معلم اخلاق و فقیه نوگرا

علی دارابی،   3961001044 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با آیت الله محی الدین حائری شیرازی از همان ماه های نخستین پیروزی انقلاب آشنا شدم. اولین کتاب اخلاق اسلامی که حاصل سلسله دروس با دانشجویان دفتر تحکیم وحدت بود به سرعت دست به دست شد و نام حائری شیرازی در میان دانشجویان و جوانان بر سر زبان ها افتاد.

معلم اخلاق و فقیه نوگرا

نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه #شیراز بعد از شهادت سومین شهید محراب آیت الله دستغیب از جمله مناصب و مسئولیت های ایشان بود.

همه این ها مهم است اما به نظر من آیت الله حائری شیرازی دارای ویژگی هایی بود که این فقیه و مجتهد را در میان همگنان خود بارز کرده و برتری بخشیده بود:

معلم واقعی و عملی اخلاق بود تلاش داشت مصداق بارز آنچه می گوید عمل نماید.

باور داشتن و اعتقاد عمیق به جوانان و حشرونشر با آنان و حمایت مجدانه از حضور آنان در عرصه های مختلف.

تلاش بایسته برای پاسخگویی دینی به پرسش ها و نیازهای عصر مبتنی بر اجتهاد پویا با تکیه بر #فقه_سنتی صاحب جواهر.

نظریه راه اندازی شبکه تلویزیونی ویژه #بانوان فقط یک نمونه از نوآوری های فقهی ایشان بود.

دنیا دیده بود و جهان پیرامونش را می شناخت و زبان انگلیسی را که در دوران زندان رژیم پهلوی آموخته بود، به خوبی در خدمت تبلیغ اسلام درآورده بود.

در مزرعه کار و #کشاورزی می کرد و بارها که افتخار زیارت و دیدار ایشان را در شیراز داشتم موقع دست دادن اثر پینه بر دستان را کاملا لمس میکردم.

حائری شیرازی منصف، مخالف تندروی، حامی نظام و رهبری و گریزان از شهرت و قدرت بود.

من توفیق داشتم که از ارادتمندان و علاقه مندان ایشان باشم و همواره مرهون الطاف و بزرگواری ایشان نسبت به خود بودم. رحلت این عالم مجاهد، مبارز، فقیه عالیقدر و #استاد_اخلاق را که مصداق بارز ثلمه در اسلام بود، به ملت بزرگوار و خاندان ارجمندشان تسلیت می گویم.