حسن بهشتی پور در گفت و گو با الف مطرح کرد: تا دو هفته دیگر در مورد برجام در آمریکا تصمیم گیری می شود/ اروپایی ها در موضوع موشکی و حقوق بشر بدنبال وادار کردن ایران به مذاکره و عقب نشینی هستند

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960911310 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسن بهشتی پور گفت: اروپا به دلیل منافعش با ایران به دنبال حفظ برجام است اما در موضوع موشکی و حقوق بشری خواهان این هستند که ایران را وادار به مذاکره و عقب نشینی کنند.

تا دو هفته دیگر در مورد برجام در آمریکا تصمیم گیری می شود/ اروپایی ها در موضوع موشکی و حقوق بشر بدنبال وادار کردن ایران به مذاکره و عقب نشینی هستند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست گفت و گوهای مدیترانه ای که در شهر رم ایتالیا برگزار شد بار دیگر با حمایت از توافق هسته ای ایران گفت: حفظ برجام یک اولویت امنیتی مهم برای ما است چرا که این توافق کارآمد بوده و متعلق به همه جامعه ی بین الملل است. وی خاطر نشان کرد که تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرده است.این توافق متعلق به یک کشور نیست اما همه اعضا باید برای اجرای کامل به آن متعهد باشند که اول از همه ایران باید به تعهد خود ادامه دهد.ما از ایران می خواهیم که به اجرای کامل برجام دادمه دهد و من این پیام را به حسن روحانی،رییس جمهور ایران در مراسم تحلیف او نیز اعلام کردم و همین پیام را هم به واشنگتن می دهم. اروپا از همه طرف ها می خواهد تا در راستای برجام حرکت کنند.

این در حالی است که در چند روز گذشته هیاتی از اروپا به آمریکا سفر کرده که حاوی پیامی از اتحادیه اروپا بوده است که «حفظ توافق هسته‌ای با ایران و اجرای کامل تمامی قسمت‌‌های آن، توسط همه طرف‌ها یک اولویت امنیتی کلیدی برای اروپا است.» حال باید منتظر ماند و دید که با اینکه ترامپ تصمیم گیری درباره توافق هسته ای را به مجلس نمایندگان آمریکا سپرده  و باتوجه به رایزنی های اروپایی ها چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

در همین راستا خبرنگار الف گفتگویی با یکی از کارشناسان مسایل هسته ای داشته است که بدین شرح است:

حسن بهشتی پور ،کارشناس مسایل هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف درباره سفر هیات اروپایی به آمریکا گفت: سفر هیات اروپایی به واشنگتن به منظور متقاعد کردن دولتمردان آمریکایی در مورد برجام صورت گرفت چراکه قرار است تا دو هفته آینده در مورد برجام در آمریکا تصمیم گیری شود لذا اروپایی ها به دنبال این هستند تا آمریکا را متقاعد کنند که برجام را نقض نکند و اجازه دهند تا برجام روند خود را طی کند چراکه این موضوع به ضرر کشورهای غربی خواهد شد و به نظر می رسد در این موضوع موفق شوند چراکه ترامپ علی رغم مخالفت هایی که داشت این موضوع را به کنگره واگذار کرد تا آنها در این باره تصمیم گیری کنند.

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که به نظر شما آمریکایی ها به چه نتیجه ای در مورد برجام خواهند رسید، گفت: شواهد نشان می دهد که آمریکایی ها متقاعد شدند که نمی توانند برجام را کنار بگذارند چراکه برجام قرارداد بین المللی است که بین کشورهای اروپایی و آمریکا با ایران منقعد شده است و هر طرفی که برجام را نقض کند قطعا به ضرر خودش خواهد بود. از طرفی در مجلس نمایندگان امریکا افرادی هستند که منتقد سیاست های ترامپ بوده و حاضرند تا به هرشکلی که هست برجام را حفظ کنند و با سیاست های ترامپ مخالفت کنند.

این کارشناس مسایل هسته ای در ادامه افزود: اروپا به دلیل منافعش با ایران به دنبال حفظ برجام است لذا سعی دارد به هر طریقی رابطه اش را با ایران حفظ کند، اروپایی ها به دنبال بازار ایران هستند لذا اروپایی ها آمریکا را قانع خواهند کرد که برجام را کنار نگذارند و ترجیح بدهند تا برجام را ادامه دهند اما در موضوع موشکی و حقوق بشری خواهان این هستند که ایران را وادار به مذاکره و عقب نشینی کنند.

بهشتی پور درباره مواضع تند فرانسه علیه ایران نیز گفت: مواضع تند فرانسه علیه ایران در واقع نشان دهنده سیاست های آنها در قبال ما است اما در ظاهر همواره مطرح می کند که ما با ایران در بحث برجام اختلافی نداریم اما در موضوع موشکی و حقوق بشر با ایران اختلافات جدی داریم که باید در مورد آنها مذاکره کرد که مقات ایرانی هم همواره مذاکره مجدد در مورد برجام و همچنین مذاکره در خصوص مسایل موشکی را رد می کنند و مذاکرات جدید را بیهوده می دانند که البته خود اروپایی ها نیز به این مسئله اذعان دارند. اما نکته اصلی این است که اگر غربی ها به دنبال منع سلاح هسته ای در جهان هستند در ابتدا باید خود را مبری از این موضوع کرده و سپس در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی بایستند و به عربستان سعودی سلاح نفروشند که یمن را با این فاجعه انسانی که شاهد آن هستیم مواجه کند. غربی ها به جای کم کردن تهدیدات در جهان به دنبال کاهش توان نظامی ایران هستند تا از این طریق در آینده بتوانند به اهداف خود در مورد ایران برسند.