ابداعی برای کاهش یا جلوگیری از ریزش مو در حین شیمی درمانی

گروه سلامت الف،   3960912041 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

محققان به شیوه ای دست یافته اند که می توان به کمک آن از ریزش مو بهنگام شیمی درمانی جلوگیری و یا از شدت آن جلوگیری کرد.

 ابداعی برای کاهش یا جلوگیری از ریزش مو در حین شیمی درمانی

به گزارش الف، ریختن مو به ویژه در بانوان یکی از عوارض ناخواسته و ناراحت کننده درمان سرطان از طریق شیمی درمانی به شمار می رود که به نوعی اثر منفی روی روحیه بیمار می گذارد. داروهای شیمی درمانی با اثر بر سلول هایی که تکثیر سریع دارند از جمله سلولهای تولید کننده مو، موجب ریزش آن ها می شوند. ریزش مو موجب عدم رغبت یا حتی گاهی رویگردانی از این نوع درمان می شود.
در یک روش ابداعی، کلاه ویژه ای که بیمار از حدود نیم ساعت قبل تا مدتی پس از شیمی درمانی بر سر خود می گذارد توانسته است امید زیادی برای از بین بردن این عارضه ایجاد کند.

در این روش با قرار دادن کلاهی مخصوص، دمای پوست سر به منفی 15 تا 40 درجه سانتی گراد می رسد. این کار موجب می شود تا مویرگ های این بخش تنگ شده و داروی کمتری به فولیکول های مو برسند از طرف دیگر فعالیت تقسیمی آنها در مدت شیمی درمانی نیز کاهش می یابد.

سرمای این کلاه توسط روش های مختلف از جمله گردش جریان سیال سرد یا قرار دادن کلاه در یخ خشک قبل از درمان و پایین نگه داشتن دمای آن در طول درمان با تکرار تماس قطعات یخ خشک تامین می شود. براساس تجربیات صورت گرفته این روش در 50 تا 65 درصد بیماران بسیار موثر بوده است. البته نوع دارو در میزان پاسخ به کلاه سرد تاثیر مستقیم دارد.