیر کشور است؟ جرات دارید به او بگویید؟ گنه کرد در بلخ آهنگری ... .

این نماینده مجلس سوال کرد: قرار است همه فقر را ربیعی حل کند؟ کمی انصاف و جوانمردی داشته باشیم. وی در ادامه گفت: من به آقای رئیس گفتم که بگذارید مخالفان صحبت کنند و ما جواب بدهیم و گفتند خلاف قانون است.

کواکبیان همچنین گفت: آقایانی که می‌گویید خانه کارگر لشگر کشی کرده ، کجا این اتفاق افتاده است؟ آن ها درخواست راهپیمایی دادند و وزارت کشور اجازه نداد. آقای ربیعی بد کاری کرده که کارگران از او حمایت می‌کنند. ایشان خودشان کارگر بوده زبانشان را می‌داند. اگر ربیعی نبود ده‌ها راهپیمایی اعتراضی کارگری پیش می‌آمد.

وی افزود: آقایی گفته ربیعی در ستاد میرحسین موسوی بوده است، من به ایشان می گویم عیار اصلاح طلبی ما هستیم. ما در فراکسیون اصلاح طلبی رای گیری کردیم و فراکسیون مخالف استیضاح بودند.

کواکبیان گفت: می‌گویند ربیعی لابی‌گر قوی است، ولله قسم! من تا حالا در این رابطه صحبت نکرده و توجیه نشدم. خودم خواستم از ربیعی به عنوان بچه انقلاب دفاع کنم. افتخار کنید ربیعی روزی در وزارت اطلاعات بوده، الان ما به وزیر اطلاعات فعلی هم افتخار می کنیم . این حرفها را کسانی می زنند که در کابینه های قبلی سمت داشته اند.

وی سپس تصریح کرد: ما نه بحث اصلاح‌طلبی داریم و نه اصولگرایی، بدنه مجلس باید نشان دهد که از وزیر مردم دفاع می کند. البته دفاع ما مشروط است اگر در بحثهای کارگری ورفاهی پا پس بکشد من خودم پای استیضاح او را امضا می کنم.

کواکبیان در پایان کفت: اگر می خواهید بخش های کارگری دچار تنش نشود و شب عیدی به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او رای دهید. این وزیر خیابان انقلاب به پایین را می‌شناسد. ما با این استیضاح مشروط مخالفیم.

 محبی نیا، مخالف استیضاح: ربیعی از فعال ترین وزیران کابینه دوازدهم است

جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: خاضعانه از حضور حضرت حق استدعا دارم تاحدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود. مطالبی مطرح شد که بخشی از آنها قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم اگر مجلس شورای اسلامی دوباره به ایشان رای اعتماد داد، به این دغدغه‌ها که از سوی نمایندگان مطرح شد، توجه کنند.

وی در ادامه گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.

محبی‌نیا افزود: عده‌ای در خصوص گذشته ربیعی سخن گفتند. ربیعی فرزند جوادیه است و در خانواده‌ای فقیر رشد کرده است. زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن سرعت پیدا کرد و تمامی نیازهای نهفته در تاریخ دهان باز کرد، در کردستان من شاهد بودم که ربیعی به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت رفت.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه زمان پهلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می کردند، حکمش اعدام بود اما اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی انتشار یافت، تصریح کرد: دیروزِ ربیعی اینگونه بوده است. او اولین کسی بود که برای ایجاد اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهای بیکاری که از احزاب و کُومله بازگشته بودند، گام برداشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مسئله بدهی بانکها از طرف سازمان تامین اجتماعی مطرح شد. در سال ۱۳۳۲ متوسط عمر ۵۵ سال و سن بازنشستگی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ بود. اما امروز به برکت انقلاب میانگین عمر به ۷۶ الی ۸۰ رسیده است و سن بازنشستگی به ۵۰ سال تقلیل یافته است. شاید باعث و بانی بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی ما نمایندگان باشیم. چراکه نسبت به گسترش و پوشش بیمه اقدام انجام داده‌ایم.

محبی نیا ادامه داد: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال ۸۴ ، ۸۰ درصد بوده است اما امروز در سال ۹۶، ۳۰ درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید برای مبارزه با فقر به صورت واحد حرکت کنیم. ما باید به آقای ربیعی در ارتباط با گذشته و همچنین در ارتباط با تیم اقتصادی ماهری که دارد، نگاه کنیم. من همیشه طرف مجلس بوده‌ام. امروز ما ۸۲ بیمارستان داریم و ۱۵۹ بیمارستان و درمانگاه درخواست ثبت داده‌اند. میانگین اعتباری که برای این بیمارستان‌ها باید تامین شود، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ما باید به مردم توجه کنیم و همه مسئولین بر این امر تاکید داشته‌اند. اما همه ما باید در کنار هم حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: درست است که انتقاداتی نسبت به عملکرد آقای ربیعی وجود دارد اما بنده فکر می کنم اگر با رای اعتماد اجازه ادامه کار را به ایشان دهیم، با توجه به گذشته ایشان حرکت مثبتی خواهد داشت. ما از آقای ربیعی انتظار انجام کارهای بزرگتری داریم و احساس می کنم ناراحتی استیضاح کنندگان این بوده که از ایشان انتظار انجام کارهای بزرگتری داشته‌اند.

محبی نیا در پایان گفت: پنجره واحده خدمات تامین اجتماعی امروز گسترده‌ شده و ما انتظار درست شدن زیرساخت‌ها را نیز داریم. رفاه مردم و تقویت درآمد خانوار باید جنبه عملیاتی پیدا کند. استیضاح حق مجلس است و هیچ کس نباید بگوید که چرا مجلس استیضاح انجام می دهد.

ربیعی در جلسه استیضاح: خوشحالم در وزارتخانه ای قرار گرفته ام که با اصلی ترین و بنیادی تری مباحث مربوط به امنیت ملی در ارتباط است

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس در دفاع از خود اظهار داشت: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.

وی با بیان اینکه در مقام یک کنشگر سیاسی اجتماعی که سابقه چهار دهه خدمت و حدود 5 سال در این وزارت خدمت کرده درس‌های بزرگی برای تحولات اجتماعی سیاسی اقتصادی امروز آموخته ام. ربیعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس که به فرموده امام(ره) عصاره فضایل ملت است می‌دانم تصریح کرد: استیضاح و سوال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.

ربیعی با بیان اینکه در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رای دادند اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.

وی با بیان اینکه با جملات و گزاره‌های کلی نمی‌توان در مورد مشکلات قضاوت کرد تصریح کرد: باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.

ربیعی تصریح کرد: اگر هم بنده رای نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود. 

بشنوید :

وی با بیان اینکه متاسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه هایی چون شستا آن هم به شکل اغراق آمیز تقلیل یافته اظهار داشت: من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر اظهار داشت: خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.

ربیعی با بیان اینکه خوشحالم که در وزارتخانه‌ای حضور دارم که با اصلی ترین مسائل امنیت ملی مربوط است اظهار داشت: خواهم گفت که در حد وسع خودم در این حیطه‌ها موفق عمل کردم.

وی ادامه داد: من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ماه یک میلیون نفر به وزارتخانه ما مراجعه می‌کنند و همین موضوع، شرایطی را به وجود آورده که می‌توانیم با استفاده از آن، برنامه هایی را برای ثبات بیشتر نظام پیش بریم. 

ادامه دارد...

حسنوند، موافق استیضاح: آیا ربیعی برای کوکان کار و زنان بی سرپرست کاری کرد؟

فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در برنامه استیضاح علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی که صبح امروز برگزار شده بود، به عنوان موافق استیضاح اظهار داشت: ربیعی شش ماه قبل، وعده اشتغال، اصلاح مدیران، برخورد با مفاسد و جمع کردن باشگاه‌های سیاسی در مجموعه این وزارتخانه را داد، اما چه شد؟ 

وی ادامه داد: استیضاح امروز ربیعی به دلیل عدم وفای عهد وی به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است، آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به تو نبود؟ آیا سانحه آن را به گردن گرفتی و اظهار تاسف کردی و یا فقط فرافکنی کردی؟ آقای ربیعی چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتی؟ 

حسنوند افزود: آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به  جامعه کارگران ما را وادار به استیضاح شما کرد، آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینی؟ آیا زنان را نمی‌بینی که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردی؟ 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ربیعی! شما در زمان اخذ رای اعتماد گفتید مسئول مستقیم در رفاه اجتماعی هستید، چرا اقدامی نکردید؟ و اگر ناتوان بودید چرا استعفا ندادید؟ آقای ربیعی شما دوستان خود را با 2 میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود. 

وی ادامه داد: آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟ 

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: شما اعلام کردید من مسئول اشتغال در کشور هستم،‌ وقتی مردم به مشکلات حوزه اشتغال اعتراض کردند، شما گفتید من مسئول نیستم، پس مسئول این کار کیست؟  

بشنوید :

حسنوند گفت: شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید، شما به مجلس اصولگرا آمدید و گفتید من نفوذی نظام در بین آنها بودم، درود بر انسان‌هایی که بر اصول خود ثابت قدم هستند. 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟ 

وی افزود: شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان توهین کنند، شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید. 

موافق استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران! شما به خیابان‌ها آمدید و برای مشکلات اشتغال، اقتصاد و فساد اعتراض کردید، امروز ما برحسب وظیفه استیضاح وزیر را در دستور کار قرار دادیم، و هر چه مجلس تصمیم بگیرد ما می‌پذیریم. 

فرهنگی، موافق استیضاح: مدیریت بنگاه های اقتصادی در اختیار این وزارتخانه بسیار نادرست است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در جریان بررسی استیضاح ربیعی وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی در موافقت با این استیضاح گفت: زمانی که نمایندگان می‌خواستند به آقای ربیعی رای اعتماد بدهند، تصور می‌کردند که وی می‌تواند در وزارتخانه‌ای به این گستردگی موفق باشد اما اکنون نمایندگان متوجه شدند که وی توانایی این کار را ندارد.

وی با بیان اینکه دولت در قانون برنامه ششم مکلف شده است که بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی تسویه کند، ادامه داد:‌ آقای ربیعی باید پیگیر این موضوع می‌شد. قرار بود امسال 10 درصد از مطالبات این وزارتخانه از دولت وصول شود که آقای ربیعی چنین کاری نکرد و به جای آن، اموال کارگران را حراج کردند.

فرهنگی با بیان اینکه اخیرا مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند 11 هزار میلیارد تومان اموال تامین اجتماعی را واگذار می‌کنند، افزود: یکی از بنگاه‌هایی که در حال واگذاری است 3 هزار میلیارد تومان سودهی داشته است. کدام عقل سلیمی قبول می‌کند که اموال سودده را بفروشند؟

وی تصریح کرد: یکی از این بنگاه‌ها سال گذشته 50 درصد فروش خود را سود کرده بود. یعنی این نهاد و بنیاد موفق بوده است. بنده اعتقاد دارم که در تامین اجتماعی سوء‌تدبیر است و اگر اینگونه هم نباشد و تصور کنیم برخی به دنبال ربودن اموال کارگران هستند، باید به این وضع تاسف خورد.

بشنوید :

نماینده مردم تبریز ادامه داد: فردی را در مدیریت یک بنگاه زیان دیده گذاشته بودند، وقتی به آقای ربیعی می‌گفتیم: چرا این فرد را در این پست گذاشته‌اید؟ با برخی کلمات ما را سرگرم می‌کردند البته پس از اعتراض‌های ما آن فرد برکنار شد و برای آن سرپرست گذاشته شد که پس از این اتفاق، آن بنگاه به سرعت سودده‌ شد اما پس از مدتی آن سرپرست برداشته شد و فرد دیگری جایگزین شد که آن فرد جدید با هزینه‌هایی که ایجاد کرد، آن بنگاه را دوباره در سراشیبی قرار داد.

وی با اشاره به اقداماتی که در مجموعه بیمه روستایی و عشایر صورت گرفته است، اضافه کرد: در سال 96، 12 درصد سهم شرکتی که زیان‌ده بود از سوی صندوق بیمه روستایی و عشایری به قیمت 500 میلیارد تومان خریداری شد و اکنون این بنگاه 300 میلیارد قیمت دارد یعنی 200 میلیارد تومان از پول مردم روستایی پریده است.

فرهنگی تصریح کرد: بالای 100 میلیارد تومان از سهام صندوق بازنشستگان فولاد که زیان ده است، از سوی بیمه روستایی و عشایری خریداری شد و افرادی که مخالف این کار بودند، از هیئت مدیره این صندوق حذف شدند.

موافق استیضاح، نگهبان سلامی: برای هواپیمایی آسمان درآمدزایی مهم است اما برای ما جان مردم عزیزتر است
محمود نگهبان سلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد  نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.

بشنوید: 

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه عنوان و اشاره کرد: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی. متاسفانه ما شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

نگهبان عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را موجب بروز فساد در این مجموعه عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود. نه اینکه شما را به شکل شستا ببینند. نمایندگان حق دارند به پول کارگران که در اختیار شماست حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیرشدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغالزایی برای دهک‌های پایین همراه باشد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: من سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم. شما فضا را احساسی می‌کنید، بغض می‌کنید و از رهگذر ارزش‌های دینی و اسلامی مجددا سعی می‌کنید از مجلس رای اعتماد بگیرید.

 مقصودی، موافق استیضاح: ربیعی صدای بازنشستگان و کارگران فولاد را نمی‌شنود

حسین مقصودی به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاح علی ربیعی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی اعتماد شدند که این بی اعتمادی باعث می شود پایه های نظام به لرزه بیفتد.

وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن ۷۵ سالگی و با پرداخت ۱۰ سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال ۹۶ هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شاهدیم که وضعیت قالیبافان و روستاییان به گونه ای است که اگر یک روز به دلیل مشکلات جسمی سرکار نروند فوری بیمه‌شان قطع می شود که این یک معضل است.

مقصودی خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی شما که داعیه خدمت به نظام را دارید اگر به اوضاع و احوال این وزارتخانه بزرگ و طویل نگاه می کردید به  خوبی به این نتیجه می‌رسیدید که با شنیدن صدای تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد اغتشاشات اخیر به وجود نمی آمد. صدای اعتراض مردمی که به صورت برده‌داری نوین و کارگری کار می کنند و اعتراضات آنها تبدیل به اغتشاش شد.

وی تاکید کرد: اگر قرار بود به سمت اصلاحات بروید، رئیس‌جمهور پیام مردم را می شنوید و آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می کرد اما شما صدای مردم را نشنیدید.

وی در پایان گفت: اکنون کارگران زیادی هستند که دو سال عیدی نگرفتند و با داشتن حقوق ۵۰۰ هزار تومان ماه هاست که حقوق دریافت نکردند. ما از نمایندگان می‌خواهیم برای شنیدن صدای مردم و کارگران به ربیعی رای منفی بدهند.

نادری، موافق استیضاح:  ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند

 شهاب نادری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی  و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به وی، اظهار داشت: یکی از جوانان استان کرمانشاه اداره کل شما را به گِل گرفت و ما نیز مایل هستیم که مجلس امروز مشخص کند چه دغدغه ای برای جوانان و از شما چه انتظاری دارد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بزرگترین بنگاه های سرمایه گذاری کشور مانند شستا و صندوق بازنشستگی در اختیار وزارت کار است ولی هیچ گاه نتوانستید مدیریت خوبی بر این بنگاه های اقتصادی داشته باشید.

وی افزود: بعنوان متولی کارگران تاکنون چه اقدامی برای آن ها و بازنشستگان کرده اید؟ تخلفات گسترده در مجموعه وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و سوء مدیریت به واسطه انتصابات افراد ناشایست و ناکارآمد و غیرتخصصی از عملکردهای 6 ساله وزارت رفاه است و عدم کارآمدی و پایین بودن نرخ بازده سرمایه گذاری یکی از شاخص های ضعف مدیریت شما است.

نادری به اشاره به عدم توجه ربیعی به ایجاد اشتغال، ادامه داد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونان تان کردید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به ربیعی گفت: وزارت رفاه برای اینکه نمره خود برابر سونامی فقر بالا ببرد، نرخ فقر را پایین کشید و معاون وزارتخانه در مصاحبه با روزنامه اعتماد خط فقر را 700 هزار تومان اعلام کرد تا با این نرخ ربیعی تبدیل به قهرمان شود، این در حالی است که از نظر کارشناسان خط فقر 2 و نیم میلیون تومان است.

وی افزود: نتیجه عملکرد 6 ساله وزارت ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی این است که 80 درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 40 درصد بنگاههای اقتصادی کشور در دست وزیر کار است و درخواست نمایندگان این بود که ربیعی اعضای هیات مدیره شرکت های زیرمجموعه را معرفی کند ولی شما سرمایه کارگران، بازنشستگان، عشایر و روستاییان را به برخی افراد اهدا کرده‌اید.

نادری بیان کرد: ارزش دارایی سرمایه کارگان را به 2 درصد کاهش دادید و اگر شما در وزارت خانه نبودید و این سرمایه را در بانک می گذاشتند، حداقل برای بازنشسنگان 20درصد ارزش افزوده داشت.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من برای مسئله بیکاری جوانان نقطه صفر مرزی به شما مراجعه کردم ولی شما هیچ کاری نکردید، امروز وجود جوان بیکار در نقطه صفر مرزی مشکل امنیتی به بار می آورد و جوان بیکار در تهران آسیب اجتماعی به دنبال دارد. نمایندگان به دنبال لابی گری و خواسته شخصی نیستند، بلکه مطالبه عمومی دارند و هر کسی این مطالبات را سیاسی جلوه دهد، منافق است.

حسن بیگی، موافق استیضاح: آقای ربیعی به درد ریاست سازمان تامین اجتماعی می‌خورید
ابوالفضل حسن بیگی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان های احساسی همان  تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟

وی از نمایندگان خواست با رای عدم اعتماد به ربیعی وی را برکنار و وزیر قدرتمندتری را روی کار بیاورند و از وزیر جدید حمایت کنند.

بشنوید :

نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم سرمایه این وزارتخانه بالغ بر 150 میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده گذاری شود سالی30 میلیارد دلار به آن سود تعلق می گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی از ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند.اما همانطور که می بینید این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: سومین شرکت بزرگ منطقه یعنی شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها راه آهن و سایر مجموعه های بزرگ اقتصادی در قالب مجموعه شستا در اختیار این وزارتخانه است ولی سود ناشی از درآمدهای این مجموعه بزرگ اقتصادی به خزانه واریز نمی شود.درحالی که با شستا می توان یک کشور را اداره کرد اما کارگران و بازنشستگان تحت پوشش وزارت تعاون در وضعیت خوبی زندگی نمی کنند.

حسن بیگی همچنین مدعی شد: ربیعی با بانوان نیز احساسی و روانی برخورد می کند وبا گذاشتن یک مدیر زن در مجموعه وزارتخانه تمام زنان را بازیچه خود قرار داده است.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای عدم اعتماد به ربیعی زمینه حضرو وزیر قدرتمندتری را در کابینه دولت دوازدهم به وجود آورند.

قسیم عثمانی، موافق استیضاح: وزارتخانه شما وزارت کار نیست، وزارت کارفرما ست

 یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.

محمد قسیم عثمانی در موافقت با استیضاح وزیر کار بیان کرد: خداوند را شاهد می‌گیرم که جز برای احقاق حق پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام. همانطور که گفته‌ام در دوره آتی کاندید نخواهم شد که تصور شود امروز به خاطر رای حرف مردم را به زبان می‌آورم. استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی و همچنین محکم‌ترین ابزار است که در دست نمایندگان قرار دارد و برای دولت استیضاح می‌تواند نه یک تهدید بلکه فرصتی برای تبیین عملکرد باشد و در نهایت نمایندگان در ادامه فعالیت وزیر و یا جایگزینی آن تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید به قدرت لابی‌گری شما تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌ای باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا اینگونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته است و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.

بشنوید : 

عثمانی خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویید سریعا اعلام کنید که مجلس از طریق هیات نظارت بر نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهد تا هم مردم تکلیف خود را با نمایندگانشان بدانند و هم مجلس درباره نمایندگان خود تصمیم بگیرد و اگر هم انکار می‌کنید، بدتر است، چون این کار تنها باعث می‌شوید شما در این ادعا نیز ناصادق باشید. شما به هرکدام از استیضاح کنندگان رسیدید فرمودید از شما انتظار این کار را نداشتم. شما مساله نظارت ما را به یک موضوع احساسی و شخصی تقلیل داده‌اید. این شیوه مدت‌هاست که منسوخ شده است.

وی در ادامه گفت: وزارت شما، وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شد که سقف تعاونی‌ها که در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد، کاهش یابد و در دوره وزارت شما بیش از ۲۸.۶ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند. استمرار وزارت شما باعث می‌شود تعاونی‌ها از عرصه اقتصاد پاک شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: شما وزیر کار نیستید بلکه وزیر کارفرما هستید. شما به جای اینکه به بخش کارگری کشور توجه داشته باشید بر احزاب کارگری و تشکل‌ها متمرکز شده‌اید تا در چنین روزی فضا را برای شما هموار کنند.  شما با چشم بستن بر واقعیت، زیر پا نهادن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری با کارفرمایان همدست شده‌اید تا کارگران حتی از حداقل حقوق خود یعنی حق بیمه نیز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلک‌رده که به کار مشغول هستند حتی حداقل حقوق کارگری را دریافت نمی‌کنند و حتی اگر کارگر و کارمندی کوچکترین اعتراضی بکند، اخراج شده و حتی حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خود را نیز از دست می‌دهد.

عثمانی بیان کرد: کارگران زیادی در روز ۱۲ ساعت کار می‌کنند و حتی اضافه‌کاری هم نمی‌گیرند. روبه‌روی وزارتخانه شما دفتر پیشخوان دولتی قرار دارد که افرادی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس با ماهی ۵۰۰ هزار تومان بیش از ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند که حق بیمه و اضافه‌کاری نیز نمی‌گیرند. اگر توان بیرون آمدن از اتاقتان را ندارید حداقل پرده اتاقتان را کنار بزنید تا ببینید چه وضعی در روبه‌روی وزارتخانه شما حاکم است. شما وزیر تامین اجتماعی نیستید. شما عامل تبعیض اجتماعی هستید. شما صندوق تامین اجتماعی را که سرمایه‌ای متعلق به شاغلان و بازنشستگان است، وجه‌المصالحه سیاسی و باندی قرار داده‌اید.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: الحق شما استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط هستید. شما متخصص ارتوپد را که جراح بسیار حاذقی است به عنوان مدیر سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده‌اید و بعد می‌گویید سازمان تامین اجتماعی در حال غرق شدن است. شما وقتی ناخدای قابل را به عنوان خلبان هواپیما انتخاب می‌کنید، طبیعی است که به مقصد نرسیده و به دنا برخورد می‌کند.

عثمانی در پایان گفت: شما اگر دلسوز بودید از متخصصان در حوزه تخصص خود استفاده می‌کردید. لطفا فضا را احساسی نکنید. اگر شب عید است، بازنشستگان و کارگرانی در جامعه هستند که حتی پولی برای دادن عیدی به نوه‌هایشان ندارند. باید بپذیرید که شما و وزیرانتان جمعا توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید. پس کنار بروید تا اجازه بدهید وزرای جوان بر سر کار بیایند و کشتی به گل نشسته تامین اجتماعی و رفاه راه نجات دهند.

موافقان استیضاح ربیعی چه کسانی هستند؟ 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی ناطقان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام کرد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آقایان محمدقسیم عثمانی، حسین مقصودی، ابوالفضل حسن بیکی، شهاب نادری، محمدحسین فرهنگی و فریدون حسنوند به عنوان متقاضیان استیضاح سخنرانی می کنندو بعد از آن وزیر تعاون به مدت یک ساعت صحبت خواهد کرد و بعد از دفاع وزیر، محمدرضا پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون در موافقت با استیضاح صحبت خواهند کرد.

طبق مواد 112 و 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت زمان رسیدگی به استیضاح برای هر وزیر پنج ساعت است، برای هر استیضاح، ابتدا موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح وزیران بپردازند، محدودیت برای تعداد افراد وجود ندارد. همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی و (رییس جمهوری ) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند، آنان می توانند یک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختیار دو نماینده موافق قرار دهد.