تعلیق تحریم‌های ایران تمدید شد/ ترامپ: این آخرین بار است که تمدید می کنم/ کاخ سفید: هر توافق تازه ای باید شامل برنامه موشک های بالستیک ایران باشد

گروه سیاسی الف،   3961022201 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دونالد ترامپ»رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بارتعلیق تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده است، بار دیگر به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را تمدید کرد.

تعلیق تحریم‌های ایران تمدید شد/ ترامپ: این آخرین بار است که تمدید می کنم/ کاخ سفید: هر توافق تازه ای باید شامل برنامه موشک های بالستیک ایران باشد

کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ برای آخرین بار تعلیق تحریم ها را امضا کرد و در صورتی که اصلاحات مدنظر او در خصوص بند غروب، تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می شود.

به گزارش الف، آژانس بین المللی انرژی اتمی که درمتن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت برعملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون 9 بار پایبندی تهران به توافق هسته ای را تایید کرده است.
براساس توافق بین المللی هسته ای که درسال 2015 بین ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به امضا رسید، ایران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را محدود کرد و در قبال آن آمریکا تحریم های هسته ای علیه ایران را برداشت.

مشاوران امنیتی و وزیران ترامپ پیش از این به رغم ادعاهای رئیس جمهوری آمریکا معترف به پایبندی ایران بوده اند و تعدادی از نمایندگان و کارشناسان آمریکایی در نامه های مختلف و گفت وگوهایی خواستار پایبندی ترامپ به این توافق شده بودند.


وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود ترامپ روز جمعه تصمیم خود را درباره ادامه تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام می کند. ترامپ پیش از اعلام تصمیمش، با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع خود دیدار و گفت و گو کرد.


رئیس جمهوری آمریکا 21 مهرماه امسال، با تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، سرنوشت این توافق بین المللی را به کنگره سپرد تا در خصوص بازگشت تحریم های هسته ای یا تغییر قوانین مربوط به این توافق تصمیم گیری کند. با وجود پایان ضرب الاجل 60 روزه کنگره برای بازگرداندن تحریم های برجامی علیه ایران، این نهاد قانونگذاری آمریکا هیچ اقدامی در این زمینه نکرد.

فرصت 90 روزه کنگره برای تصمیم گیری درباره سرنوشت توافق هسته ای ایران فردا شنبه 23 دی ماه به پایان می رسد.