مشخصات فنی هواپیماهای جدیدی که به ایران رسید

گروه اقتصادی الف،   3961009343 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایران‌ایر روز شنبه نهم دی به صورت رسمی هواپیماهای ATR هفتم و هشتم خود را تحویل گرفت تا ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی کشور نفس دیگری پس از برجام بکشد.

به گزارش خبر آنلاین، این دو فروند هواپیمای جدید از نوع۶۰۰-۷۲ ATR سن ناوگان ایران‌ایر را تا یک سال کاهش می‌دهد به طوری که سن ناوگان این شرکت با ورود این دو هواپیما از ۱/۲۱ به ۲/۲۰ می‌رسد.این مدل هواپیما امکان نشست و برخاست در اکثر فرودگاه‌های کشور با ایمنی بسیار بالا را دارد به همین دلیل با توجه به پایین بودن تجهیزات در برخی از فرودگاه‌های کشور برای استفاده از این هواپیما استقبال بسیار زیادی شده است. تواتر پروازی در شهرها باعث رونق اجتماعی و اقتصادی آن مناطق می‌شود بنابراین این پروازها برای نقاط کم برخوردار بسیار مهم است و می‌تواند موجب بهبود اقتصاد این مناطق شود.

تاکنون هشت فروند هواپیما تحویل داده شده است و ۱۲ فروند هواپیمای دیگر به تدریج وارد ناوگان ایران ایر می‌شود.

ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰ هواپیمایی است که بهترین مشخصات را برای جایگزینی هواپیماهای فوکر و ام‌دی قدیمی در پروازهای داخلی دارد. شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قردارد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. ATR را می‌توان بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌ای تا سقف ۹۰ صندلی در جهان دانست. این شرکت در سال ۱۹۸۱ با همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.

۷۲-۶۰۰ ATR که برای خرید توسط ایران انتخاب شده توانایی طی کردن مسافت بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد می‌تواند به ویژه در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما به راحتی می‌تواند در فرودگاه‌های کوچک برخی شهرها مورد استفاده قرار بگیرد و از این لحاظ برای حمل و نقل هوایی در این مناطق بسیار مناسب و ایمن است.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR ۶۰۰ می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت کوتاه ۱۳۳۳ متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد که استفاده از این هواپیما را در مسیرهای بین شهری و فرودگاه های نسبتا کوچک شهرهای کشور امکان پذیر می کند.

سری ۶۰۰ ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW۱۲۷M در حدود ۵ درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

شاید با توجه به ساختار ملخی پیشرانه های توربوپراپ، ظاهر ATR ۷۲ کمی قدیمی به نظر برسد اما باید گفت که در طول قریب به ۳۰ سال تولید سری ۷۲ توسط ATR، تعداد اندک حوادث منجر به سقوط، این هواپیما را در زمره ساخته های ایمن و قابل اطمینان صنعت هوانوردی قرار داده است.

یکی از تصورات اشتباهی که بین بخشی از مردم در مورد هواپیماها رایج است، این است که هواپیماهای با موتور ملخی، امنیت یا کیفیت پایین‌تری دارند. در صورتی که این تصور کاملا غلط است. موتور هواپیماهای ATR توسط یک غول کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از معروف‌ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده است. به خصوص در مدل PW۱۲۷M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلی رسانده شده است. شاید گفتن این نکته کافی باشد که شرکت تولید کننده این هواپیما در کارنامه خود تولید موتور جنگنده‌های مشهور جهان از جمله F-۳۵ و F-۲۲ رپتور را دارد.