نماینده مجلس: فیلترینگ در درازمدت به نفع جامعه نیست

گروه اجتماعی الف،   3961018066

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با بیان این که فیلترینگ و محدودسازی در درازمدت به نفع جامعه و به نفع هر کشوری نیست، گفت: اگر بخواهیم مردم را تحت فشار قرار دهیم تا نتوانند نظرات و خواسته‌های خود را ابراز کنند، نتیجه عکس خواهد داد و نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد.

احمد همتی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از فیلترینگ تلگرام اظهار کرد: فضای مجازی یکی از تکنولوژی‌هایی است که طی سال‌های اخیر ایجاد شده و در دسترس مردم قرار دارد و قطعا طی سال‌های آتی هم تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین با تکنولوژی به هیچ عنوان نمی‌توان مقابله کرد، این که فکر کنیم می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم، درست نیست زیرا روزی تکنولوژی می‌آید که همه این‌ها را دور زده و خنثی می‌کند، اما باید استفاده از این تکنولوژی‌ها فرهنگ سازی شوند و مردم به حدی از رشد و بلوغ برسند که استفاده صحیح را به خوبی یاد بگیرند.

نماینده مردم سمنان در مجلس افزود: البته عده کمی ممکن است در شرایط خاصی بخواهند از این تکنولوژی‌ها سوء استفاده کنند که باید موردی و مقطعی آن‌ها را کنترل و مهار کرد زیرا در درازمدت محدود کردن تکنولوژی یا فیلترینگ نمی‌تواند به نفع جامعه و هر کشوری باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس درباره این که بستن فضای مجازی و ایجاد محدودیت چه دستاوردی داشته است؟ گفت: از زمانی که فیلترینگ اعمال شد، آمار استفاده از فیلترشکن‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد و حتی مراجعه به سایت‌هایی که به صورت معمول مردم مراجعه‌ای به آن‌ها نداشتند، بیشتر شده است. البته به این محدود نشد و زمانی هم که دیدند چنین حرکتی اتفاق افتاده، اصل اینترنت را یا قطع کرده یا سرعت آن را کاهش دادند و تمام شرکت‌هایی که مرتبط با این تکنولوژی و اینترنت بودند و بسیاری از آن ها اشتغالزایی داشتند آن‌ها را هم دچار مشکل کرده است.

همتی با تاکید بر این که انجام فیلترینگ راه حل اساسی و طولانی مدت نخواهد بود، اظهار کرد: موارد خاصی که در کشور اتفاق می‌افتد را می‌توان نظارت کرد و کنترل را افزایش داد، اما در دراز مدت تبعات منفی از نظر فرهنگی و بین المللی و از نظر اشتغالزایی خواهد داشت.

وی همچنین درباره این‌که آیا ایجاد محدودیت موجب نارضایتی بیش‌تر می‌شود؟ گفت: طبعا همین گونه است، اغلب مردم از فضای مجازی و اینترنت به عنوان فضایی که می‌توانند اطلاع رسانی کرده و یا اطلاعاتی را دریافت کنند، استفاده می‌کنند و اگر بخواهیم مردم را خیلی تحت فشار قرار دهیم که نتوانند نظرات و خواسته های خود را ابراز کنند، نتیجه عکس خواهد داد و نارضایتی‌ها بیشتر  خواهد شد.

این نماینده مجلس در ارزیابی خود از مخالفت دولت با فیلترینگ نیز اظهار کرد: به صورت مقطعی و در شرایط بحرانی قابل پذیرفتن است و اگر یک رویه طولانی شود عوارض و عواقبی را به همراه خواهد داشت، به هر حال دولت هم وقتی در زمینه های مختلف از جمله حقوق شهروندی قولی به مردم می‌دهد را باید اجرایی و عملیاتی کند و اگر محقق نشود اعتماد مردم به دولت کاهش پیدا خواهد کرد و این هم تبعاتی در کشور دارد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در پایان اظهار کرد: در نهایت اگر هدف محدود سازی باشد، قطعا زمانی تکنولوژی خواهد آمد که مردم از راه های دیگر از آن استفاده می‌کنند، چون تکنولوژی‌ها محدودیت ندارد و سال به سال سرعت پیشرفت زیاد است اما باید به سمت فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی برویم، در مقابل اگر نارضایتی مردم را به حدی بالا ببریم و به ناچار به صورت دائم آن‌ها را از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم کنیم، پذیرفتیم گسستی بین دولت و مردم به وجود آمده و این نیز نتیجه خوبی را نخواهد داشت.