قماربازی‌های مجازی/ جولان «آقای هزینه» بیخ گوش پلیس فتا و مسئولان+ عکس و فیلم

گروه اجتماعی الف،   3961110010 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها در فضای مجازی شاهد جولان افرادی هستیم که با برچسب شاخ مجازی در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام جوانان و نوجوانان زیادی را به فساد و قمار ترغیب و بدون واهمه از روند فعالیت‌های خود و شیوه کسب درآمدشان صحبت می‌کنند.

فارس نوشت: اگر کاربر فضای مجازی به خصوص نرم افزار اینستاگرام باشید قطعاً با صفحات افراد لاکچری‌نمایی برخورد کرده‌اید که به زعم خودشان لوکس بودن از زندگی‌شان می‌چکد. افرادی که به هر قیمتی مثلاً شاخ هستند و به نگاه خودشان شاخ هم زندگی می‌کنند برای مثال داوود‌.غ یا همان «آقای هزینه». جوانی که این روزها به واسطه پول و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خاص خود، به شهرت رسیده‌ و حالا از این شهرت برای کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کند.

البته همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود زیرا آقای هزینه با معرفی سایت‌های قماربازی به جوانان و نوجوانان تعداد زیادی از آنها را به فساد و فحشا تشویق می‌کند.

شهرت «هزینه» هم مثل خیلی از افرادی که با برچسب «شاخ مجازی» در اینستاگرام فعالیت می‌کنند شهرتی پوشالی است و اگر یک روز حساب بانکی‌اش خالی شود و یا در یکی از همین قمارهایی که برای ‌آنها تبلیغ می‌کند تمام دارایی‌اش را ببازد دیگر آپشنی برای قدرت‌نمایی در فضایی مجازی ندارد.

این روزها در شبکه‌های اجتماعی با دختران و پسران جوانی مواجه هستیم که برای مشهور شدن حاضر هستند دست به هر کار احمقانه‌ای بزنند و به پشتوانه چندهزار فالوئری که اغلب آن‌ها هم فیک هستند، در فضای مجازی عرض اندام می‌کنند و متاسفانه به الگویی برای بسیاری از جوانان و به خصوص نوجوانانی تبدیل شده‌اند که شهوت دیده شدن، فرصت تفکر را از آنها گرفته است.

زمانی الگوی جوانان ایرانی پهلوانان و قهرمان‌هایی بودند که شبیه شدن به ‌آنها سال‌های زیادی زمان می‌برد و نتیجه‌ای جز افتخار برای ایران نداشت اما امروز با قهرمانان چند هزار فالوئری رو به رو هستیم که شبیه شدن به آنها با پول، عمل زیبایی و هیکل عضلانی و انتشار چند عکس از زندگی‌های لوکس و به اصطلاح لاکچری زمان زیادی نمی‌برد.

اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث محبوبیت این افراد شده و چرا هر روز شاهد رشد قارچ‌گونه شاخ‌های مجازی و لاکچری‌های فیک هستیم؟

سوال دیگری که در حوزه برخورد با این افراد وجود دارد این است که چرا پلیس فتا که مدعی رصد و برخورد با جلوه‌های بارز ترویج فساد و فحشا، خشونت،‌ کلاهبرداری و به طور کلی جرم در فضای مجازی است برخوردی با این افراد نداشته و یا اگر داشته، چرا به درستی اطلاع رسانی نشده و شاهد تاثیر برخوردها نیستیم.

آیا مدعی العموم می‌تواند به این حوزه ورود داشته باشد یا در این زمینه به شکایت شاکی خصوصی نیاز است؟

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخصوص فعالیت مجرمانه این افراد در فضای مجازی و ترغیب جوان‌‌ها به فساد و فحشا گفت: بدون شک هرگونه اقدام به  انتشار محتوای غیر‌اخلاقی، مبتذل و مستهجن و تشویق وترغیب به فساد و فحشا هم در فضای مجازی و هم در خارج از فضای مجازی رفتاری مجرمانه و ممنوع است.

مجازات سنگین در انتظار مجرمان فضای مجازی

وی افزود: علاوه بر این، اشخاصی که سایت‌های شرط بندی و قمار ایجاد و مردم را ترغیب و تشویق به قماربازی و سایر جرایم می‌کنند نیز عمل‌شان مجرمانه محسوب می‌شود و در قانون جرایم رایانه‌ای، قانون مجازات اسلامی و دیگر قوانین کشور جرایم تعریف و مجازات مرتبط با آن احصاء شده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که چه نهادی مسئولیت بر خورد با جرایم رایانه‌ای را در فضای مجازی را بر عهده دارد و چرا قاطعانه با جرایم فضای مجازی بر خورد نمی‌شود؟ گفت: ضابطان قضایی اعم از پلیس و سایر دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و حتی نظامی در چارچوب وظایف قانونی خود موظف هستند تحت نظارت و تعلیمات مقامات ذ‌ی‌صلاح قضایی در دادسراهای سراسر کشور با جرایم رایانه‌ای در فضای مجازی برخورد کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین ضابطان قضایی که در صف اول مبارزه با جرایم هستند باید در فضای مجازی حضور فعال و سازمان یافته داشته باشند و با شناسایی افرادی که در این فضا مرتکب جرم می‌شوند، آنها را برای برخورد قانونی به دادسراهای عمومی و انقلاب در سراسر کشور معرفی کنند.

رسیدگی به اکثر جرایم فضای مجازی نیاز به شاکی خصوصی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا رسیدگی به این جرایم نیاز به شکایت شاکی خصوصی دارد یا خیر، اظهار کرد:‌ پیگیری و تعقیب برخی از جرایم که فقط جنبه خصوصی دارند نیاز به شکایت شاکی خصوصی دارد اما بسیاری از جرایم، هم دارای حیثیت عمومی وهم حیثیت خصوصی هستند. جرایمی که به آنها اشاره شد دارای حیثیت عمومی هستند و پیگیری آنها توسط ضابطان نیاز به شکایت خصوصی ندارد.

خرم‌آبادی تاکید کرد: جرایمی که در پایگاه‌های اینترنتی رخ می‌دهد اکثراً در منظر کلیه مردم و ماموران ارتکاب می یابد، بنابراین ضابطان قضایی خصوصاً پلیس که ضابط عام است باید تلاش کند که با حضور به موقع خود در فضای مجازی نقش بازدارنده داشته و مانع ارتکاب جرم شود و اگر احیاناً جرمی ارتکاب پیدا کرد، فورا مجرمان را شناسایی و ادله جرم علیه آنها را با دستور قضایی حفظ وجمع‌آوری و بلافاصله مراتب را به دستگاه قضایی اعلام کنند تا قوه قضاییه این افراد را تحت تعقیب قرار دهد.

وی افزود: قطعاً اگر این مجرمان فضای مجازی شناسایی و معرفی شوند برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

معاون قضایی  دادستان کل کشور در خصوص مجازات جرائمی که در حوزه فضای مجازی رخ می‌دهد ، گفت: این موضوع بستگی به نوع جرم دارد، جرایم امنیتی مجازات سنگینی دارند، کسی که مرتکب جعل یا کلاهبرداری در فضای مجازی می‌شود تا 5 سال حبس برایش در نظر گرفته شده و کسانی که مرتکب انتشار محتوای مستهجن شوند اعم از کانال، گروه و یا صفحات شخصی تا 2 سال حبس برایشان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: البته تحت شرایطی این مجازات‌ها قابل افزایش هستند،‌ جرائم دیگری هم وجود دارند که هر کدام مجازات‌های مشخصی دارد که در قانون جرائم رایانه‌‌ای احصاء شده است.

شاخ‌های مجاری از لحاظ شخصیتی «عقده حقارت» دارند

اما برای آنکه این افراد و رفتارهایشان را صرفا یک موضوع قضایی نپنداریم و به صورت اجتماعی و روانی هم مورد بررسی قرار داده باشیم به سراغ امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و استاد دانشگاه رفتیم.

وی در خصوص جولان شاخ‌های مجازی شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: جهان امروز جهان حاکمیت اشیاء است و ذهنیت انسان‌ها حسی و مادی شده به طوریکه افراد شخصیت خودشان را از اشیاء‌ می‌گیرند و بنده و برده اشیاء شده‌اند.

وی با بیان اینکه معنویات در جهان امروز کمرنگ شده، گفت: افرادی که به دنبال فخرفروشی و جلب توجه هستند در صفحات مجازی خودشان را با زندگی‌های لاکچری و ماشین و لباس و تتو نشان می‌دهند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در واقع این افراد از لحاظ شخصیتی عقده حقارت دارند و می‌خواهند با به تصویر کشیدن بدن‌های عملی، لباس، خانه و ماشین‌های لوکس این عقده حقارت را برطرف کنند.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه اینگونه افراد فاقد اصالت خانوادگی و به تعبیری تازه به دوران رسیده هستند،‌گفت: فردی که اصیل‌زاده است نیازی ندارد که خودش را به نمایش بگذارد و با نشان دادن وسایلی که در اختیار دارد توجه دیگران را به خود جلب کند.

وی با تاکید بر اینکه ناخن‌های طلا، بدن‌های تتو شده، گوش‌های میخ‌کوب‌ شده و بدن‌های عمل شده نمی‌تواند به کسی ارزش و شخصیت بدهد،‌گفت: متاسفانه برخی از جوان‌ها می‌خواهند از این طریق کمبود شخصیتی و عقده حقارت خودشان را برطرف کنند و بگویند که سری از سرها سوا هستند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه عقده حقارت از سرکوب‌های کودکی، نداری‌ها و آرزوهای برآورده نشده نشات می‌گیرد،‌گفت: شما به هیچ عنوان در محله‌های اصیل‌نشین و خانواده‌های با اصالت شاهد چنین رفتارهایی نیستید، چرا که معمولاً  در این خانواده‌ها وقار، متانت و معنویت حرف اول را می‌زند و افراد می‌دانند که پول و ثروت به آنها شخصیت و اعتبار نمی‌دهد که بخواهند به واسطه آن خودشان را به دیگران معرفی کنند.

قرایی‌مقدم گفت:‌ تمام کسانی که مخاطب اینگونه صفحات مجازی و پیگیر زندگی این افراد هستند در واقع خودشان هم عقده حقارت دارند و تلاش دارند شبیه افرادی شوند که به ظاهر یک زندگی لوکس و بی‌دغدغه دارند.

وی در پایان گسترش فضای مجازی را علت افزایش اینگونه رفتارها عنوان کرد و گفت:‌ متاسفانه فضای مجازی به ویژه اینستاگرام نقشی بی‌بدیل در افزایش رفتارهای جاهلانه دارد و در عین حال که یک ظرفیت خوب است اما در عین حال می‌تواند به شدت مخرب باشد.

البته امیدواریم پلیس فتا و سایر مسئولان ذی‌ربط دلیل جولان شاخ‌های مجازی را در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام بیان و اعلام کنند که تاکنون با چنین افرادی چه برخوردی داشته و موفق به جلوگیری از فعالیت چند صفحه این چنینی شده‌اند؟

در زیر فیلم‌هایی از «هزینه» را می‌بینید که به صراحت در خصوص چگونگی کسب درآمد خود صحبت می‌کند.