هشدار رئیس مجلس/ بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکلات سپرده‌گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد

گروه سیاسی الف،   3960908058 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجلس با بیان این که بانک مرکزی باید با سرعت بیشتری در مسیر حل مشکل سپرده‌گذاران قدم بردارد، گفت: در غیر این صورت رفتار مجلس تغییر خواهد کرد.

 هشدار رئیس مجلس/ بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکلات سپرده‌گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد

به گزارش الف؛ علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: مسئله بانک ها و موسسات اعتباری باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده و مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری های مستمر مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد.
وی افزود: بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس در خصوص وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

موضوع موسسات اعتباری غیرمجاز و مجاز باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای جامعه شده و از سوی دیگر منجر به بی اعتمادی مردم به نظام بانکی خواهد شد. روزی نیست که در مورد مشکل موسسات اعتباری خبری منتشر نشود و سپرده گذاران که مردم این جامعه هستند اقدام به تجمع نکنند؛ مشکلات که شاید مقصر اصلی آن بانک مرکزی نباشد، اما این سکاندار پولی و بانکی کشور در قابل آن مسوول و تقصیر دارد.

بانک مرکزی مسوول بخش پولی کشور است و بخشی از وظایفش انجام نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است که متاسفانه همیشه در انجام این وظیفه امحال و تعلل کرده است و از این بابت در قالب موسسات اعتباری غیرمجاز هم مسوول است، البته موضوع موسسه کاسپین که داریا مجوز بانک مرکزی بوده با موسسات غیرمجاز متفاوت است و بانک مرکزی در این مورد مقصر اصلی است. مشکل و موضوعی که حتی به جلسه سران قواه هم کشیده شد.

مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در ساختمان بهارستان بارها در صحن علنی تذکرهای خود، به بانک مرکزی نسبت به انجام ندادن تعهدات خود اخطار دادند و در آخرین اخطار پرونده بانک مرکزی در ساماندهی موسسات اعتباری را براساس ماده 236 شکایت مجلس به قوه قضاییه ارجاع دادند و نسبت به بانک مرکزی اعلام جرم کردند که این موضوع در دستگاه قضا در حال بررسی است که به نظر می رسد اخطار آقای لاریجانی رئیس قوه مقننه اخطار آخر به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است و باید منتظر اقدامات این دو نهاد باشیم.

در جلسه سران قوا هم که با موضوع بررسی موسسات اعتباری برگزار و مقرر شد وجوه سپرده گذاران موسسه کاسپین که تا 200 میلیون تومان بود، پرداخت شود حتی اطلاعیه ای هم در مورد آن صادر شد، اما بررسی های میدانی خبرنگار الف؛ نشان می‌دهد هنوز این موضوع اجرایی نشده است و هنوز بخش زیادی از سپرده گذاران نتوانست وجوه خود را دریافت کنند.

هشدار توکلی برای اعلام وام گیرندگان موسسه ثامن الحجج

احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت، دیروز در جمع خبرنگاران در مورد ساماندهی موسساعت غیر مجاز و موسسه ثامن الحجج، اظهار کرد: بانک با اعتبار تایید و تضمینی دولت  و بانک مرکزی، اقدام به سپرده گیری و اعطای تسهیلات می کند و به همین دلیل ورشکستگی موسسات اعتباری و بانک ها با یک کارخانه تفاوت دارد و بانک مرکزی در قابل موضوع موسسات اعتباری به دلیل اختیارات و وظایفی که دارد،   مسولیت ویژه می دهد وبانک مرکزی از طرفی نمی تواند از زیر بار مسولیت خود شانه خالی کند که این کار را می کند، اما از طرفی هم نمی تواند و وظیفه جبران خسارت تک تک سپرده گذاران را ندارد و نباید این انتظار را داشت ولی در برابر جامع مسوول است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت تعاون در قابل موسسات غیر مجاز مسوول هستند، گفت: قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوبه 1369 این است که افرادی که به عملیات پولی بانکی مشغول شده و پول به عنوان سپرده از مردم گرفته و تسهیلات می دهند، به صراحت مسوولیت دارند و بانک مرکزی براساس ماده یک و دو این قانون معاون جرم است، زیرا امحال انجام داده است که موسسات رشد غیر قانونی نکنند.

وی با بیان اینکه چرا هیئت اجرایی ساماندهی موسسه ثامن الحجج اتعفا کردند، گفت:بانک مرکزی در قابل موسسه ثامن الحجج مقصر است، زیرا برای انحلال این موسسه 18 ماه تاخیر انجام داد و این مدت به مدیرعامل این موسسه اجازه فساد را داد و توانست با پول مردم، مسکن، زمین و مجتمع های تجاری خریداری کرده و به نام افراد مختلف ثبت کند. بانک مرکزی در این ۱۸ ماه چرا از این فرد غافل بود که در نهایت هم مدیرعامل این موسسه تحت الحفظ در خانه اش محصور شد.

توکلی با طرح این سوال بانک مرکزی باید اعلام کند چرا هیئت اجرایی موسسه ثامن الحجج و تحت چه فشارهایی از سمت خود استعفا داده اند؟ اظهار کرد: در این لیست قاضی های باسابقه، فرزندان برخی از علما، شخصیت های سیاسی و ... در این لیست وجود دارد و دیده بان شفاف و عدالت در صورت عدم پاسخگویی بانک مرکزی، اسامی این افراد را منتشر خواهد کرد.

براساس این گزارش دیده بان شفافیت و عدالت در مردادماه امسال نسبت به وضعیت موسسه ثامن الحجج اعلام جرم کرد که براساس دستور دادستان، شعبه سوم بازپرسی رسیدگی به آن را شروع کرد، و حتی یک جلسه این خصوص با حضور دکتر توکلی برگزار شد.

به گزارش الف، همانطور که در بالا اشاره شده بانک مرکزی در قبال موسسات اعتبار مجاز و عیر مجاز مسوول بوده و تاکنون نسبت به انجام وظیفه و تعهدات خود، تعلل کرده است و این تعلل اجازه تخلفات بیشتر را به متخلفان می‌دهد؛ همین چندی پیش بود که وقتی صحبت از ادغام دو موسسه و یک بانک مطرح و اعلام شد این بانک و موسسه مجوز بانک مرکزی را ندارد و معاون نظارتی بانک مرکزی که رد یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، در پاسخ به مجری گفت موضوع این دو با موسسات دیگر تفاوت می کند. امروز با مشکل موسسات غیرمجاز و موسسه مجاز کاسپین روبرو هستیم و بانک مرکزی همچنان در انجام رسالت و وظیفه خود که اختیار آن را دارد، تعلل می‌کند و ممکن است فردای دیگر هم نام آن دو موسسه در کنار کاسپین و ثامن الحجج و... قرار گیرد.