واکنش‌های جهانی به تصمیم جنجالی ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس / حماس: درهای جهنم باز خواهد شد

گروه جهان الف،   3960915195 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.

واکنش‌های جهانی به تصمیم جنجالی ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس / حماس: درهای جهنم باز خواهد شد

با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد. دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. کاخ سفید همواره اجرای این مصوبه را هر شش ماه یکبار به تاخیر انداخته است. البته دونالد ترامپ ضمن صدور دستور آماده شدن برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، دستور عدم (waiver) انتقال این سفارتخانه به قدس برای 6 ماه دیگر را امضا کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته وعده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را داده بود ولی وی در ژوئن گذشته این اقدام را برای اجتناب از تشدید تنش در منطقه به تعویق انداخت.

ترامپ این تصمیم را در شرایطی اتخاذ کرد که مقامات کشورهای مختلف درباره تشدید تنش در منطقه و جهان در پی اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هشدار داده‌‌اند.

واکنش ایران به اقدام ترامپ در قبال قدس
وزارت امور خارجه در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به بیت المقدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل‌آویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین‌المللی می‌داند.

ماکرون تصمیم ترامپ را تأسف‌بار خواند
رئیس‌جمهوری فرانسه تصمیم همتای آمریکایی خود پیرامون به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تأسف‌بار خواند. به گزارش الجزیره، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را تأسف بار خواند. رئیس‌جمهوری فرانسه افزود، وضعیت قدس را اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق مذاکرات مشخص می‌کنند.

نتانیاهو تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس را تاریخی خواند
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آغاز عملی انتقال سفارت این کشور به قدس استقبال کرد و این تصمیم را تاریخی برشمرد. نتانیاهو گفت: از ترامپ به خاصر این تصمیم قوی او تشکر می‌کنم و اسرائیلی‌ها تا ابد قدردان ترامپ خواهند بود.

آنکارا: اقدام ترامپ، اقدامی غیرمسئولانه و غیرقانونی است
وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که اقدام رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس، اقدامی غیرمسئولانه و غیرقانونی است.به گزارش الجزیره، دولت ترکیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اقدامی غیرقانونی و غیرمسئولانه توصیف کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در نشست خبری مشترک با عبد الله دوم، پادشاه اردن تأکید کرد از هیچ خطایی درباره موضوع قدس نمی‌گذرد. وی گفت: قدس مورد احترام همه مسلمانان جهان است و هر کسی که این واقعیت تاریخی را نادیده بگیرد، در نهایت، بازنده خواهد بود. رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: وضعیت موجود شهر قدس باید بدون تغییر حفظ شود و هیچ تجاوزی دراین باره از سوی هیچ کس قابل پذیرش نیست.

پادشاه اردن در این نشست مشترک به ضرورت برگزاری کنفرانسی با محوریت قدس اشاره کرد و گفت: ما باید با چالش‌ها و  مسأله فلسطین به طور جدی برخورد کنیم و همواره آن را مسأله اساسی می دانیم.وی در ادامه گفت: فلسطینیان حق دارند دولت خود را به پایتختی قدس تشکیل دهند. حل مسأله قدس باید بر اساس گفت‌وگوهای اعراب و اسرائیل باشد.

حماس: تصمیم ترامپ، تجاوز آشکار به ملت فلسطین است

جنبش حماس، تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا را تجاوزی آشکار به ملت فلسطین دانست. به گزارش المیادین، جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس، تجاوزی آشکار به ملت فلسطین است.حماس تاکید کرد که تصمیم ترامپ درهای جهنم را به روی منافع آمریکا در منطقه می‌گشاید.

 ساف: تصمیم ترامپ هر فرصتی برای تشکیل دو کشور را از بین می‌برد

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) تأکید کرد، تصمیم دونالد ترامپ در قبال قدس هرگونه فرصتی را برای تحقق راهکار تشکیل دو کشور از بین می‌برد.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد که این تصمیم ترامپ هرگونه فرصتی برای تحقق راهکار تشکیل دو کشور را از بین می‌برد. در همین حال، صائب عریقات اعلام کرد که ترامپ با این تصمیم خود به نقش آمریکا در روند صلح پایان داد.

  عباس: تصمیم ترامپ همه تلاش‌های صورت گرفته برای سازش را نابود می‌کند

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که تصمیم دولت آمریکا در تضاد با همه قطعنامه‌ها و توافق‌های بین‌المللی و دوجانبه است. وی افزود: اقدامات آمریکا همه تلاش‌های صورت گرفته برای روند سازش را نابود و به نقش واشنگتن در آن پایان می‌دهد.

عباس گفت: تصمیم ترامپ به منزل اعلام خروج واشنگتن از روند سازش بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها است. وی افزود: ما از طرف‌های فلسطینی می‌خواهیم که به منظور بررسی تحولات پیش آمده، طی روزهای آینده نشست برگزار کنند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: تصمیم ترامپ اوضاع قدس را به عنوان یک شهر عربی و فلسطینی و اسلامی و مسیحی تغییر نخواهد داد. محمود عباس افزود: تصمیم ترامپ به اسرائیل مشروعیت نمی‌بخشد.

هنیه نسبت به عواقب اعلام پایتختی بیت المقدس هشدار داد

 «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت وگوی تلفنی با میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نسبت به پیامدهای اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هشدار داد.

 رئیس دفتر سیاسی حماس در این گفت وگوی تلفنی هشدار داد که اعلام به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی ترامپ و انتقال سفارت آمریکا به این شهر پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت. وی افزود: این اقدام نقض آشکار اصول قوانین بین المللی است. رئیس دفتر سیاسی حماس و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه در ادامه گفت وگوی تلفنی درخصوص وضعیت بوجود آمده در عرصه بین المللی بر اثر تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به بیت المقدس و برخی مسائل فلسطین تبادل نظر کردند.

گفتنی است وزارت خارجه لبنان مصر و ترکیه نیز در بیانیه‌هایی، این اقدام ترامپ را مردود و محکوم کردند.

محمد المؤمنی، سخنگوی رسمی دولت اردن این اقدام را «باطل» خواند و آن را محکوم کرد و بیان داشت که این تصمیم ترامپ نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.