هدفگذاری ۶۰ میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی ایران و چین

گروه اقتصادی الف،   3960922351

رییس اتاق بازرگانی چین که نماینده بخش خصوصی است، تصریح کرد: اگر موضوع فاینانس طرح های مشترک با ایران از طریق بانک‌های دولتی تامین نشد، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و شرکت‌های تامین کننده آماده یاری در این زمینه اند.

به گزارش ایرنا، «وانگ یانگو» شامگاه چهارشنبه در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در تهران افزود: فاینانس و تامین مالی طرح‌های مشترک باید با جدیت دنبال شود.

وی گفت: رشد اقتصادی چین به صورت بسیار سالم از 6.3 درصد به 6.8 درصد رسیده است و هدفگذاری رشد اقتصادی هفت درصد را در دستور کار داریم که ایران در رسیدن به این هدف می تواند به ما کمک کند.

این مقام چینی ادامه داد: در زمینه زیرساخت‌ها، فناوری‌های نوینی را به دست آوردیم اما به لحاظ کمبود منابعی مانند نفت و مواد معدنی نتوانستیم این روند را افزایش دهیم و حوزه استخراج و پالایش مواد معدنی بخش خوبی برای گسترش همکاری‌هاست.

رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین از پیشنهاد طرف ایرانی برای تشکیل کارگروه مشترک پیگیری مذاکرات و توافق ها استقبال کرد.

** هدفگذاری 60 میلیارد دلاری برای مبادلات اقتصادی ایران و چین

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز اقتصادهای ایران و چین را مکمل یکدیگر دانست و گفت: حجم مبادلات اقتصادی ما در مقاطعی که قیمت نفت بالا بود به حدود 54 میلیارد دلار نیز رسید و اکنون برای مبادلات اقتصادی 2کشور هدف 60 میلیارد دلاری تعیین شده که قابل دسترسی است.

«محمد شریعتمداری» افزود: دولت و ملت چین در کنار دولت و ملت ایران در دوران تحریم ها ایستاد تا این مسیر را پشت سر گذاشتیم و اینک در پسابرجام علاقه مندیم برای توسعه همه جانبه روابط قدم‌های مستحکمی برداریم.

وی تشکیل شرکت‌های مشترک و بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی ایران در منطقه را از سیاست‌های عمومی دولت دانست و تصریح کرد: برای تحقق اهداف زیر ساخت‌های لازم از جمله تسهیل روابط بانکی میان 2کشور باید تامین شود.

** ظرفیت حمل و نقل بار معدنی باید به 110 میلیون تن در سال برسد

شریعتمداری ایران را سرزمینی بکر برای سرمایه گذاری های سودآور توصیف و یادآوری کرد : حدود 14 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که باید این رقم را در مدت کوتاهی به 25 هزار کیلومتر نیز افزایش دهیم. از سوی دیگر ظرفیت حمل و نقل بار معدنی با استفاده از خطوط ریلی 28 میلیون تن است که این رقم نیز باید به 110 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برای رسیدن به رشد اقتصادی متوسط هشت درصد به 184 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیازمندیم که چین می تواند نقش قابل توجهی در تامین این سرمایه خارجی ایفا کند.

«بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه ظرفیت تولید خودرو کشور ماست که با استفاده از سرمایه گذاری‌هایی از این دست می‌تواند تا 2برابر افزایش یابد».

شریعتمداری افزود: اتاق‌های بازرگانی 2کشور ساختارهای ارتباطی با هم دارند اما شرکت‌های 2کشور باید به صورت مستقل برای تشکیل شرکت‌های مشترک بیش از این خود را نشان دهند تا برای شناخت توان و قابلیت‌های 2طرف قدم‌های موثری برداشته شود.

وی، افتتاح کارخانه های پترو پالایش مسجد سلیمان و فولاد شادگان با مشارکت چینی‌ها و پروژه های مشترک چهار میلیارد دلاری سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران ( ایمیدرو) و حجم یک میلیارد دلاری قراردادهای مشترک آن سازمان با چین را از نمونه های این همکاری دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: توسعه اکتشافات و استخراج در حوزه معادن فلزی و غیر فلزی و ساخت ماشین آلات سنگین برای استخراج معادن ظرفیت‎های خوبی برای همکاری 2کشور خواهند بود.

وی با استقبال از توسعه همکاری‌ بانک‌های خصوصی 2کشور و تشکیل یک کارگروه مشترک برای پیگیری مذاکرات افزود: امیدوارم به عنوان 2کشور مهم جاده ابریشم شعار 'یک کمربند- یک جاده' را با همدیگر محقق کنیم.

به گزارش ایرنا، در سال 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و چین از لحاظ وزنی 410 هزار تن نسبت به سال 2015 افزایش یافت و از لحاظ ارزشی نیز به بیش از 31 میلیارد و 240 میلیون دلار رسید؛ اگر چه این رقم نتوانست رکورد 50 میلیارد دلاری 2کشور در سال 2014 را تکرار کند.

در 9 ماهه سال 2017 بر اساس جدیدترین آمار گمرک چین، ارزش مبادلات تجاری ایران و چین از مرز 27 میلیارد دلار فراتر رفت که تراز تجاری 540 میلیون دلار به نفع کشورمان را نشان می دهد.

ایران در این مدت 13 میلیارد و 880 میلیون دلار کالا به چین صادر کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال سه میلیارد دلار افزایش یافت.

پارسال تراز تجاری 2کشور 31 درصد رشد کرد اما 940 میلیون دلار به نفع چین بود.

در دیدار رییسان جمهوری 2 کشور در سال 1394 (پس از تصویب طرح برجام) قرار بر این شد که سطح مبادلات تجاری تهران-پکن تا 600 میلیارد دلار در سال برسد.

شرکت های چینی در توسعه برخی میدان های نفتی مهم ایران مانند آزادگان و یادآوران نیز مشارکت دارند.