در گفتگوی الف با رییس بنیاد مستضعفان مطرح شد، چه میزان از زمین های آزاد راه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان می رسد؟/ثروتمندیم اما با پول نفت نمی توان کشور را آباد کرد/از همه شفاف تریم و 4 هزار میلیارد تومان مالیات دادیم

گروه اقتصادی الف،   3961207165 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس بنیاد مستضعفان از دلایل تاخیر در اتمام پروژه تهران- شمال و رسیدن زمین های اطراف این آزاد راه به بنیاد گفت. به اعتقاد سعیدی کیا کشورمان پولدار بوده اما نمی توان با پول نفت آن را آباد کرد البته او با اشاره به اقدامات بنیاد اعلام کرد که تمام فعالیت های اقتصادی آنها شفاف بوده و همیشه مالیات پرداخت کرده اند.

چه میزان از زمین های آزاد راه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان می رسد؟/ثروتمندیم اما با پول نفت نمی توان کشور را آباد کرد/از همه شفاف تریم و 4 هزار میلیارد تومان مالیات دادیم

به گزارش الف،‌ از بزرگراه مدرس شمال به جنوب طی کردیم و بعد از بزرگراه همت نرسیده به رسالت وارد ورودی بنیاد مستضعفان شدیم، با ورود به این فضا که فکر نمی کردیم به این میزان بزرگ باشد، در همان ابتدا که مسیر را برای رسیدن به ساختمان اصلی گم کرده بودیم با خود گفتیم خود این یک شهر کوچک است، چرا که دارای چندین درب ورودی به نقاط مختلف بود و با پرس و جو بالاخره به ساختمان اصلی این نهاد عمومی رسدیم که در کنار هم سه ساختمان بزرگ و یا بهتر بگوییم به سه برج بزرگ قرارد داشت رسیدیم. ساختمان هایی که گفته شد 120 میلیارد تومان فقط هزینه نماسازی آن شده است. البته بنیاد مستضعفان به این موضوع واکنش نشان داد و اطلاعیه ای صادر کرد،‌ اما اینجا همچنان یک شهر است، بنیادی که امروز و در این فضای اقتصادی که قشرهای متوسط به بالا نیز با دارای مشکل معیشت هستند باید در راستای فقر زدایی و کمک به دهک های پایین جامعه اقدام کند. البته اقدامات قلع گنج کرمان بسیار مناسب بوده  اما با پوشش یک منطقه نمی توان فقر را از چهره اقتصاد ایران پاک کرد.

پس از پذیرایی مسئول روابط عمومی  بنیاد وارد اتاقی که به نظر برای ملاقات ها تعیین شده بود، شدیم و با گذشت یک ربع آقای سعیدی کیا از اتاق کاری خود به این اتاق وارد شد. مصاحبه خبرنگاران الف با او بیش از دو و نیم ساعت به طول انجامید. هرچند وقت برای پرسیدن همه سئوالات کافی نبود اما موارد زیر از سوی رییس بنیاد مستضعفان پاسخ داده شد.

بنیاد مستضعفان یک نهاد عمومی با دارا بودن 11 هلدینگ اقتصادی نقش زیادی در اقتصاد ایران دارد، این نهاد به مانند نهادهای عمومی دیگر متهم به عدم شفافیت بوده و اینکه از پرداخت مالیات معاف می باشند این موارد در سخنان دولتمردان در ادوار گذشته بارها اعلام شده است. البته رییس این بنیاد نبودن شفافیت را رد و گفت که سالانه مالیات خود را پرداخت می کند. همچنین شرکت های آنها در بورس از همه شفاف تر هستند. 

 متن این گفتگو بدین شرح است:

الف: چه اهداف و ماموریت هایی برای بنیاد مستضعفان تعریف شده است و بنیاد چه اقداماتی در زمینه محرومت زدایی در کشور انجام داده است؟

سعیدی کیا:‌ ماموریت بنیاد طبق اساسنامه، کمک به ارتقاء سطح زندگی مادی، معنوی و فرهنگی مستضعفان و محرومین جامعه ، اداره بهینه دارایی ها و حضور موثر در صحنه های اقتصادی در چارچوب سیاست های کلی نظام است.

* در بحث محرومیت زدایی بسیار موفق بودیم/ سیمان ساخت مسکن در  کرمانشاه را بنیاد تامین می کند

الف: تا چه اندازه ای در بحث محرومیت زدایی موفق بوده اید؟

سعیدی کیا:‌ در بخش محرومت زدایی، بنیاد اقدامات زیادی انجام داده است، در ملاقات های مردمی که بنده دارم متوجه شدم که خانوارهایی در کشور هستند که در خانه دو فرزند معلول به بالا دارند ولی مسکن ندارند در این خصوص از بهزیستی هم سوال کردیم و چهار دستگاه دیگر شامل بنیاد مسکن،  بهزیستی، خیرین مسکن ساز و سازمان ملی زمین و مسکن را دعوت و با جمع آوری آمار و اطلاعات مشخص شد که یازده هزار و سیصد خانوار در کشور وجود دارد که دو معلول به بالا دارند. امسال طبق آمار بهزیستی این خانوارها به 14 هزار رسیده اند.

در این جلسات مشترک تفاهم کردیم که این خانوارها را در ظرف چهار سال، خانه دار کنیم. خانواده هایی  که زیاد معلول دارند یکی از مشکلات اصلی آنها، مسکن است و مسکنی که مناسب حال آنها باشد. این کار به خوبی با توجه به هماهنگی میان این پنج دستگاه در حال انجام است. تاکنون  به دو هزار خانوار، خانه هایشان تحویل شده که مابقی هم طبق برنامه طی 4 تا 5 سال تحویل داده می شود.

نکته بعدی که باز هم در ملاقات های مردمی متوجه آن شدم، مشکلات افرادی است که دارای فرزندان سه قلو و بیشتر هستند، شیر و پوشاک آنها را تا دو سالگی تامین می کنیم و طبق مصوبه ای که از هیات امناء بنیاد گرفتیم، بحث مسکن را هم حل و فصل خواهیم کرد. تا الان 350 نفر مراجعه و ساماندهی شده و موارد ذکر شده به آنها تحویل شده است. از این نوع خانواده ها به طور مستمر به ما مراجعه می کنند.

نکته بعدی این است که سالانه 280 هزار دست لباس برای دانش آموزان نقاط محروم، تهیه و به آنها تقدیم می شود، فروشگاهی ترتیب داده می شود که با خانواده هایشان می آیند و لباس را انتخاب می کنند . همچنین سالانه بین 13 تا 15 هزار نفر دانش آموز مناطق محروم کشوررا به مدت یک هفته با کمک آموزش و پرورش در ارودگاه امام(ره) در لواسان، پذیرایی می کنیم. معاینات پزشکی و کلاس های مختلف آموزشی و تربیتی آنجا برگزار می شود.

بنیاد مستضعفان در بخش بهداشت و درمان نیز اقداماتی انجام می دهد. یک بیماری وجود دارد بنام EB، که بنیاد اینها را هم  تحت پوشش گرفته و کمک می کنیم. البته همه کاریمان را با دستگاههای ذیربط نیز هماهنگ می کنیم . مثلا در این مورد با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و بنیاد بیماریهای خاص مشترکا کار می کنیم.

چند بیمارستان هم تاکنون توسط بنیاد ساخته و تعدادی هم در حال ساختن است، یکی از این بیمارستان ها، بیمارستان کودکان اهواز است که مکان فعلی آن، بسیار فرسوده است. این پروژه الان تقربیا تکمیل شده و تبدیل به یک بیمارستان فوق العاده مدرن و خوبی شده است که به زودی برای تجهیز و استفاده، تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می شود.  همچنین بیمارستان طالقانی آبادان که از آن بازدید شد بسیار وضعیت بدی داشت. آنجا هم زمین دادند ما یک بیمارستان خیلی خوب بسازیم که اسکلتش تمام شده است و ان شاالله تا دوسال دیگر، تحویل داده می شود.

ساخت یک بیمارستان 64 تخت خوابی هم در مراوه تپه استان گلستان با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان شروع شده است. بنده به شهرستان های مختلف که سفر می کنم مردم بعضا تقاضای بیمارستان دارند. وزارت بهداشت به حق، بیمارستان 32 تخته نمی سازد به این دلیل که بهره برداری آن بسیار گران است و 64 تخت خوابی هم برای آنجا بسیار زیاد است. ما پیشنهاد کردیم مکان هایی به نام درمان بستر بسازیم که بیمارستان هایی با ده تخت خواب است و قرار شد مشارکتی بسازیم که قبول کردند.40 نقطه را در کشور مشخص کردند که 50درصد ما اعتبار می دهیم و 50 درصد نیز آنها اعتبار می دهند. بنیاد، بیمارستان را می سازد و برای تجهیز و استفاده، تحویل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می شود.

در واقع آنها تجهیز و بهره برداری می کنند  و ما هم دو دستگاه آمبولانس می گذاریم که این تقریبا 50 درصد نیاز منطقه را تامین می کند و اگر به جای بزرگتر نیاز بود آن دو آمبولانس، افراد را به اولین بیمارستان می رسانند که تعدادی از آنها تمام شده و آماده افتتاح است که در جاهای دور افتاده و محروم کشور هستند.

از سوی دیگر برخی از بیمارستانها، لوازم پزشکی نیاز دارند که به دلیل مشکلات اعتباری نتوانستند آن را تامین کنندِ ما به آن بیمارستان ها هم کمک کرده و برخی از دستگاههایی را که نیاز داشتند خریداری کردیم که همه اینها را با تصویب در هیات امناء انجام می دهیم.

همچنین بنیاد مستضعفان شرایط کمک به تغذیه مادرانی که در روستاها، امکان تغذیه مناسب را ندارند و باردار هستند را فراهم کرده است. اگر وزن نوزادی موقع تولد کمتر از دو و نیم کیلوگرم باشد مستعد بیماری است و در آینده، خرج سنگینی خواهند داشت. ماهانه سبد کالا در اختیار آنها قرار می گیرد. امسال 70 هزار مادر، تحت پوشش ما هستند و این اقدام با کمک و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

همچنین به دانشجویان مستعد و متعهد نقاط محروم، وام دانشجویی داده می شود. در واقع باید این سه شرط را داشته باشند و شش هزار دانشجو تحت پوشش ما هستند. سالانه 50 هزار دانش آموز نیازمند را مورد حمایت علمی برای ارتقاء تحصیلی قرار می دهیم که نتایج خوبی هم داده است و بسیاری در کنکور دانشگاهها قبول شده اند. ما 1300 کلاس درس تعهد کردیم که 50 درصد هزینه را ما و 50 درصد را نوسازی مدارس تامین کند. که با مشارکت یکدیگر اما توسط سازمان نوسازی مدارس ساخته می شود. 25 درصد به اتمام رسیده و بقیه نیز ساخته می شود.

همچنین مصوبه ای از هیات امناء گرفتیم که هر زلزله و سیلی در کشور می آید و خانه هایی را در روستا تخریب می کند برای بازسازی، سیمانش را ما تامین کنیم. هم اکنون برای کرمانشاه، آذربایجان و بجنورد تامین کردیم. برای کرمانشاه، استاندار و بقیه مسئولین مراجعه کردند که شهرهای کوچک اینجا هم مثل روستا است و سیمان اینجا را هم تامین کنید. ما جمعا 130 هزار تن سیمان در این منطقه تعهد کردیم و در حال تامین آن هستیم.

 *قلع گنج و فقر زدایی با اقدامات بنیاد 

الف: در مورد بحث ساخت مسکن چطور؟

سعیدی کیا:‌ خیر، بحث مسکن مشخص است. بنیاد مسکن مسئول است و دولت هم پولش را می دهد و در آن بخش، هیچ دخالتی نداریم در کشور ما بازسازی مسکن، مدل بسیار خوبی دارد و بنیاد مسکن با اعتباری که از دولت می گیرد و با کمک مردم، مسکن را می سازد اما سیمانش را کلا ما به آنها می دهیم.

با وزیر ورزش هم چندماه پیش، جلسه ای داشتیم که گفتند برخی از روستاها هستند که امکانات ورزشی ندارند و نیاز هم دارند. بنده هم در روستاهایی که می روم می بینم و قرار گذاشتیم برای تعدادی از روستاهای بزرگ به صورت50،50 زمین ورزشی ایجاد کنیم.

دو کار بسیار مهم دیگری که انجام می دهیم این است که مقام معظم رهبری هم گفتند که واحدهای اقتصادی – تولیدی کوچک و متوسط را رشد بدهید. 31 استاندار و بنیاد علوی و بانک سینا تفاهم نامه ای امضا کردند که کار آفرینان روستایی را که در روستاها سرمایه گذاری می کنند، فرمانداری ها به استانداری ها و آنها پس از بررسی به بانک سینا معرفی می کنند و ما برای هر استان 20 میلیارد تومان وام در نظر گرفتیم برای هر طرح هم حداکثر دو میلیارد تومان در نظر گرفتیم. یعنی سی و یک استان، 640 میلیارد تومان می شود و در برخی نقاط مثل شمال برای پرورش ماهیان خاویاری با هماهنگی شیلات نیز اضافه شد یعنی سالی 700 میلیارد تومان وام خرد می دهیم تا این طرح های روستایی شکل بگیرد و روی تضامینش هم بسیار ساده برخورد کردیم. در این وام هایی که گفتم تا الان بیشتر از 1100 مورد تصویب شده است و بیشتر از 750 تا ضمانت نامه هایشان را هم آوردند و قرار داد بستند و 230 مورد هم به بهره برداری به رسیده است و ما یک شبکه پایش هم گذاشتیم و مرتبا کارشناسان به آنها رسیدگی کرده و خود بانک ها و استانداری ها هم به آنها سر می زنند. البته استانداری ها چون ردیف اعتباری نداشتند. آقای رضوی معاونت نهادریاست جمهوری در امر توسعه روستایی و محرومیت زدایی بسیار خوب عمل کرد و وارد شد و 5 درصد یارانه بنیاد می دهد و 5 درصد آقای رضوی و برای مصرف کننده 8 درصد می شود.

ما مرتبا ماهی دوبار با یکدیگر جلسه داریم.جلسات منطقه ای هم داریم که جلسه اول در مشهد و جلسه دوم در بندر عباس برگزار شد این اقدامات بسیار خوب بوده و  موجب رشد کار آفرینان می شود.

نکته بعدی، قلعه گنج کرمان است. ده هزار کیلومتر مربع وسعت این شهرستان است که جنوبی ترین نقطه کرمان است. بالاخره به این جمع بندی رسیدیم که جایی که معیشت پایدار مردم تامین شود و مسایل بهداشتی ، آموزشی و اجتماعی مردم شکل بگیرد و ماندگار باشد به آنجا می گویند منطقه آباد. 150 روستا و 80 هزار نفر جمعیت دارد. که 85 درصد شیعه و بقیه سنی هستند که برای ما هیچ تفاوتی ندارد و خدمات مان را به همه می دهیم.

نکته مهم، آباد کردن قلعه گنج است، بنده اعتقاد دارم با پول نفت، کشور آباد نمی شود، کما اینکه تا به این لحظه هم به خوبی نشده است. مغزها و دست های مردم است که کشور را آباد می کند و پول نفت فقط وسیله آباد کردن نیست. روش کار در قلعه گنج این است که هر کاری که انجام می دهیم باید با محوریت مردم باشد. کشور را می شود آباد کرد به شرط اینکه همه چیز را پول ندانیم. یک مشاور گرفتیم برای اینکه با مردم کار کند و آنها را به میدان بیاورد. این مشاور، ابتدا 20 روستارا تحت پوشش قرار داد. بالاخره بعد از سه چهار ماه کنجکاوی مردم حاصل شد و اطمینان کردند. برای مثال در بازسازی زلزله قزوین-همدان چند ماه که از بازسازی در روستای آوج گذشته بود که یکی از اهالی آنجا به بنده گفت روزهای اول بنیاد مسکنی ها گفتند که ما آمدیم نوکری شماها را بکنیم و واقعا نوکری مردم را کردند. در روستای رمشک در بخش اهل سنت قلعه گنج هم امام جمعه  گفتند که ما می خواهیم از شما تشکر کنیم چراکه واقعا کار کردید فقط قول ندادید بلکه عمل کردید.

به دست آوردن اعتماد مردم بسیار مهم است و این را چندین بار تا به الان گفته ام ما باید به مردم اعتماد کنیم تا آنها هم به ما اعتماد کنند. ما در قلعه گنج با دانشگاه تهران به عنوان مشاور، قرار داد بستیم و برای هر روستا یک نفر به عنوان تسهیل گر به کار گرفته شد که همه تحصیلکرده و اهل قلعه گنج هستند. این تسهیل گرها رابط بین مشاور با مردم در هر روستا هستند. در رمشک 80 درصداهل سنت هستند و خیلی صمیمانه کنار یکدیگر و با مشاور ما کار می کنند. برای خدمت، شیعه و سنی فرق ندارند به همه خدمت می شود.

این مشاور، مردم را به میدان آورد. اعتقاد ما این است که تا مردم نباشد هیچ کاری به خوبی شکل نمی گیرد. ما تجربه انقلاب اسلامی و نیز دفاع مقدس و انتخابات و حضور و نقش مردم در آن را داریم. شعار بنیاد در قلعه گنج، کار با مردم برای مردم است. در روستا با هدایت مشاور، گروههای توسعه روستا و صندوق های مربوطه تشکیل شده است.

صندوق های آبادانی و پیشرفت روستا، آذرماه 17600 نفر عضو داشته اند. تعداد گروه ها 1278 بوده یعنی در 137 روستا این تعداد گروه تشکیل شده که 17600 عضو دارد. پس اندازشان را هم بد نیست بدانید که نزدیک به 3 میلیارد تومان از طرف مردم و 2.5 میلیارد تومان هم بنیاد علوی واریز کرده که جمع اینها، تقریبا 5.5 میلیارد تومان شده یعنی به اندازه ایی که هرگروه، پس انداز می کند. هر سه ماه یکبار بنیاد علوی کنترل و همان اندازه واریز می کند همین هایی که بسیار محروم هستند سه میلیارد خودشان پس انداز کرده اند یعنی در آنها، امید و باور ایجاد شده که می توانند زندگی خود را با همت خود اداره کنند و رونق دهند.

از این ها تاحالا وامهایی که گرفته اند بیشتر از پس انداز است علت این است که این سرمایه در حال گردش است و معوقه هم تقریبا نداشته ایم. آقای وزیر کشور آمدند پرسید: برای چه کاری وام گرفته اید؟ گفت بذر خریده ام یا دام خریده ام یا خانمی که چرخ بافندگی خریده است. یا دستگاه تقطیر برای گیاهان دارویی و امثال اینها.

ایران کشور پول داری است. جزو 7-8 کشور نفتی دنیا هستیم که پولدار هستیم. اما آنهایی که پول ندارند چطور توسعه یافته اند؟ جز با مدیریتشان است، ما باید پول را درست خرج کنیم. مردم هم در صحنه حاضرند تا بیایند. ما باید فضا باز کنیم و بستر اماده کنیم تا مردم به صحنه بیایند. باید به مردم اعتماد کنیم. جوانی در یک روستا صحبت کرد این را گفت که شما به ما اعتماد کردید  و ما را به بازی گرفتید و ما هم وقتی این را فهمیدیم به شما اعتماد کردیم و نتیجه این شده که در روستا و در منطقه ما خیلی امید ایجاد شد و افراد صاحب شغل شدند. آنجا 5 دهستان وجود دارد که 5 تعاونی از اعضای گروهها شکل گرفته، یکی دیگر هم از اعضاء تعاونی ها برای شهرستان 5-6 ماه دیگر باید شکل بگیرد تا کارهای بزرگتر مانند بازاریابی و رفع مشکلات انجام دهد. همه این اقدامات زیر نظر و با مدیریت بنیاد علوی انجام می شود

درحال حاضر تعاونی ها به دنبال این هستند تا با کمک خود این افراد و وام هایی که بنیاد علوی می دهد سرمایه گذاری کنند: ما در کنار این کار مزیتهای منطقه را شناسایی کردیم و به آنها گفتیم که در این منطقه چه کار اقتصادی می توانید بکنید. آنجا کنجد زیاد است و کارخانه روغن وجود ندارد و حتی در کرمان هم وجود ندارد. یک کارخانه ساده و کوچک روغن کشی را هلدینگ صنایع غذایی بنیاد رفت و تاسیس کرد . در  حال حاضر مردم نیز خیالشان راحت است که آنها کنجد را با قیمت بهتر از بازار می خرند. همه کنجد کار ها را در جلسه افتتاح جمع کردیم و گفتیم این را برای شما ساخته ایم و بیایید بخرید ما هم این را به شما واگذار می کنیم ما هر کاری که انجام می دهیم، در پایان مال مردم و برای مردم است.

 گوجه فرنگی هم آنجا زیاد بود و خواستیم کارخانه رب گوجه فرنگی تاسیس کنیم که بخش خصوصی گفت اجازه بدهید ما انجام دهیم. گفتیم قبول است و وام و یارانه می دهیم که این کار را هم کردیم. دو سال است که گوجه فرنگی منطقه را جمع می کند و به رب تبدیل می کند . خواستیم دامداری راه بیندازیم و تجربه خوزستان را هم داشتیم و دیدیم دام سنگین، مناسب آنجا نیست . می دانید ما بزرگترین دامدار کشور هستیم و در این کار تخصص داریم.

یک نوع بز شیری به نام مورسیا در اسپانیا پیدا کردند با وزارت جهاد کشاورزی هم کاملا از نزدیک هماهنگ کردیم و نیروهایی که خود آنها و دامپزشکی فرستاد بررسی های لازم را انجام دادند ، پارسال 1000 راس دام وارد کردیم و امسال نیز 2000 راس و در حال حاضر یک دامداری مدرن ایجاد کرده ایم. قصد ما این است که وقتی این ها زاد و ولد کردند، بزغاله هایشان را بدهیم به مردم و افرادی که تحصیلات دام پروری و یا تجربه دارند به آنها از این دام ها و وام بدهیم و این کار شروع شده و تا عید ان شاالله 14 مورد انجام می شود و هلدینگ ما هم به آنجا رفت و بررسی کرد و در حال ساخت کارخانه لبنیات است. از شیر بزپنیر خوبی تولید می شود. البته برنامه دیگری داریم که با کمک جهاد کشاورزی از این بزها با بزهای محلی تلفیقی صورت بگیرد و شیر آنها نیز افزایش یابد.

 * بنیاد اقدامات اجتماعی و فرهنگی و ورزشی هم انجام میدهد

الف:‌یعنی آنچه می سازید به مردم واگذار می شود؟

سعیدی کیا:‌ بله ما که نمی خواهیم آنجا لبنیات یا روغن کنجد تولید کنیم، این ها را می سازیم تا کارها راه بیافتد و مردم رشد کنند و بیایند ظرف چند سال آینده بخرند. ما همه این کارها را می کنیم تا آخر سر مردم تجهیز شوند و زندگیشان به خوبی بگذرد. بنیاد مستضعفان کارهای اجتماعی هم انجام می دهد، مثلا کلاس قرآن تشکیل می دهیم یا درست کردن دار القرآنی یا پاسگاهی که مردم در شهر و روستای خود نیاز دارند احداث می کنیم. ما وارد کارهای زیربنایی نشده ایم مگر آنجایی که خیلی نیاز است. مثلا در رمشک رودخانه ای است که وقتی سیل می آید مردم چند روز پشت سیل می مانند این را تصمیم گرفتیم مشارکتی با وزارت راه شروع کردیم که آغاز شده است یا مثلا ورودی قلعه گنج که تلفات زیادی دارد و تصمیم گرفتیم با شهرداری آن را به صورت بلوار بسازیم.

بنیاد در حال حاضر مساجد و مدارس را تجهیز می کند. آنهایی که نیاز به نوسازی دارند طبق قراری که با نوسازی مدارس داشتیم برایشان انجام می دهیم . در حوزه ورزش امسال مسئول منصوب شد و کارها را به دست گرفته و مسابقات تیمی گذاشتند . در نروژ، مسابقات جهانی سالانه در سنین مختلف برگزار می شود. تیم اول را با مسابقات انتخاب و در رده 12-14 سال به نروژ فرستادیم و مسابقه دادند و جایزه گرفتند. با مسئول اداره ورزش و ورزشکاران قرار گذاشتیم که تا سه سال آینده ان شاالله چند نفر در تیم ملی داشته باشند. در امتحانات دانش آموزان، شرط معدل گذاشته ایم. گفته ایم  دبستانی خیلی خوب، دوره اول متوسطه 19 به بالا و دوره دوم متوسطه 18.5 به بالا باشند جایزه می دهیم ، 6700 نفر امسال با معدلهای بالا، جایزه گرفته اند. امید است ان شالله تا سه چهار سال دیگر، قلعه گنج بهترین شهر آموزشی کشور شود.

*سهم بنیاد مستضعفان در اقتصاد ایران کمتر از یک درصد است

الف: برویم سمت فعالیت های اقتصادی. به بحث مردم اشاره کردید و گفتید باید به مردم اعتماد کرد، الان هم که شرایط اقتصادی طوری شده که موجب نارضایتی مردم است. مردم در حال حاضر معتقد هستند که کل ایران به دست بنیاد مستضعفان است و نقدهایی وارد می کنند . شما این را چطور ارزیابی می کنید؟

سعیدی کیا:‌ اولا این که کل ایران در اختیار بنیاد مستضعفان است ؛ مفهومی ندارد. تولیدات ما حدود0.8 درصد اقتصاد کشور است . این کجایش همه کشور است؟ حسابرسی ما روی سایت است. از این شفافتر می شود؟ در سیما گفتم ما داریم مالیات می دهیم . در 11 سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد تومان مالیات داده ایم . حالا در سایت ها می نویسند این مقدار مالیات داده اید پس چقدر درآمدتان بوده است؟ هرکاری بکنیم یک حرفی زده می شود و من هم ابایی ندارم و پاسخ می دهم. ما 28 هزار میلیارد تومان فروش سال 95 داشتیم که سهم بنیاد 55 درصد است و 160 شرکت داریم که در 11 هلدینگ فعال هستند. ما در شرکتهایمان از 2 درصد سهامدار هستیم تا 100 درصد. البته اینها را داریم سبک سازی می کنیم . ما در دو سال گذشته 50 شرکت را کم کرده ایم  یا فروختیم یا ادغام یا منحل کرده ایم. تلفیق ما را که سازمان حسابرسی کل کشور با 160 شرکت انجام داده  ، بدون بند حسابرسی بازرسی است . بصورت مکتوب برای ریاست دیوان محاسبات و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی آقای دکتر لاریجانی و دیگران هم فرستادم. 1600 میلیارد تومان سود سهام بنیاد بوده است. از این مقدار بخش عمده ایی خرج کمک به رفع محرومیت و مواردی که گفتم می شود بخش دیگری برای توسعه و سرمایه گذاری شرکت ها ، پروژه های راهبردی ، پرداخت دیون و مشوق هایی مثل صادرات پرداخت می شود . برخی اوقات می گویند شما شرکت زیان ده دارید؟ بله داریم شرکتی که تکنولوژی اش از 50 سال پیش است  یا کمبود سرمایه دارد ضرر می دهند که در بودجه برای حل مشکل آنها برنامه ریزی می شود. در حال حاضر 23.5 درصد سهام ایرانسل داریم. الان داریم به پست می رویم. جایی که مردم خیلی نمی روند. برای اینکه بتوانیم کالا را ارزان به دست مصرف کننده کم درآمد  برسانیم . وقتی می گویند پست فکر می کنیم فقط کاغذ جابجا می کند. در حالی که مهمترین نکته این است که پست کاری کند که کالا، ارزان به دست مردم برسد.

اینکه می گویند بنیاد خود یک دولت است اینطور نیست. ما در چارچوب سیاست های دولت، کار اجرایی می کنیم. البته متنوع هستیم در سیمان و فولاد و صنایع غذایی و کارهای دیگر هستیم و بانک و بیمه اگر نبودیم در این شرایط اقتصادی کار ما هم سخت می شد. الان دو سال است که همه سیمان ها ضرر می دهند چون کارهای ساخت و ساز رکود است. ما امسال با صادرات توانسته ایم خود را بالای صفر نگه داریم.

 

الف: امسال چقدر مالیات دادید؟

سعیدی کیا:‌ در شهریور 95 مجمع بنیاد را برگزار کردیم. بعد از بررسی اظهارنامه های مالیاتی توسط اداره مالیات ، مالیات عملکرد سال 95 قطعی می شود آن وقت می توان گفت چقدر است . اما بنیاد تا سال 94 را تسویه کرده است . مالیات از نظر ما حق الناس است و حتما پرداخت می شود سال 94 حدود 400 میلیارد تومان مالیات داده ایم. این را من از شما می پرسم. این حرفهایی که من گفتم را باور کردید یا نه؟

الف: باتوجه به حوزه فعالیتم می گویم که بنیاد بسیار شفاف تر از بقیه است. اما سوالم این است که برخی می گویند قرارگاه خاتم به دلیل اینکه توانایی و رانتی که دارد می تواند پروژه را انجام دهد جایی شده برای بنیاد این اتفاق بیافتد؟

سعیدی کیا:‌ من اصولا اعتقادم این نیست که شرکت ها با رانت اداره  می شوند. یکی از این هلدینگهای 11 گانه، هلدینگ عمرانی است ، 6-7 شرکت بزرگ را در کشور داریم. شرکت جنرال مکانیک، ملی ساختمان، دی و... این ها کارهای بزرگ کشور را انجام می دهند. آزادراه را وقتی با چینی ها تسویه حساب کردیم تا به حال 12 مناقصه گذاشته ایم. اگر می گوییم خصوصی سازی یا شفاف سازی یا وقتی می گوییم از رانت استفاده نکنیم این است. مگر ما نمی توانستم به شرکت های خودمان بگوییم انجام دهید؟ گفتم هر شرکتی از ما باید برود در مناقصه رقابت کند . کوچکترین امتیازی هم به آنها ندادیم. از 12 مناقصه، تنها 3 مناقصه را شرکت های ما برده اند و باقی را شرکت های خصوصی انجام می دهند.

الف:‌ از آنطرف اتفاق افتاده که پروژه ای بخواهد اجرا شود و کسی برای اجرای آن نباشد و بنیاد مجبور به انجام باشد؟

سعیدی کیا:‌برخی اوقات مثلا فلان وزارت خانه پروژه سختی داشته به ما گفته بروید انجامش دهید . مثلا سدی را انجام دهید. ما دیدگاهمان تنها منافع نیست می خواهیم کشور، بهره ببرد. امروز صبح در ستاد برنامه ما طرح های زیتون را اورده بودند تصویب کنند. IRR آن شده 12 درصد. تحت شرایط موجود کشور 12 درصد از لحاظ اقتصادی صرفه ندارد اما مسئول مربوطه دفاع کرد که ما یک زمینی داریم تکلیف ملی مان این است که ابادش کنیم .الان هم کسی نمی رود آن را آباد کند. ما می رویم با IRR پائین که ضرر نیست اما سود کم است ، وظیفه ملی مان را انجام می دهیم . می دانید حدود 80 درصد روغن کشور وارداتی است؟ ما یک وظیفه ملی به لحاظ یک نهاد انقلابی برای خودمان قائلیم.

الف: برای اشتغال زایی جوانان چه کاری انجام می دهید؟

سعیدی کیا:‌آنجایی که به شما اشتغال روستایی را گفتم، سرانه ایجاد اشتغال شده 50 میلیون تومان. این برای کشور فوق العاده خوب است. یعنی هر شغلی که ایجاد می کند 50 میلیون تومان هزینه برده است.

الف: اما کارهای بزرگ راسازمان برنامه و بودجه 350 میلیون اعلام می کنند؟

سعیدی کیا:‌ بله متوسط این است. ما می خواهیم این الگو جا بیافتد که این روش با آن 350 میلیون تلفیق شود تا کشور آباد شود با آن 350 کشور آباد نمی شود. نکته بعدی اینکه هر طرحی با تسهیلات یارانه دار در روستاها راه انداخته ایم ، متوسط آن تا بحال 600 میلیون تومان بوده حدود 10-11 اشتغال ایجاد کرده یعنی همین الان این 730 واحدی را که به نتیجه رسانده ایم 8000 شغل ایجاد کرده است.ما در کارهای صنعتی کارخانه فولاد داریم و فعال هستند، معدن، احیاء، ذوب و نورد. چند هفته پیش آقای دکتر جهانگیری، کارخانه نورد خرمشهر را افتتاح کردند در این کارخانه 300 شغل ایجاد شده است. در مسجد سلیمان که بعد از انقلاب کارمهمی انجام نشده بود. ما کارخانه آلومینیوم راه انداختیم و 240 نفر را به کار گرفتیم. می دانید کشور چه زمانی درست می شود؟ موقعی که هم و غم همه ما، این بشود که این مسئله اشتغال را حل کنیم و باهم دعوا نداشته باشیم و محصولات با کیفیت بالا تولید و صادر کنیم اینها اصول اقتصاد مقاومتی است ما ان شاالله امسال حدود 300 میلیون دلار، صادرات فولاد داریم.

* بارها گفته ام که شهرداری در مورد پلاسکو هشداری نداده بود

الف: در خصوص پلاسکو، موقع حادثه عنوان شد که شهرداری هشدارهایی را به بنیاد داده بود، شما این موضوع را تایید می کنید؟

سعیدی کیا:‌در تلویزیون هم گفته ام که ما چیزی ندیدیم. ضمن اینکه در مرداد 95 ، سازمان آتش نشانی در این ساختمان مانور برگزار کرده و هیچ چیزی نگفته اند. البته ما دنبال این نیستیم که مسئول تعیین کنیم. سه چهار گزارش هم تهیه شده که یکی از آنها، گزارش ملی است. چه کسی به جز ما گفته من مسئول هستم؟ من روز اول گفتم چند دستگاه مسئول اند ما هم مسئولیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کنیم. الان قوه قضائیه اعلام کرده که 12 دستگاه، مسئول هستند.

*ساخت پلاسکوی جدید در هشت طبقه و از اردیبهشت آغاز می شود

الف: الان این حادثه اتفاق افتاده و پلاسکو هم به یک نماد ملی تبدیل شده و نقشه و طرحش را هم تهیه کرده اید، اما هنوز ساخت شروع نشده است، علت این موضوع چیست؟

سعیدی کیا:‌ ببینید در این مدت قوه قضاییه، ما و شهرداری در گیر این کار بوده ایم ضمن اینکه شورای شهر و شهردار عوض شدند و مدتی وقت گرفت و ما در این مدت با دستگاه های مختلف، مشغول مذاکره و کار بوده ایم. برای اینکه بتوانیم انجا حضور اجرایی پیدا کنیم چون در آنجا مسئله کشته شدن و شهادت افراد هم پیش آمده بود باید رسیدگی می شد. چند بار جلسه با دادستانی و آقای تورک و آقای شهریاری داشته ام که از آنها بسیار ممنون هستم. بعد از مدتها با شهردار و دادستانی به جمع بندی رسیدیم . می دانید این 5 طبقه ای که به ظاهر خراب نشده ، برخی افرادی که آنجا هستند اصرار دارند که کاسبی کنند اما واقعا نمی توان داخل آن شد. ورودی اش از ساختمانی بوده که خراب شده است. نه پارکینگ دارد نه مسائل اتش نشانی حل شده است نه ضوابط شهرداری اجازه می دهد. ساختمان هم صدمه دیده است. ظاهرش را آدم غیر متخصص ببیند می گوید مشکلی ندارد. با یک شرکت مشاوره ای قرارداد بستیم و بررسی کرد و نتیجه این شد که به هیچ وجه نمی شود استفاده کرد. نظام مهندسی و دادستانی، کارشناسی کردند و گفتند نمی شود. جا دادن عزیزان صاحبان سرقفلی در ساختمان نور از مسائلی بوده که دولت هم پیگیر بوده و در جلسات مکرری که جناب شریعتمداری گذاشتند و همه حضور داشتند، جمع بندی شد که باید از ایشان تشکر کنم . با شهرداری به جمع بندی رسیدیم که سطح و سطوح چطور باشد و میراث فرهنگی مدعی است و می گوید اینجا مجاور مدرسه ژاندارک است و نمی شود بلند ساخت. و بالاخره با شهرداری به این جمع بندی رسیده ایم که 8 طبقه روی زمین و 5 طبقه زیر زمین را به ما مجوز دهند و از همکاری و همراهی شهردار محترم و معاون شهرسازی سپاسگزارم.

الف: چرا شهرداری 14 طبقه روی زمین را نمی دهد ؟

سعیدی کیا:‌ برای اینکه ضوابط میراث فرهنگی اجازه نمی دهد. ما هم هر چند حقوق مکتسبه است اما اصراری نداریم و می گوییم قانون و مقررات اجرا شود. در کنار این ساختمان، یک زمین وجود دارد که این زمین متعلق به بنیاد است اما معارض داشت. ما چند ماه تلاش کردیم و بالاخره 3.8 میلیارد تومان دو هفته پیش به اینها دادیم و تمام شد، سند اینجا را داریم. این را به شهرداری گفته ایم که زمین را با عرصه قبلی تجمیع و کل این را می سازیم تا جواب تعهدات موجود را بدهیم . این ها همه کار برده تا به اینجا رسیده . حالا هنوز هم درگیر آن هستیم. امروز هم درگیر هستیم. ما اینجا هزار پارکینگ در زیر زمین پیش بینی کرده ایم . منتها هزار تا کفایت نمی کند. شهرداری گفت پارکینگ واقع در روبروی پلاسکو ( پروانه ) را کمک کنید تا آماده اینکار شود ما تعمیر و تجهیز آنجا را هم به عهده گرفتیم و گفتیم باشد. شهرداری گفت در وسط خیابان جمهوری می خواهم یک LRT برای اولین بار در تهران بسازم. شما این را هم کمک دهید. همه اینها را پذیرفتیم تا بتوانیم مسئله ملی را حل کنیم اگر نگاه ملی نبود باید تا صدور رای دادگاه صبر می کردیم . اینها همه حل شده و ما اینجا کار را شروع می کنیم با انجام مکانیک خاک و... حالا ما کار را تقریبا شروع کردیم هرچند هنوز هم مشکلاتی هست  پس اول باید این مسائل حل می شد تا پس از آن، طراحی پروژه را بگذاریم به مسابقه طراحی، حدود ده پانزده مشاور انتخاب کنیم و بگوییم طرح  بدهید. تا سطح و سطوح مشخص نمی شد نمی توانستیم طراحی کنیم. ان شاالله تا پایان اسفند ماه، بتوانیم مشاوران را انتخاب کنیم و طرح بخواهیم و در پنج شش ماهی که زمان می برد بتوانیم گودبرداری اینجا را انجام دهیم . چون 5 طبقه باید پایین برود و گودبرداری انجام شود امید است طرح کلی تهیه و پروانه صادر شود و برنده طراحی سریعا  نقشه فونداسیون اینجا را بدهد و تا اجرا می شود بقیه نقشه را هم کامل کند تا اجراء شود.

الف: یعنی اردیبهشت وارد فاز فونداسیون می شوید؟

سعیدی کیا:‌ امیدوارم با نگاه ملی همه دست اندرکاران به این موضوع و کمک خود کسبه بتوانیم از اسفند ماه شروع کنیم این نقطه در مرکزیت تهران است و گودبرداری و حمل خاک، دشواریهایی دارد که امید است 5 تا 6 ماهه انجام شود.

الف: این مواردی که شهرداری درخواست می کرد، از نظر خود شما سنگ اندازی در کار بوده است؟

سعیدی کیا:‌ خیر اینطور نبوده است. ما به حسن همکاری همه به خصوص دادستانی و شهرداری و... باور داریم اما نظرات متنوعی از جانب همه اقشار مطرح شده است. بعضی پیشنهادشان ساخت فقط یه المان برای شهدای آتش نشان در اینجا بود پس جواب این 600 واحد را چه بدهیم ؟ گروه دیگری آمدند گفتند که از چهارراه حافظ تا چهارراه فردوسی را بیایید به این بهانه بسازید. این همه اظهار نظر بوده است.

الف:‌پس تا اواخر بهمن مسابقه طراحی آن هم اجرا می شود؟

سعیدی کیا:‌ ان شاالله حداکثر تا اواسط اسفند و چهار پنج ماه هم طول می کشد تا نقشه و طرح کلی را بدهند.

الف: در خصوص ازادراه تهران شمال، بفرمایید؟ فکر می کنیم به نیم قرن می رسد! علت این موضوع چیست؟ خیر. این کار سال 75 شروع شد.

*آزاد راه تهران شمال 1402 به بهره برداری می رسد

الف: عنوان شد امسال هم به بهره برداری نمی رسد،  این را توضیح می دهید؟

سعیدی کیا:‌ من وقتی وارد بنیاد شدم، منطقه چهار افتتاح شده بود اما تعطیل شده بود چون مشکلات اجرایی و ایمنی داشت. منطقه یک هم که چینی ها در آن کار می کردند ده ماه تعطیل بود. یکبار آقای دکتر آخوندی را در مراسم افطاری دیدم. گفتم آقای دکتر روی این ازادراه جدی هستید؟ گفت جدی هستم و باهم دست دادیم. الحمد لله که همکاری کاملی هم باهم داریم. مذاکراتش با چینی ها  را آقای مهندس خواجه دلویی معاون بنیاد شروع کردند. نزدیک به 25 جلسه گذاشتند از 220 میلیون دلار فاینانس که آورده بودند. 70 میلیون دلارش باقی مانده بود و قرار شد این مقدار را هم کار کنند و بروند. همین هم شد و چینی ها رفته اند اتمام کار در منطقه چهار، 5-6 ماه طول کشید. بخش هایی هم که چون ریزش شده بود و نا امن بود، مشاور گرفتیم تا کارهای ایمنی را انجام دهیم. شبانه روز کار کردیم و سخت بود اما در عید فطر 94 به بهره برداری رسید و الان زیر عبور و مرور است. بعد از اینکه چینی ها تعیین تکلیف شدند، باقی مانده منطقه 1 را به مناقصه گذاشتیم و 7 شرکت برنده شدند و فقط یکی از قطعات را پیمانکار بنیادی برنده شد و باقی آن را شرکت های خصوصی برنده شدند. همه دارند کار می کنند و بسیار فعال هم هستند.

منطقه دو هم امسال اوایل سال مناقصه گذاشتیم تا تونل البرز ، تونل البرز 6400 متر طول دارد و دوبرابر بزرگترین تونل موجود کشوراست. این را هم مناقصه گذاشتیم و چهار پیمانکار برنده شدند و یکی از آنها بنیادی است. روسازی مسیر را هم که برای اولین بار بتنی اجراء می شود دو پیمانکار انجام می دهند که یک پیمانکار بنیادی است. تلاشمان این بود که امسال این را تمام کنیم اما چند اتفاق پیش امد. اول اینکه در نقطه کیلومتر 28.5 کوه یک رانش سنگین 2 میلیون متر مکعبی داشت. مجبور شدیم مسیر را در آن نقطه تغییر دهیم . دوم اینکه برای اولین بار رویه محور را بتنی اجراء می کنیم که تا به حال در کشور نبوده البته دو مورد شروع شده است. دستگاه و تجهیزات را باید وارد می کردیم و سوم اینکه در تونل های بلند بین دو تونل رفت و برگشت دستک هایی ایجاد شده است یکی آدم رو یکی ماشین رو. برای اینکه در داخل تونل اگر اتفاقی افتاد مردم راه گریز داشته باشند . یکی از اتفاقات آتش سوزی است که در سال 2014 در اروپا پیش آمد و استاندارد جدیدی ایجاد شد. تونل های بلند تر و سه کیلومتر به بالا را برای تهویه هوا در موقع آتش باید هوا و دود بیرون مکیده شود بهمین منظور سقف دیگری در تونل می زنند و دمپر می گذارند و بیرون تاسیسات نصب می کنند که دود را بمکد. این مشابهی در کشور ندارد. ما ان شاالله تابستان با تمام مشخصاتی که گفتم عبور می دهیم. البته برودت هوای منطقه هم کار را کند می کند. کار بعدی اینکه  مشاور گرفتیم تا در مسیر و در جلوی هر تونلی برای اولین بار، مسیر آرایی انجام شود. بخشی از آزاد راه در مجاورت با مناطق مسکونی و درگیر مسائل محلی است که رعایت وضعیت این مناطق و حل مشکلات مربوطه نیز توقف هایی در اجرای کار ایجاد نموده است منطقه دو هم، سه سال زمانش است. از اواسط امسال شروع و ان شاالله تا اواسط 99 عبور داده شود. منطقه سه، هنوز تعیین تکلیف نشده و داریم تلاش می کنیم تا سال آینده تعیین تکلیف شود.

* تمام اقدامات پروژه تهران شمال باید به تایید وزارت راه برسد

الف: این تعیین تکلیف ها با دستگاه های دولتی است؟

سعیدی کیا:‌درست است که اجرا کننده ما هستیم اما هرکاری می کنیم باید به تایید وزارت راه برسد. ما در این پروژه سرمایه گذاری قرارداد با وزارت راه بر اساس 50% – 50% داریم و کار می کنیم . اگر یادتان باشد رئیس جمهور کره جنوبی به ایران آمد و با آقای دکتر آخوندی یادداشت تفاهم امضا کردند که منطقه 3 را فایننس کنند. شرکت های دیگری هم جلو آمدند . با سه شرکت چینی هم مذاکره کرده ایم برای همین کار و با دو شرکت هم یادداشت همکاری امضا کرده ایم. البته مناقصه می گذاریم بین همه اینهایی که تمایل دارند و بهترینش را انتخاب می کنیم. از نیمه دوم سال آینده هم سعی می کنیم کار اجراییش شروع شود و اگر مسئله خاصی پیش نیاید تا پایان 1401 کل پروژه تمام شود.

الف: خود وزارت راه و مسکن می گفت اگر پروژه دستشان باشد این را چند ساله تمام می کنند به دلیل اینکه بنیاد اجازه نمی دهد، زمان آن طولانی شده است، این موضوع را تایید می کنید؟

سعیدی کیا:‌ خیر. چنین حرفی نشده است. آقای دکتر آخوندی می گویند این بهترین کار وزارتخانه است. آقای جهانگیری گفتند مهمترین پروژه و نماد مهندسی کشور است. در این پروژه در منطقه یک و دو، چهار هزار نفر دارند کار می کنند. کدام پروژه اینطوری است؟ 1300 دستگاه ماشین الات راهسازی دارد اینجا کار می کند. پروژه مشابه این پروژه در کشور نداریم. بروید از وزارت راه و از مطلعین آنجا بپرسید.

الف: عنوان شده زمینهای اطراف ازادراه می خواهد در اختیار بنیاد قرار گیرد. ایا این موضوع درست است؟

 سعیدی کیا:‌ قرارداد احداث آزاد راه در سال 75 منعقد و در سال 82 متمم نوشته شده و به تصویب دولت رسیده است در هر دو قرارداد آمده است که اگر هزینه و سود مورد تصویب از عوارض به دست نیاید دولت زمین به سرمایه گذار می دهد یعنی به طرف مشارکت( بنیاد ) واگذار می شود. پروژه تهران و شمال هزینه های زیادی دارد. که با پول عوارض، برگشت نمی شود. عوارض سنگین هم برای جبران هزینه، نمی توان گذاشت. اینها همه محاسبه دقیق و فنی شده و به تصویب دولت رسیده است چون عوارض جواب نمی دهد، گفتند مقداری که جواب نمی دهد زمین با محاسبه دقیق در اختیار بنیاد قرار می گیرد و این فقط در کنار آزاد راه و اطراف آن نیست بلکه در بخش های مختلفی است . اصلا مگر می شود بنیاد با دولت زمین خواری کنند ؟ مصوبه ای دولت دارد و تدبیر مناسبی برای انجام بزرگترین پروژه ساختمانی کشور است و اصولا اراضی جنگلی نیست ، مطمئن باشید.

الف: چقدر این زمین ها را قرار است به شما بدهند؟

سعیدی کیا: الان در خاطرم نیست اما مطابق قرارداد است.

الف: پس این موضوع صحت دارد اما زمینهای اطراف ازادراه نیست؟

سعیدی کیا:‌در نقاط مختلف است و جنگل هم نیست مثلا در شهر جدید هشتگرد و پردیس و در منطقه 22 تهران در مصوبات دولت مشخص شده که البته هنوز اجرایی نشده است.

 

گفتگو از معصومه پورصادقی و محسن نظری