۱۱ سد در دست ساخت توجیه اقتصادی ندارند

گروه اقتصادی الف،   3961208213

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در طرح بازنگری ۴۰ سد به این نتیجه رسیده‌ایم که ساخت حدود ۱۱ سد توجیه اقتصادی ندارد و ممکن است با اقدامات جایگزین همچون تغذیه مصنوعی، ایستگاه پمپاژ برداشت عملیات سدسازی متوقف شود.

محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در طرح بازنگری سدها برای برخی از سدها تعدیل ارتفاع صورت خواهد گرفت، گفت: هدف این است که در ساخت سد به سمت مصارف اولویت‌دار پیش برویم.

وی تصریح کرد: با توجه به بازنگری‌های صورت گرفته ۲۳ سد به دلیل محدودیت‌های منابع مالی در حالت راکد قرار گرفته است که اگر منابع مالی مجددا تزریق شود، می‌توانیم با ایجاد تعدیل پروژه‌های ایجاد این سدها را استارت بزنیم. وی با بیان اینکه پروژه‌های سدسازی و بازنگری در وضعیت سدهای کشور یکی از اولویت‌های ما است، گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای ساماندهی وضعیت سدها صورت گرفته اما امیدواریم که با تامین منابع مالی بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.

سال گذشته قرار شد که وزارت نیرو در مورد ۴۰ سد با حجم ۸ میلیارد مترمکعب بازنگری‌های لازم را انجام دهد و قرار بود که بر اساس این بازنگری کاربری برخی از این سدها نیز تغییر یابد.