نماینده مجلس: انتشار اوراق مشارکت باید محدود و در حد توان آینده باشد

گروه اقتصادی الف،   3961118070

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اوراق را باید به صورت محدود و در حد توان آینده منتشر کنیم و روی انتشار آن نظارت شود تا از سقف تعیین‌شده در بودجه بالاتر نرود.

مجید ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با آنا، مصوبات مجلس درخصوص انتشار اوراق مالی را راهکاری مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: در این مورد در میان صاحب‌نظران دو رویکرد وجود دارد. یک رویکرد این است که انتشار اوراق مثبت است. البته درست است که فعلا نقدینگی و اعتبار نداریم اما دولت خود را ملزم می کند برخی طرح های عمرانی را اجرا کند و وقتی شرایط مالی بهتری پیدا کرد، هزینه‌ها را پرداخت می کند.

وی افزود: چنین دیدگاهی در دنیا نیز جا افتاده و متداول است و سبب می شود چرخ فعالیت های عمرانی بچرخد. اگر طرح های عمرانی را متوقف کنیم تا نقدینگی لازم محقق شود، بسیاری کارها معطل می شود و ضرر آن بیشتر خواهد بود. در بسیاری از معاملات اقتصادی دنیا روی خط اعتباری کار می شود. یعنی برخی یک خط اعتباری به اعتبار دولت باز می کنند و بعد از چند سال پرداخت ها انجام می شود.

نماینده مردم شادگان در مجلس با اشاره به اینکه بحث انتشار اوراق بی شباهت به بحث فاینانس نیست، گفت: با وجود اینکه بحث فاینانس بسیار شدیدتر از بحث انتشار اوراق است و باعث مقروض شدن ما در سطح بین‌المللی می‌شود، خیلی‌ها فاینانس را قبول دارند.

وی با اشاره به اینکه از موافقان انتشار اوراق مالی است، خاطرنشان کرد: عده‌ای هم مخالف انتشار اوراق هستند و می گویند انتشار اوراق سبب انباشته شدن بدهی ها می شود و به این وسیله درآمدهای خود را پیش‌خور می کنیم. آنان اعتقاد دارند ممکن است اصلا درآمدهای مورد انتظار محقق نشود و گرفتار شویم.

ناصری نژاد اضافه کرد: البته برخی می گویند برای پرداخت اوراق، دیگر نباید اوراق جدید منتشر کنیم و از دیدگاه من این رویکرد درستی است. وقتی اوراق منتشر شد، باید پرداخت های آن صورت بگیرد تا هم مردم احساس اطمینان و امنیت کنند و هم بی‌نظمی و هرج و مرج اقتصادی اتفاق نیفتد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: تصور می کنم رویکرد متعادل بهترین رویکرد است؛ به این معنی که اوراق را به صورت محدود و در حد توان آینده منتشر کنیم و روی انتشار آن نظارت شود تا از سقف تعیین‌شده در بودجه بالاتر نرود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان انتشار اوراق در بودجه 97 مناسب است، گفت: بله، به عقیده من مصوبات مجلس درخصوص انتشار اوراق در سقف مناسبی قرار دارد.