انتقاد نوبخت از افزایش پلکانی مالیات اعضای هیات علمی و قضات/ نحوه محاسبه مالیات پلکانی برای حقوق‌ها در سال آینده

گروه اقتصادی الف،   3961115216 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه بررسی بند‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و غیردولتی را سالانه ۲۷۶ میلیون ریال تعیین کرد.

انتقاد نوبخت از افزایش پلکانی مالیات اعضای هیات علمی و قضات/ نحوه محاسبه مالیات پلکانی برای حقوق‌ها در سال آینده

براساس بند (الف) تبصره 6 لایحه که به تصویب رسید سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم مصوب 4 اسفند 1366 و اصلاحات بعدی آن در سال 1397، مبلغ 276 میلیون ریال تعیین شد.

در این مصوبه تشریح شده است: نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه به استثنای تبصره 2 مصوب سال 86 قانون مالیات های مستقیم، معافیت در مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه 15 درصد و نسبت به مازاد چهار برابر، تا شش برابر 25 درصد و نسبت به مازاد شش برابر، 35 درصد تعیین می شود.همچنین میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد 57 و 101 قانون مالیات های مستقیم، سالانه مبلغ 216 میلیون ریال تعیین شد.

مخالفت با افزایش سقف مالیاتی به نام هیات‌های علمی و به کام دیگران است
غلامرضا تاجگردون در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 15 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97، بند (الف) تبصره 6 این لایحه اظهار داشت: در کشور ما هر زمانی که بحث دفاع از درآمدهای پایین مطرح می‌شود تبدیل به پوپولیست می‌شویم و این مشکلات به وجود می‌آید. رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 با بیان اینکه اتفاق خاصی صورت نگرفته است، در بودجه سال 96 این اقدام شروع شد و سقف معافیت مالیاتی را در زمانی که خط فقر 3 میلیون تومان اعلام می‌شود، ارتقا دادیم گفت: به استناد آمار مخالفت با این بند به نام هیات‌های علمی و به کام دیگران است و اکثر هیات‌های علمی زیر 8 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرمول ارائه شده تنها مربوط به کارکنان دولت نیست بلکه مربوط به همه است، ادامه داد: سال‌ها پیش باید این اقدام صورت می‌گرفت، به استناد آمار رسمی ارائه شده توسط دولت 80 درصد جمعیت کشور زیر 2.5 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه سخت است که در دولت و مجلس بنشینیم و به ضرر خود مصوبه‌ای را تصویب کنیم، خاطرنشان کرد: مخالفت با این مساله به نام هیات‌های علمی و به کام دیگران می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات پلکانی برای حقوق‌ها در سال آینده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : سقف معافیت مالیاتی حقوق ها از 10 تا 35 درصد تعیین شد. محمدمهدی مفتح افزود: براساس مصوبه مجلس در قالب لایحه بودجه سال آینده، سقف معافیت مالیاتی کلیه حقوق بگیران برای حقوق های تا 2 میلیون و 300 هزار تومان معاف و برای حقوق هایی که از 2 میلیون و 300 هزار تومان تا 7 میلیون باشد 10 درصد تعیین شد.

وی اضافه کرد: افرادی که از 7 میلیون تا 9 میلیون و 600 هزار تومان حقوق می گیرند سقف معافیت مالیاتی برای آنها 15 درصد و افرادی که از 9 میلیون و 600 هزار تومان تا 13 میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیرند سقف معافیت مالیاتی آنها 25 درصد تعیین شد. مفتح همچنین گفت: سقف معافیت مالیاتی افرادی که حقوق آنها از 13 میلیون و 800 هزار تومان بالاتر است 35 درصد خواهد بود.

انتقاد نوبخت از افزایش پلکانی مالیات اعضای هیات علمی و قضات
گفتنی است سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در توئیتر، از تصمیم مجلس برای افزایش پلکانی مالیات اعضای هیات علمی و قضات انتقاد کرد.

محمد باقر نوبخت در توئیتر نوشت: رویکرد مجلس در توجه به اقشار کم درآمد و افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه از ۲۴ میلیون تومان به ۲۷.۶ میلیون تومان، هم قابل تقدیر است و هم شایسته تقدیس و اینکه با اخذ مالیات پلکانی از کسانی که با فعالیت‌های اقتصادی درآمد بیشتری کسب می‌کنند مالیات بیشتری اخذ شود، قابل توجیه است؛ اما اعمال ضرایب مالیاتی بالا بر درآمد جمعی از کارکنان دولت همچون اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و قضات که درآمد آن‌ها صرفاً به دلیل مدارج علمی بالاتر و حساسیت شغلی است، آیا توجیه‌پذیر است؟