رکود شاخص 100 هزار شکسته می شود/ فراگیری معاملات الگوریتمی تا دو سال آینده

گروه اقتصادی الف،   3960922245

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا دو سال آینده معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه فراگیر می شود، گفت: چشم انداز بورس تا پایان سال مثبت است و در ماه های آینده شاخص 100 هزار را پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش ایلنا، بهادر شمس در همایش بایدها و نبایدهای معاملات الگوریتم در بورس با بیان اینکه توسعه فناوری در بازار سرمایه می‌تواند باعث پردازش بهتر و سریع‌تر اطلاعات توسط اشخاص شود، گفت: سفارش‌هایی که توسط این فناوری در سیستم قرار می‌گیرد فرآیند بازارگردانی سهم را که برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهد، در صورتی که قبلا این کارها دستی انجام می‌شد و احتمال بروز خطاهای انسانی وجود داشت.

وی افزود: شاید در آینده در استفاده از این تکنولوژی با نقاط ضعفی مواجه شویم اما آن انحراف و خطاهای قابل پیش‌بین را کنترل کرده ایم .

شمس با بیان اینکه این که چقدر در بازار سرمایه ایران از معاملات الگوریتمی استفاده شود رقم دقیقی ندارد، ولی معاملات روز به روز در حال افزایش است، ادامه داد: امکان حرید و فروش سهام وجود دارد اما ممکن است افراد به دلایلی نتوانند به صورت آنلاین به خرید و فروش سهام بپردازند در این مواقع شخص می‌تواند از معاملات الگوریتمی استفاده کند و از قبل استراتژی خرید و فروش را به سامانه بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات الگوریتمی برای بازار سرمایه بسیار تسهیل ‌کننده است ادامه داد: با استفاده از این سیستم می‌توان یک استراتژی مناسب برای سرمایه‌ گذاری استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در مواقعی سرمایه‌گذاران بخشی از بازار را از دست می ‌دهند و به یکباره متوجه می‌شوند در صنعتی مثلا 30 درصد رشد قیمت سهام داشته ولی متوجه نشدند. با کمک این ابزارهای معاملات الگوریتمی این اتفاق نمی‌افتد و بهتر می‌توان بازار را رصد کرد.

شمس درباره نفوذ معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه گفت: این جریان بسیار شتابان است و زیرساخت‌های آن در حال فراهم شدن است. معتقدم اگر فرهنگ ‌سازی صورت بگیرد در مدت دو سال آینده معاملات الگوریتمی فراگیر می شود.

این کارشناس درباره وضعیت بورس در این روزها نیز اظهار کرد: امسال ما شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی بودیم و این باعث شد صنایعی مثل روی و فولاد از ابتدای سال شروع به رشد کنند و بعد از آن ما شاهد تغییراتی در صنایع پالایشی و پتروشیمی بودیم ولی بخشی از اینها انتظارات عقلایی است و همان زمان اثر می‌کند و یک بخش انتظارات تطبیقی است و احتیاج به زمان دارد تا تاثیرگذار باشد. وقتی اطلاعات مالی شرکت‌های پالایشگاهی آمد بورس کالا از خود جهشی نشان داد.

وی ادامه داد: چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال مثبت است و در آینده نزدیک شاخص 100 هزار را پشت سر می گذاریم.

وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی باعث شد بخشی از نقدینگی از سیستم بانکی خارج شود و به معاملات مسکن وارد شود، ادامه داد: در 10 روز اخیر شاهد حجم‌های معاملاتی متفاوتی هستیم. من معتقد هستم این روند ادامه خواهد داشت و قطعا در دیگر صنایع نیز با اقبال مواجه خواهد شد.

شمس تاکید کرد: توصیه من به سهام داران این است که عجولانه وارد معامله نشوند و از طریق صندوق‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.