واکنش واعظی به افزایش عوارض خروج از کشور: درآمد افزایش عوارض برای اقشار کم درآمد هزینه می‌شود

گروه سیاسی الف،   3960920164 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس‌دفتر رییس‌جمهور درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود.

واکنش واعظی به افزایش عوارض خروج از کشور: درآمد افزایش عوارض برای اقشار کم درآمد هزینه می‌شود

یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 97 که رئیس جمهور به مجلس ارائه کرد و واکنش‌های زیادی در پی داشت مبنی بر سه برابر شدن عوارض خروج از کشور بود که براساس پیشنهاد در سفر اول 220 هزار تومان، سفر دوم 330 و سفرهای بعدی 440 هزار تومان تعیین شده است؛ محمود واعظی رییس‌دفتر رییس‌جمهور امروز در واکنش به انتقادات به این بخش از لایحه بودجه گفت: با این وجود قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصمیم گرفته شده دولت، با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است.

محمود واعظی در گفت‌و گو با ایسنا در پاسخ به انتقادی درباره‌ افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 اظهار کرد: ‌من هم در فضای مجازی با این انتقادات مواجه شده‌ام. به هر حال کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال 1400 فقر مطلق را از بین ببرند.

وی در ادامه افزود: ما امروز یک دولت بزرگ داریم و باید هر ماه یک عدد قابل توجه به کارمندان دولت حقوق بدهیم. از سویی تعداد بازنشستگان در 7-8 سال گذشته بیشتر شده و صندوق‌های بازنشستگی نمی‌تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و دولت این حقوق را می‌دهد. بنابراین عملا اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم نیازمند این هستیم که منابع جدید پیدا کنیم یا منابع موجود را افزایش دهیم و از این منابع به مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی بیشتر کمک کنیم و با این کار فقر مطلق را از بین ببریم.

رییس‌ دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی ازمنابعی که برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده همین عوارض خروج از کشور است تاکید کرد: اما قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا دیده تصمیم گرفته شده دولت با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است. ما این انعطاف را خواهیم داشت که اگر در تصمیمات دولت، فشاری به قشری از مردم بیاید آن را بازنگری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش بودجه‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 ، دولت با چه سیاستی به دنبال حذف یارانه بگیران است؟ گفت: مجلس سال گذشته هم در بودجه، دولت را مکلف کرده است که یارانه را فقط به نیازمندان بدهد بنابراین این اقدام را مجلس از ما می‌خواهد، دیگران هم این انتظار را از ما دارند.

واعظی با بیان اینکه وقتی یارانه را به افرادی که نیاز ندارند می‌پردازید به معنای آن است که باید از سهم کسانی که نیازمندند کم کنید تصریح کرد: ما می‌خواهیم نیازمندان واقعی را شناسایی کنیم و به آنها بیشتر بپردازیم. در سال گذشته به دریافتی برخی از مستمری بگیران را سه برابر افزایش دادیم. در حال حاضر کسانی هستند که یارانه می‌گیرند، ولی یارانه در زندگی آنها تاثیری ندارد در صورتی که اگر همین یارانه را در طرح تحول سلامت کمک کنیم بخشی از نیازهای مردم را تامین می‌کنیم. طرح تحول سلامت به این دلیل اجرا شد که فکر می‌کردیم بسیاری از مردم داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف می‌دهند و طرح سلامت راه اندازی می‌شود تا اگر کسی نیازمند به عمل جراحی باشد دیگر دغدغه‌ تامین هزینه‌های آن را نداشته باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: بر این اساس الان به دنبال این هستیم که بودجه را ساماندهی کنیم تا به نیازمندان بیشتر بپردازیم و توجه بیشتری به طرح تحول سلامت کنیم. اشتغال ایجاد کرده و فقر مطلق را از بین ببریم.

 این در حالی است که به گفته علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این سازمان در جریان این موضوع نبوده است و به این موضوع واکنش نشان داد.

مونسان همچنین در نشست خبری خود که (یکشنبه یازدهم آذرماه) برگزار شد، در واکنش به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور گفت: افزایش عوارض خروج از کشور تصمیم دولت است و باید به این موضوع توجه شود که خروج دو برابری گردشگر نسبت به ورود آن اتفاق خوبی نیست.پیشتر از هر عوارض خروجی مبلغی معادل ۱۰ هزار تومان به سازمان میراث فرهنگی اختصاص می‌یافت و با این افزایش مبلغ اختصاصی به سازمان ۴۰ هزار تومان خواهد شد.

 رئیس سازمان میراث و گردشگری درباره نظر سازمان میراث فرهنگی درباره افزایش عوارض خروج از کشور گفت: بگذارید مذاکرات دولتی در داخل دولت بماند. براساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۷، عوارض خروجی از ۷۵ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش خواهد یافت.

او با تاکید بر اختصاص مبالغ ناشی از دریافت عوارض خروج از کشور به توسعه گردشگری گفت: این مبلغ به توسعه گردشگری اختصاص خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود مبلغ دریافتی ما ۱۶۰ میلیارد تومان در این حوزه افزایش یابد.


گفتنی است، براساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۷،عوارض خروجی از ۷۵ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش خواهد یافت.