روحانی: دلار 4800تومان نیست گرانی ارز دلایل روانی دارد/حرکت تیم اقتصادی درست بوده/برجام تاکنون توانسته دربرابر تهدیدهای ترامپ ایستادگی کند/کلید روابط ایران و آمریکا در دستان واشنگتن است

گروه سیاسی الف،   3961117193 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشست خبری نمایندگان مهمترین رسانه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار و حجت‌الاسلام روحانی به سوالات آنها در خصوص مسائل روز کشور و موضوعات منطقه‌ای و جهانی پاسخ داد.

روحانی: دلار 4800تومان نیست گرانی ارز دلایل روانی دارد/حرکت تیم اقتصادی درست بوده/برجام تاکنون توانسته دربرابر تهدیدهای ترامپ ایستادگی کند/کلید روابط ایران و آمریکا در دستان واشنگتن است

به گزارش الف نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با اصحاب رسانه در ساعت ۱۶ برگزار و رییس جمهوری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. این نشست خبری با حضور ۲۵۰ رسانه داخلی و خارجی پوشش داده شد.

روحانی در ابتدای نشست خود گفت: ایام دهه فجر را به مردم که خود این انقلاب را به پیروزی رساندند تبریک می‌گویم. سلام همه ما به روح امام بزرگوار و امام عظمی‌الشان و همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین یاد و خاطره روزهای حماسه آفرین بهمن سال 57.

ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفت حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی‌عدالتی‌ها را محقق سازد.

انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور مردم، مشارکت مردم، نشاط مردم، استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم.

روحانی در ادامه ادامه گفت: آرمان‌های انقلاب، آرمان‌هایی است که هدایتگر مسیر و راه ما برای قرن‌های پیش روست. هیچوقت نیست که مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند. راه همان راه است؛ البته شیوه‌ها هم در سبک زندگی مردم و هم اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

نکته مهمی که می‌خواهم تاکید کنم این است که باید نسل جوان ما که 70 درصد جمعیت کشور هستند، افکار نسل جوان و راهی که آنها توصیه می‌کنند باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست.

جوان‌ها نمی‌خواهند ما فقط بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌ها و خواست‌هایی هستند. دنیای جدید را می‌بینند، پیشنهاد و سخن دارند. ما باید راه پیشنهادی آنها را بشنویم، ببینیم، مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم و راه پیشنهادی آنها و مسیر مورد پسند آنها باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد.

جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت را می‌خواهند. آنها اکثریت جامعه هستند.

روزی که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از 7 میلیون نفر بود. امروز 25 میلیون جوان داریم. جامعه آن روز ارتباطش با دنیا و سطح سواد و معلومات عمومی‌اش با امروز متفاوت است.

ما باید زمان‌شناس باشیم. اگر زمان خود را نشناسیم انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار خواهد بود.

روحانی همچنین گفت: دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان‌های انقلاب برای این دولت دو هدف مهم را تعیین و اعلام کرده: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق.

این دو هدف را دنبال خواهیم کرد. در بودجه 97 به این دو توجه عمیق کردیم. امیدواریم نمایندگان هم مصوبه‌ای که در اختیار ما می‌گذارند همان اهداف را مراعات کرده باشند و ما بتوانیم عامل به وعده خود به مردم باشیم.

در ادامه رییس جمهوری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

** روحانی: امسال کسری بودجه نداریم و امسال از سال‌های خوب ماست

رئیس جمهور در پاسخ به سوال ایلنا درباره نرخ ارز و نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی:

نرخ ارز باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. دلایل تجاری ندارد چون ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است. دلایل اقتصادی هم ندارد.

ما امسال کسری بودجه نداریم و امسال از سال‌های خوب ماست چون در سال‌های قبل، دی و بهمن با مشکل مواجه بودیم. پس قاعدتا دلایل روانی و تبلیغاتی دارد و نگاه برخی به آینده. آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود چون منابع ارزی ما همان درآمد خودمان بود و امروز تاکنون 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست. حدود 13 میلیارد آن تصمیم‌گیری شده است لذا شرایط آینده بهتر است. تصمیماتی اتخاذ شده در این زمینه، بخشی را بانک مرکزی اعلام کرده است.

توصیه‌ام به مردم این است در این مشیر پر ریسک قدم برندارند. مسیرهایی خیلی بهتر از مسیر ارز برای استفاده از پولشان وجود دارد و این مسیر،‌باثبات نخواهد بود. مردم به راهنمایی و توصیه مسئولان اقتصادی ما توجه کنند تا ضرر نکنند.

در مورد بدهی تامین اجتماعی دولت توصیه‌های مهمی به سازمان دارد. باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. هر قدر پول بدهیم با این وضعی که دارد نمی‌تواند مسیر درست را بپیماید.

تاکید کردم به وزیر کار شرط من این بوده که تمام بنگاه‌ها واگذار شود. قدم‌های خوبی برداشته شده است. همه بخش‌های دولتی باید بنگاه‌های خود را واگذار کنند از جمله بانک‌ها. این تنها راه نجات اقتصاد کشور است. نیروهای مسلح و دیگران هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند.

** روحانی: به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم نیز شاهد رشد مداوم اقتصادی باشند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما درباره‌ی رمز پیشرفت و پیروزی کشور در سال‌های پس از انقلاب:

مبنای پیشرفت ما بسته به اراده‌ی ملت ما برای تحول و پیشرفت است. اگر ملت منسجم و‌ مصمم باشد و حاکمیت هم حاکمیت خود مردم باشد، آن ملت همواره در حال پیشرفت خواهد بود.

آمارهای بین‌المللی هم حاکی از پیشرفت ما در زمینه توسعه منابع انسانی است.

آمار و ارقام خوشبختانه به ما می‌گوید در سالهای اخیر رشد اقتصادی مثبت ما همواره وجود داشته است و در سال‌هایی دو سه درصد بوده و در سال گذشته دو رقمی شده بود.

من به مردم قول میدهم در دولت دوازدهم نیز شاهد رشد مداوم اقتصادی کشور باشند.

** روحانی: این دولت درمیان تمام دولت‌ها رساترین سخن را گفته که اعتراض می‌پذیرد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مهر درباره اعتراضات اخیر:

اشکال من به این سبک سوال است که خواست مردم به سمت بخش اقتصاد می‌برید، نشنیدن صدای مردم است.

مردم فقط به اقتصاد اعتراض ندارند در مسائل سیاسی و روابط خارجی و ... خیلی حرف دارند. گوش ما باید کاملا شنوا باشد. دولت با همه توانش تا امروز مسیر تورم را به سمت پایین آورده است.

امروز تورم 8.2 است. ما وقتی شروع کردیم رشد اقتصادی ما در سال 91 6.8- بود و رشد اقتصادی ما پارسال دو رقمی بوده است.

اینکه ما امسال مستمری‌بگیرهای اقشار پایین مستمری‌شان بیش از 3 برابر شده است یعنی به مردمی که در رنج هستند توجه داریم. اینکه در ماده 14 بودجه برای ریشه‌کنی فقر مطلق ماده گذاشتیم یعنی توجه داریم و اینکه در تبصره 18 برای اشتغال منبع گذاشتیم و البته مجلس ممکن است بالا پایین کند، یعنی توجه داریم. اینها یعنی دولت از قبل گوش شنوا داشته و دارد. رساترین سخن را در میان همه دولت‌ها، این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد.

خوشبختانه همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذیرفتند. این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که همه می‌گویند باید صدای مردم را شنید.

 ** روحانی: همچنان با کشورهای منطقه و خارج از منطقه درباره منطقه بحث‌ و‌ رایزنی می‌کنیم و حتی از آنها کمک میخواهیم

روحانی در پاسخ به خبرنگار شبکه سی.ان.ان مبنی بر سیاست آمریکا برای کنترل ایران در منطقه و امکان مذاکره با کشورهای خارج از منطقه:

ما همواره در منطقه پیچیده‌ای که هستیم و مشکلات فراوانی که شاهد آنیم راه حل اساسی را راه سیاسی و مذاکره می‌دانیم اما ابایی نداریم که با کشور‌های دیگر هم مذاکره کنیم.

همیشه ما با کشورهای خارجی بحث و تبادل نظر کرده‌ایم و هدفمان را که مبارزه با تروریسم، ثبات و عدم مداخله‌ی دولتهای خارجی و فروش سلاح آنها در منطقه بوده است، گفته‌ایم.

همچنان با کشورهای منطقه و خارج از منطقه درباره منطقه بحث‌ و‌ رایزنی می‌کنیم و حتی از آنها کمک میخواهیم.

ما همیشه با کشورهای دنیا راجع به منطقه حرف زدیم و حرف خواهیم زد.

** روحانی: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال «آفتاب یزد» درباره «برخی صداها که مانع سرمایه‌گذاری می‌شوند»:

ما باید به آینده امیدوار باشیم. این یک شعار نیست. من وقتی به کرمان می‌روم و می‌بینم 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود و سال آینده هم همین میزان طرح داریم، یعنی جامعه در حال پیشرفت است.

سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است. بسیاری از موارد مهم سرمایه‌گذاری که فناوری پیچیده می‌خواهد با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره‌ایم. ما اتومبیلی تولید می‌کنیم که 30 درصد آن باید صادر شود.

طرحی که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کردم و طرح‌های دیگر همگی به معنای امیدواری است. در همه عرصه‌ها همین طور است.

اما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند. سرمایه و سرمایه‌دار مثل آهو فرار می‌کنند. راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

** روحانی: آمریکایی‌ها در سوریه اهداف ناصحیحی دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره، درباره‌ی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و تغییر موضع ایران و درخواست ایران از ترکیه برای توقف عملیات ترکیه و ارتباط آن با روابط ایران و روسیه:

برای مسائل منطقه بویژه سوریه روابط خوبی بین ایران ترکیه و سوریه بوده و در تماس تلفنی با پوتین، او احساس می‌کرد نشست دوباره سران سه کشور ضرورت دارد.

روابط ما با روسیه و ترکیه روابط خوبی است و اما این موضع اصولی ما بوده که ورود ارتش یک کشور به خاک کشور دیگر باید با رضایت مردم و دولت آن کشور باشد و بنابراین دلمان میخواهد این عملیات که ثمری جز کشته شدن مردم نخواهد داشت، متوقف شود.

همانطور که الان حضور آمریکایی‌ها در سوریه را که اهداف ناصحیحی در منطقه دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند هم نمی‌پذیریم.

روابط سه کشور روابط خوبی است و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

** روحانی: باید بخش خصوصی را برای حضور در عرصه فرهنگی تشویق کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به «بانی‌فیلم» درباره «بودجه وزارت ارشاد و مصرف آن» و «دنبال کردن سینما»:

من هنوز فیلمی از جشنواره ندیده‌ام. انتشار روزنامه‌ها برای ما مهم است چون یکی از آثار مهم فرهنگی و اجتماعی ماست. رابطه دولت با مردم از این طریق است.

اینکه بودجه ما کافیست یا خیر، اگر از وزیر بپرسید می‌گوید خیر و اگر از آقای نوبخت بپرسید می‌گوید بلی. اما ما باید بخش خصوصی را تشویق کنیم برای ساخت سینما و تامین کاغذ مطبوعات و ...

 ** روحانی: از برجام نه خطی کم نه خطی به اضافه خواهد شد/ تا زمانی که خواسته‌های ما تامین شود پای برجام‌ می‌ایستیم

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار یوم‌یوری ژاپن درباره‌ی تاکید ترامپ بر بازگشت تحریم درصورت عدم اصلاح برجام و تصمیم ایران در قبال این موضع:

خوشحالم که ترامپ پس از یک سال که به کاخ سفید رفته هنوز نتوانسته توافق را پاره کند و به هدفش برسد. برجام آنقدر استحکام داشته که بتواند در این یکسال در قبال آمریکا مقاومت کند.

هیچ کس، نه ما نه دوستان اروپایی، نمی‌دانند آمریکا چه میخواهد بکند. نه تنها درباره برجام بلکه توافق‌های اقتصادی و آب‌وهوا و توافق‌های دیگر هم همینطور است و کسی نمی‌داند آمریکا پای توافق خود می‌ایستد یا نه.

ما اصولی داریم‌ و‌ پای آن‌ می‌ایستیم. از برجام نه خطی کم نه خطی به اضافه خواهد شد. مسائل دیگر را به برجام مربوط نمی‌دانیم.

برجام توافقی هفت‌جانبه است و تعهد حزب دموکرات نیست و تعهد دولت آمریکاست؛ اشتباه ترامپ این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است.

با این حال ما پیش‌بینی‌های لازم را در این‌باره داشتیم و تا زمانی که خواسته‌های ما تامین شود پای برجام‌ می‌ایستیم.

** روحانی: یادم نمی‌آید در لایحه بودجه چیزی به عنوان سقف حقوق اعضای هیات علمی گنجانده باشیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال «فرهیختگان» درباره «اعتراض دانشگاهیان به بودجه دانشگاه‌ها و سقف حقوق هیات علمی»:

آنچه بیشتر دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند این بود که مراکز علمی‌شان تقویت شود که به‌حق است. دولت در این تصمیم بود و چون راهی نبود ذهن ما این بود که 400 میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم.

ما باید مشکل دانشگاه‌ها را به طریقی حل کنیم. اما وزیر علوم اعتراضی در این بودجه نداشت.

البته به طور کلی همه وزرا یک اعتراضی دارند. بعضی از مشکلات درباره دانشگاه‌ها به‌حق است. یادم نمی‌آید در لایحه چیزی به عنوان سقف حقوق اعضای هیات علمی گنجانده باشیم.

** روحانی: سال گذشته برای حدود 700 هزار نفر شغل ایجاد شده است

رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر درباره اشتغالزایی:

رقم یک میلیون و سیصد پیش‌بینی است که برمبنای بودجه‌ای بوده که ما به مجلس تقدیم کردیم.

تبصره ۱۸ متاسفانه دچار تغییرات زیادی در کمیسیون تلفیق شده است.

دولت منابعی را پیش‌بینی کرده بود و پیش‌بینی شده که از صندوق ذخیره و بانک‌ها هم منابعی بیاورند که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد برای چهار سال می‌شد که دولت روی آن برنامه‌ریزی کرده بود اما تغییراتی که در مجلس اتفاق افتاده مطابق برنامه‌ریزی دولت نیست.

سال گذشته اشتغال ما حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده و برنامه‌ریزی ما برای افزایش این رقم در سال آینده است. و اگر برنامه‌ریزی ما محقق شود اشتغال در سال آینده افزایش خواهد یافت.

تمرکز دولت برای اشتغالزایی، روی بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بازآفرینی شهرها بوده که طبق پیش‌بینی‌ سازمان برنامه ۲۴۰ هزار شغل در آن ایجاد می‌شود و در هر شرایطی انجام خواهد شد.

وزارت تعاون هم طرح‌هایی دارد برای اشتغال که در سال آینده اجرا خواهد شد و از این راه‌ها اشتغال ایجاد خواهد شد.

** روحانی: یکی از ویژگی‌های بودجه امسال، شفافیت است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال «ایکنا» درباره حذف جدول 17 بودجه:

جدول 17 اشکالش این بود که دستگاه‌هایی به عنوان کمک پولی می‌گرفتند و اینکه کجا مصرف می‌شود و چه می‌شود و گاهی آمار ظاهری می‌دادند اما خروجی آن مشخص نبود.

یکی از ویژگی‌های بودجه امسال، شفافیت است؛ هم شفافیت برای دولت و هم برای مردم. تجمیع و بخشی که زیر نظر ارشاد رفته برای آن است که نظارت کنیم و برمبنای کاری که انجام می‌دهند بودجه بگیرند. حتما بعضی موارد را حذف کرده‌ایم.

 ** روحانی: این نیست که چون آمریکا تصمیم گرفته به ما فشار وارد کند به ما فشار وارد شود/ اگر فشارهای آمریکا روی ما ادامه پیدا کند، تدبیر ما هم در برابر آن ادامه پیدا خواهد کرد

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تاد انگلیس که پرسید از اخبار برداشت می شود که سال 2018 سال پیچیده و سختی برای ایران خواهد بود و آمریکا به دنبال ناکارآمد کردن دولت شماست، چه برنامه ای برای باز کردن این گره دارید؟ :

نمونه آن این است که موضوع اعتراضات را به مسئله ای سیاسی تبدیل کرد و به شورای امنیت برد اما شکست مفتضحانه ای خورد و همه به جای گوش دادن به حرف های آمریکا، درباره برجام حرف زدند.

تا به حال ندیده بودیم آمریکا به خاطر رای آوردن در سازمان ملل، به سفرای کشورها ناهار بدهد.

من نشانه ای از این نمی بینم که سال 2018 سال مشکلی برای ما باشد، آمریکایی ها همیشه به دنبال ایجاد مشکل بوده اند اما روابط ما با اتحادیه اروپا و روسیه از همیشه بهتر است.

با تمام توان مقابل آمریکا خواهیم ایستاد و به خاطر فشار آمریکا دچار مشکل نمی شویم.

** روحانی: اگر بنا باشد یک پیام‌رسانی بیاید و بخواهد همه فضا در اختیار آن باشد برای کشور ما مفید نیست/ آن دوره که بگوییم ببندیم و از پشت بام بیندازیم پایین (منظورم دیش است، نه آدم) گذشته است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال «ایرنا» درباره «برنامه دولت برای شبکه‌های اجتماعی»:

امروز در مورد فضای مجازی و اینترنت، فضای مهمی برای ماست.

اطلاعات و دانش روز دنیا و مشاغل در این فضا بسیار مهم است.

در دو سال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده و موبایل‌محور است.

در حال گسترش نسل 3 و 4 موبایل در سراسر کشور هستیم.

اهدافی که ما داریم هم فرهنگی است، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم سیاسی است.

الان رییس جمهور آمریکا توییت می‌کند و میلیون‌ها پاسخ می‌شنود و گاه عقب‌نشینی می‌کند. این یعنی این فضا در دنیای سیاست خارجی و داخلی و اقتصادی یک بازیگر عمده است.

دولت مصمم است هم در زیرساخت و هم در زمینه محتوا و هم پلتفرم‌های مورد نیاز به سمت توسعه حرکت کند لذا پهنای باند را می‌بینید که گسترش سافته است.

سهولتی که مردم دارند برای دسترسی با گذشته متفاوت است. کسی حوصله ندارد نیم ساعت معطل شود برای مشاهده یک اثر. در زیرساخت کار بسیار خوبی انجام گرفته است. در شبکه ملی گام‌های خوبی برداشته شده است.

البته دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کند و هم معتقد است انحصار در این زمینه معنا ندارد

اگر بنا باشد یک پیام‌رسانی بیاید و بخواهد همه فضا در اختیار آن باشد برای کشور ما مفید نیست.

باید پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و آثار اصلی آن آثار فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است.

در فضای مجازی عمده محتوا را ما خودمان درست می‌کنیم.

نسل جوان ما و همه معتقدین ما به انقلاب و همه کسانی که به هویت ایرانی و اسلامی خود ارج می‌نهند به این فضا وارد شوند تا این فضا تبدیل به یک فرصت بزرگ شود.

آن دوره که بگوییم ببندیم و از پشت بام بیندازیم پایین (منظورم دیش است، نه آدم) گذشته است.

** روحانی: برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست / به خاطر فتوای رهبری تعهد ما دربرابر دنیا این است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و نمی‌رویم / اگر آمریکایی‌ها از فرصت برجام درست استفاده میکردند امکان مذاکره درباره موضوعات احتمالی دیگر هم فراهم میشد

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ان.بی.سی آمریکا درباره‌ی اصرار احتمالی به مذاکره مجدد آمریکا و اروپا درباره بخشی از برجام:

برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست. برجام توافقی است که پس از ۳۰ ماه تلاش نوشته و امضا شده و شورای امنیت آن را تایید کرده و هیچ معنایی ندارد با آمریکا و اروپا یا هرکس دیگر درباره آن مذاکره کنیم.

تعهد ما دربرابر دنیا این است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و نمی‌رویم نه تنها بخاطر تعهد بین‌المللی بلکه به دلیل فتوای رهبری.

اما درباره سلاح‌های متعارف، آنچه ایران برای دفاع از خود لازم داشته باشد تهیه خواهد کرد.

موشک‌های ما هیچ‌وقت برای تهاجم به کسی نبوده و برای دفاع از خودمان بوده است. موشک‌های ما برای سلاح کشتارجمعی نبوده است.

اگر آمریکایی‌ها از فرصت برجام درست استفاده میکردند امکان مذاکره درباره موضوعات احتمالی دیگر هم فراهم میشد که دولت فعلی آمریکا کلا این فرصت طلایی را از بین برد.

کلید حل مشکلات میان ایران و آمریکا در واشنگتن است. آمریکا باید دست از فشار و تهدید بردارد و در آن صورت خود به خود فضا فضای دیگری می‌شود.

** روحانی: امیدواریم رژیم عربستان سر عقل بیاید

رئیس جمهور در پاسخ به سوال «الاتجاء» درباره «پروژه غرب درباره قدس»:

شرایط نسبت به گذشته متفاوت است یعنی دولتی که امروز در واشینگتن سر کار است متفاوت با دولت‌های گذشته است.

اینکه در داخل کاخ سفید فردی تاثیرگذار و صهیونیست وجود دارد، بی‌تردید در مسائل منطقه و جهان اثرگذار است.

اسرائیل اشتباه می‌کند. فکر می‌کنند حالا که ترامپ و کوشنر کنار آنها هستند و در عربستان هم کسانی که پختگی کافی ندارند حضور دارند فکر می‌کنند علیه ایران و قدس و منطقه می‌توانند استفاده کنند.

در این فرصت ترامپ بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند و با مقابله همه کشورها روبه‌رو می‌شود. آنها دنبال این هستند که علیه ملت فلسطین و علیه قدس و کشورهای منطقه از جمله ایران از این فرصت استفاده کنند.

کشورهای منطقه باید هوشیار و متحد باشند. با گذشت زمان، حکام ریاض خواهند فهمید مسیرشان نادرست است.

همه تلاشی که کردند تا داعش بر سوریه و عراق مسلط شود نتیجه‌اش چه شد؟ همه تلاشی که کردند یمن را در اختیار بگیرند به جا رسیدند؟ اگر کسی در منطقه فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است اشتباه می‌کند. اسرائیل به دلیل عملکردش مشخص است که دشمن همه کشورهای منطقه است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است و راه پیشرفت مسلمانان وحدت است.

ما دلمان می‌خواهد رژیم عربستان سر عقل بیاید و منافع مردم خود و مسلمانان را مدنظر قرار دهد. ما هم اگر کاری از دستمان بربیاید کوتاهی نخواهیم کرد.

** روحانی: به قشری که مالیات پرداخت می‌کند نباید فشار بیاوریم، بلکه به کسانی که مالیات نمی‌دهند باید توجه کنیم / همه باید مالیات بدهند / اگر دستگاهی مالیات بدهد و بقیه ندهند یعنی رانت و اقتصاد ناسالم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار "رادیو جوان" درباره اقتصاد غیرنفتی و عدم وابستگی کشور به نفت:

ما قدم به قدم باید از نفت خام فاصله بگیریم؛ کم‌کم باید به صادرات گاز و بنزین برسیم اما باید اتکای بودجه‌ای به نفت را کم کنیم. بخصوص در بودجه‌ی جاری؛ یعنی اتکا کشور باید عمدتاً به مالیات باشد.

به قشری که مالیات پرداخت می‌کند نباید فشار بیاوریم. بلکه به کسانی که مالیات نمی‌دهند باید توجه کنیم و پرداخت مالیات را گسترش دهیم. و همه باید مالیات دهند.

همه ما وظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم و نباید استثنایی داشته باشیم.

اگر دستگاهی مالیات بدهد و بقیه ندهند یعنی رانت و اقتصاد ناسالم.

دولت یازدهم و دوازدهم هم اتکای خود به درآمدهای نفتی را کاهش داده است.

مسئله‌ی اقتصاد دانش بنیان هم مسئله مهمی است و خوشبختانه مهاجرت معکوس امروز به کشور آغاز شده است؛ بسیاری از استارت‌آپ‌های جدید توسط کسانی راه‌اندازی شده که درس خوانده خارج بودند و به کشور بازگشته‌اند و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. ما در سال آینده هم از این قشر حمایت خواهیم کرد.

** روحانی: احزاب ما متاسفانه عمدتا مثل مغازه‌های فصلی در ایام انتخابات فعال می‌شوند/ باید گفت‌وگوی ملی راجع به مسائل اساسی کشور را راه بیفتد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال «تعادل» درباره «تقویت جامعه مدنی»:

اتکای ما در جامعه مدنی فقط نباید به احزاب باشد. الان سمن‌ها بخش بزرگی هستند در زمینه‌های مختلف فعالیت خوبی دارند.

احزاب ما متاسفانه عمدتا مثل مغازه‌های فصلی در ایام انتخابات فعال می‌شوند.

امید و آرزوی من این است که همه احزاب و تشکل‌ها و جامعه مدنی فعالیت مستمر داشته باشند.

مردم بیایند در گفتمان‌هایی که در آینده‌شان مهم است بحث کنند.

مگر نمی‌گوییم آلودگی هوا و زلزله؟ همه دنبال این هستیم که بگوییم بنزین و نان ارزان می‌شود. اینها درست و ممکن است عده‌ای کف بزنند برایمان اما مگر نباید آلودگی هوا حل شود؟ الان فقط مدارس را تعطیل می‌کنیم که ساده‌ترین و شاید بدترین راه است.

راه صحیح و عاقلانه بدون پول ممکن نیست. باید خودروها و وسایلی که مصرف‌کننده انرژی هستند اصلاح شوند. این بودجه می‌خواهد. همین طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بودجه می‌خواهد.

عربستان سعودی که چند برابر ما نفت می‌فرشود از پارسال تا امسال بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما به مجلس گفتیم همفکری و هماهنگی کنند. وزیر نفت ما اعلام کرد روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم! همه خیابان‌های ما تبدیل شده به پارکینگ.

اشکال ما باید رفع شود. جامعه مدنی درباره اینها باید گفت‌وگو کند. باید گفت‌وگوی ملی راجع به مسائل اساسی کشور راه بیفتد.

محیط زیست از مسائل بسیار مهم است. من مکرر به این فکر افتادم و در دولت مطرح کرده‌ام. باید گفتمان‌سازی ما بخشی به سمت مهم‌ترین مسائل اجتماعی کشور برود.

** روحانی: حضور آمریکا و نیروهای خارجی در افغانستان زمینه‌ساز گرایش جوانان به گروه‌های تروریستی شده است / درصورت درخواست دولت افغانستان، ایران آماده کمک‌های مستشاری و امنیتی به این کشور خواهد بود

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون "تمدن افغانستان" درباره‌ی همکاری بین ایران و افغانستان:

افغانستان همسایه شرقی ماست که قرن‌ها باهم رابطه خوبی داشتیم و ملت بزرگ ایران میهمان نوازی‌های زیادی برای برادران و خواهران افغانستانی خود داشته‌اند.

پیمان همه‌جانبه‌ی مهمی بین ایران و افغانستان منعقد شده که بخش‌هایی از آن انجام شده و بخش‌های دیگری مانده که انجام آن بسیار مفید خواهد بود.

ایران آمادگی دارد همکاری مستشاری با افغانستان درباره مسایل امنیتی و مبارزه با تروریسم داشته باشد.

البته حضور آمریکا و نیروهای خارجی در افغانستان زمینه‌ساز گرایش جوانان به گروه‌های تروریستی شده است.

با این حال در صورت درخواست دولت افغانستان، ایران آمادگی دارد درزمینه مسائل امنیتی به این کشور کمک کند.

** روحانی: امیدواریم سال 97 سال شکوفایی طرح‌ باشد

روحانی در پاسخ به سوال ایسنا درباره «هدف دولت از نوسازی ناوگان حمل و نقل و بافت فرسوده»:

در هر دو مورد اهداف متعددی در کنار هم چیده شده است. مثلا در ناوگان، اول صنعت ما حرکت می‌کند و اشتغال افزایش می‌یابد. فناوری وارد کشور ما می‌شود. از لحاظ محیط زیست برای ما مهم است. از نظر صرفه‌جویی اهمیت دارد.

در مساله بازآفرینی شهرها که پنجشنبه توضیح می‌دهم هم برای جوانان خانه‌اولی مسکن تهیه می‌شود هم افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند مسکن مناسب خواهند داشت و هم اشتغال خوبی پدید می‌آید. امیدواریم سال 97 سال شکوفایی این طرح‌ها باشد.

** روحانی: اگر دولت بتواند افرادی را که به یارانه نیاز ندارند شناسایی کنند، یارانه آنها را قطع خواهد کرد / قیمت حامل‌های انرژی نباید بصورت ناگهانی افزایش پیدا کند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار "روزنامه جوان" درباره یارانه و قیمت حامل‌های انرژی:

یارانه‌ای که پرداخت می‌شود، در حال حاضر تقریباً به همه پرداخت می‌شود.

قشرهایی که نیاز ندارند نباید از این یارانه استفاده کنند و باید در جای دیگری صرف شود.

هدف دولت و مجلس در این‌باره یکی است و اختلاف نظری وجود ندارد اما با وجود جلساتی که با کمیسیون‌های مجلس گذاشتیم نتوانستیم درباره‌ی شیوه‌ی انجام آن به توافق برسیم.

اگر دولت بتواند افرادی را که به یارانه نیاز ندارند شناسایی کنند، یارانه آنها را قطع خواهد کرد اما در زمینه شناسایی این افراد مشکلاتی داریم.

قیمت حامل‌های انرژی هم نباید بصورت ناگهانی افزایش پیدا کند و باید با شیب ملایمی این اتفاق انجام شود.