خطر درگیری نظامی میان اروپا و روسیه افزایش یافته است

گروه جهان الف،   3961119033

یک گزارش سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ حاکی است که عواملی همچون تضعیف توافقنامه های کنترل تسلیحاتی، استقرار تسلیحات بیشتر و تنش ها بر سر تمرین های نظامی خطر درگیری نظامی ناخواسته میان اروپا و روسیه را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ به مسائلی از جمله پیمان های خلع سلاح هسته ای همچون پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) و نگرانی های امنیتی در شرق و مرکز اروپا پرداخته است.

بنابراین گزارش، ناتو تاکید دارد که خواستار یک مسابقه تسلیحاتی جدید با روسیه نیست اما وضعیت جاری ممکن است که «به وخامت بیشتر اوضاع امنیتی اروپا منجر شود.»

طبق این گزارش، «در این وضعیت وخیم، سوءتفاهم ها و ارزیابی های اشتباه می تواند به یک درگیری نظامی ناخواسته منتهی شود.» این گزارش حاکی است که مناقشه اوکراین مانع بزرگی را بر سر راه کاهش تنش ها میان غرب و روسیه ایجاد کرده و تصمیم آمریکا برای ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین احتمالا بن بست جاری را وخیم تر می کند.

این گزارش می افزاید که کشورهای شرق اروپا «در یک محیط امنیتی رقابتی» به تقلا افتاده اند و از یک سو میان اتحادیه اروپا و ناتو و از سوی دیگر روسیه گرفتار شده اند. همچنین شانس ناتو برای عضوگیری بیشتر از میان کشورهای شرق اروپا تضعیف شده است.

گزارش سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ روز پنجشنبه رسما منتشر می شود. کنفرانس امنیتی مونیخ 16 تا 18 فوریه (27 تا 29 بهمن) برگزار می شود. قرار است که حدود پانصد نفر از مقام های ارشد نظامی و دولتی از اروپا، آفریقا، روسیه و خلیج فارس در این کنفرانس شرکت کنند.